Cafeaua verde și scăderea în greutate

Cafeaua verde și scăderea în greutate
Supraponderabilitatea și obezitatea au devenit o problemă serioasă de sănătate mai ales în ultimele decenii. Numeroase strategii de pierdere a kilogramelor în plus ne sunt oferite în fiecare zi, adesea sub forma suplimentelor alimentare, care de multe ori nu au reușit să-și dovedească eficacitatea, în timp ce raportul riscuri-beneficii încă rămâne sub semnul întrebării.

Înainte de a apela la astfel de metode este necesar să ne punem câteva întrebări pertinente: Este această metodă eficientă pentru slăbit? Ce riscuri și ce beneficii aduce? Este sigură pentru sănătate? Ce spun studiile medicale în acest sens?

O metodă relativ nou apărută pe piață, dar cu o popularitate remarcabilă o constituie cafeaua verde sau extractul din cafea verde.

Cafeaua verde

Notorietatea cafelei verzi a luat amploare după ce Dr. Mehmet Oz a recomandat-o în cadrul emisiunii sale de televiziune The Dr. Oz Show. În anul 2012, acesta a prezentat un studiu pe care echipa sa medicală l-a condus. Astfel, 100 de voluntari, femei cu vârsta între 35 și 49 de ani, care erau supraponderale, cu un IMC cuprins între 25 și 45 și care erau într-o stare bună de sănătate au participat la un studiu randomizat cu o durată de 2 săptămâni. Jumătate dintre participante au primit un supliment cu extract de cafea verde, iar cealaltă jumătate a primit un placebo. Grupul de control (care a primit placebo) a pierdut în greutate, în medie, 450 de grame/persoană, chiar și în condițiile în care au fost sfătuite să nu-și schimbe obiceiurile alimentare, în timp ce grupul ce a primit 400 de miligrame de extract de cafea verde, de 3 ori pe zi, cu 30 de minute înainte de masă, a pierdut o medie de 900 de grame/persoană. Deși pretinde niște rezultate promițătoare, acest studiu nu a fost publicat într-un format oficial. Aşadar nu se poate trage o concluzie privind eficiența extractului de cafea verde pe baza acestui studiu. (2)

Suplimentele de cafea verde sunt extrase din boabele de cafea verde, neprăjită. Adesea vin sub forma unor pilule, a unei băuturi sau a gumei de mestecat. Substanțele considerate cele mai importante pentru slăbit sunt cofeina și acidul clorogenic, acestea fiind prezente în cantități mult mai mari în boabele verzi spre deosebire de cele prăjite. Acidul clorogenic este cel ce reduce acumulările de grăsime, reduce glicemia după masă și absorbția glucozei în intestine. (1)

Totuși, procesul prin care acidul clorogenic ajută la pierderea în greutate nu se cunoaște cu exactitate. O teorie ar fi aceea că modificarea absorbției de glucoză în intestine (prin inhibarea glucozei-6-fosfataze prezentă în ficat) ar fi responsabilă de scăderea aportului caloric din carbohidrați. (2)

Ce spun studiile în privința cafelei verzi?

Cea mai cuprinzătoare meta-analiză asupra efectului cafelei verzi asupra slăbitului a fost publicată în anul 2011 în Jurnalul de Gastroenterologie, Cercetare și Practică. Scopul acesteia a fost acela de a analiza eficacitatea extractului de cafea verde în pierderea în greutate, în cazul persoanelor supraponderale și obeze. Dintre cele 2160 de lucrări publicate pe acest subiect, doar 3 au fost relevante și au respectat condițiile randomizării, fiind studii dublu-orb, în care toți participanții erau supraponderali. Nu au fost impuse limite de vârstă, sex, perioadă sau limbă vorbită. Durata studiilor a variat între 4 și 12 săptămâni. Numărul participanților a fost de 142, dintre aceștia jumătate au primit între 180 și 200 mg de extract de cafea verde pe zi, iar cealaltă jumătate au primit o pilulă placebo. Rezultatele au arătat o diferență semnificativă de 2, 47 kg pierdute/persoană între cele 2 grupuri. Heterogenitatea este pronunțată în aceste studii, iar efectul extractului de cafea verde este considerat a fi moderat. Concluzia meta analizei a fost aceea că rezultatele sunt cu siguranță promițătoare, însă există îndoieli asupra calității metodologiei folosite. (3)

Un alt studiu publicat în anul 2007 a urmărit efectul cafelei îmbogățite cu acid clorogenic asupra masei corporale a persoanelor supraponderale și obeze. În primă instanță, au fost selectați 12 voluntari fără probleme de sănătate. O parte dintre aceștia au primit cafea îmbogățită cu acid clorogenic, iar ceilalți au primit cafea obișnuită. S-a observat o reducere de 6, 9 % a glucozei în sânge în cazul celor ce au consumat cafea îmbogățită cu acid clorogenic. În a doua parte a studiului, s-a analizat efectul pe care această cafea îl are asupra a 30 de voluntari supraponderali și obezi. După 12 săptămâni, rezultatele au arătat o medie de 5, 4 kg/ persoană pierdute în cazul celor ce au consumat cafea îmbogățită cu acid clorogenic și o pierdere de 1, 7 kg/ persoană în cazul celor ce au consumat cafea obișnuită. Concluzia acestui studiu este că acidul clorogenic are o influență semnificativă asupra absorbției glucozei din alimentație și astfel poate duce la pierderea în greutate. (4)

Un studiu publicat în Coreea de Sud a analizat efectul pe care extractul de cafea verde îl are în cazul femeilor supraponderale și obeze. Voluntarii au primit în mod aleatoriu, fie placebo, fie extract de cafea verde, pe o perioadă de 8 săptămâni. Rezultatele studiului au arătat efecte benefice asupra reducerii masei corporale și a procentajului de grăsime, dar mai ales o reducere a acumulărilor de grăsime viscerale de până la 4, 8 %. (6)

Un alt studiu ceva mai recent, publicat în anul 2012, a evaluat eficiența și siguranța pentru sănătate a extractului de cafea verde pentru persoanele supraponderale. Acest studiu a avut o durată de 22 săptămâni și a inclus 16 voluntari. Aceștia au primit fie o doză mare de extract de cafea verde (1050 mg/ zi), fie o doză mai mică (700 mg/ zi), fie un supliment placebo în reprize separate a câte 6 săptămâni, urmate de 2 săptămâni de pauză pentru a nu influența un tratament ulterior. Rezultatele au evidențiat pierderi în greutate de 8, 04 kg/ persoană, scăderea procentajului de grăsime corporală cu 4, 44 %, dar și o scădere a pulsului cu 2 bătăi pe minut. Aceste scăderi au avut loc în timpul consumului de extract de cafea verde. Indexul de masă corporală a 6 voluntari a scăzut sub 25, revenind astfel la o greutate normală. Concluzia studiului este că rezultatele susțin eficacitatea extractului de cafea verde și ar putea constitui o metodă ieftină pentru prevenirea obezității în cazul pacienților supraponderali. (5)

Contraindicații și atenționări

O problemă ar putea s-o constituie conținutul mare de cofeină pe care îl are suplimentul de cafea verde. Un consum ridicat de cofeină poate cauza migrene, țiuit în urechi, gastrită, nervozitate, vărsături, diureză, insomnie, anxietate, agitație, aritmie și tahicardie. Alte suplimente, alimente și băuturi ce conțin cofeină, calciu și magneziu ar putea avea interacțiuni negative cu extractul de cafea verde. Unele medicamente ce interacționează cu cofeina vor avea nevoie de ajustări.

Afecțiunile ce pot fi influențate negativ de un supliment cu cafea verde sunt:

Nu ezitați să consultați un nutriționist autorizat sau medicul de familie pentru a primi informații suplimentare în cazul în care intenționați să utilizați cafeaua verde pentru a pierde în greutate. Acesta vă va ajuta să diferențiați informațiile oficiale și credibile de cele eronate și astfel să luați cea mai bună decizie pentru sănătatea dumneavoastră. Pentru controlul greutății este important să nu neglijaţi un stil de viață activ și sănătos, cu o alimentație bogată în micronutrienții necesari.

Data actualizare: 28-04-2015 | creare: 28-04-2015 | Vizite: 2237

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK