Dieta daneză

Dieta daneză
O altă dietă la modă care promite pierdere rapidă și spectaculoasă în greutate este dieta daneză. În funcție de greutatea inițială, în numai 13 zile de restricție calorică severă și alimentație selectivă, extrem de rigidă, se estimează o scădere ponderală de 7-20 kg. 

Principiile dietei daneze

Dieta daneză sau Royal Danish Hospital Diet a fost utilizată pentru prima oară în urmă cu două decenii într-un cadru spitalicesc controlat, pre-operator, la pacienții care sufereau de obezitate. Pentru pacienții cu obezitate severă, hipertensiune sau cu afecțiuni cardiace în cazul cărora excesul de greutate reprezenta un risc acut pentru sănătate, beneficiile pierderii ponderale erau superioare riscurilor pe care le presupune un regim alimentar sever hipocaloric de 600 de calorii cu o durată de 13 zile. În prezent recomandările pentru astfel de pacienți s-au schimbat, însă dieta daneză a continuat să fie promovată drept o cură de slăbire rapidă.

Ziua 1

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr
Prânz: 2 ouă fierte tare, 1 roșie de dimensiuni medii și 400 g spanac
Cină: 200 g carne de vită la grătar cu salată proaspătă

Ziua 2

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr
Prânz: 250 g șuncă din carne de pui sau curcan, 200 ml iaurt degresat
Cină: 200 g carne de vită la grătar cu salată proaspătă

Ziua 3

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr și 1 felie de pâine prăjită
Prânz: 2 ouă fierte tare, 100 g șuncă și 150 g salată proaspătă
Cină: 1 roșie proaspătă, 1 țelină fiartă, 1 fruct la alegere

Ziua 4

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr și 1 felie de pâine prăjită
Prânz: 200 ml suc natural proaspăt stors, 200 ml iaurt
Cină: 1 morcov, 1 ou fiert tare, 250 g brânză de vaci

Ziua 5

Mic dejun: 1 morcov mare răzuit asezonat cu zeamă de lămâie
Prânz: 200 g pește fiert cod/păstrăv sau turbot asezonat cu zează de lămâie și puțin unt
Cină: 200 g carne de mânzat la cuptor, 1 țelină proaspăt răzuită sau sub formă de piure

Ziua 6

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr și 1 felie de pâine prăjită
Prânz: 2 ouă fierte tare, 1 morcov răzuit
Cină: 200 g piept de pui cu salată proaspătă asezonată cu zează de lămâie și ulei de măsline

Ziua 7

Mic dejun: 1 cană infuzie de plante neîndulcită
Prânz: Se consumă doar apă
Cină: 200 g carne de miel, 1 fruct proaspăt de sezon

Ziua 8

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr
Prânz: 400 g spanac, 1 roșie medie, 2 ouă fierte tare
Cină: 200 g carne de vită la grătar cu salată proaspătă

Ziua 9

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr
Prânz: 200 g șuncă și 200 ml iaurt
Cină: 250 g friptură din carne de vită cu salată proaspătă

Ziua 10

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr și 1 felie de pâine prăjită
Prânz: 2 ouă fierte tare, 100 g șuncă, salată verde
Cină: 1 țelină fiartă, 1 roșie crudă, 1 fruct de sezon la alegere

Ziua 11

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr și 1 felie de pâine prăjită
Prânz: 200 ml suc de fructe proaspăt stors și 200 ml iaurt
Cină: 1 ou fiert tare, 1 morcov mediu, 250 g brânză cu conținut redus de grăsimi

Ziua 12

Mic dejun: 1 morcov mare răzuit asezonat cu zeamă de lămâie
Prânz: 200 g pește fiert asezonat cu zeamă de lămâie
Cină: 200 g carne de vită preparată dietetic, 1 țelină sub formă de salată sau piure

Ziua 13

Mic dejun: 1 ceașcă cafea neagră îndulcită cu 1 cub de zahăr și 1 felie de pâine prăjită
Prânz: 1 morcov mare răzuit, 2 ouă fierte tare
Cină:
250 g piept de pui, salată proaspătă de crudități asezonată cu zeamă de lămâie și ulei de măsline

Există variații minore ale alimentelor și ale gramajelor în funcție de sursă; unde nu este precizată cantitatea nu se impun restricții.

Riscurile dietei hipocalorice daneze

Malnutriția

Beneficiile scăderii în greutate asupra riscului cardiovascular și metabolic în cazul persoanelor supraponderale sau obeze sunt necontestate. Însă acestea depind de procesul prin care se obține reducerea ponderală, în caz contrar aceste riscuri sunt plusate de numeroase dezechilibre nutriționale (deficiențe elecrolitice, vitaminice, minerale, malnutriție proteo-calorice).

O dietă este considerată hipocalorică atunci când aduce între 800 și 1500 de calorii/zi, aport realizat în principal prin ingestia de alimente în forma lor naturală. Se consideră că o dietă sub 1200 de calorii/zi la femei, respectiv sub 1500 calorii/zi nu poate asigura aportul optim de micronutrienți din alimente, de aceea tot ce se află sub aceste limite nu pot fi considerate diete echilibrate. (1)

Citiți mai multe despre dieta hipocalorică în articol.

Deși în recomandările terapiei nutriționale a obezității se regăsesc și regimurile sever hipocalorice sub 800 de calorii, acestea sunt indicate numai în cazuri atent selectate și doar sub supravegherea cadrelor medicale. Această restricție nu se realizează cu alimente, ci cu produse comerciale speciale sub formă de băuturi, pudră sau batoane, suplimentate cu dozele zilnice recomandate de proteine, minerale, oligominerale și vitamine. Deși o dietă sever hipocalorică produce o scădere ponderală importantă, s-a observat că nu facilitează și menținerea greutății obținute. (1)

Reducerea ratei metabolismului bazal

Printre promisiunile dietei daneze se regăsește și modificarea, mai exact accelerarea metabolismului. Majoritatea studiilor științifice indică în schimb o reducere importantă a ratei metabolismului bazal pe termen scurt în contextul restricției calorice importante, explicată prin reducerea țesutului muscular non-gras concomitentă cu cea a masei grase. Acest lucru se traduce prin creșterea imediată în greutate odată cu reluarea aportului caloric anterior dietei hipocalorice, pe baza țesutului gras aproape exclusiv.

Din cauza aportul inadecvat de carbohidrați, vizibil în această dietă, are loc oxidarea intensă a proteinelor rezultând degradarea masei musculare, respectiv depleția organismului de glicogen muscular ceea ce ar putea justifica o parte din scăderea în greutate ca urmare a pierderilor de apă (pentru fiecare gram de glicogen sunt depozitate 3-4 g de apă, în organism găsindu-se circa 400 g de glicogen). Prin urmare kilogramele pierdute sunt reprezentate în principal de substanțe benefice, esențiale pentru buna funcționare a organismului, dezechilibrându-l. (2)

Efectele secundare ale dietei hipocalorice

Printre efectele adverse ale dietelor sever hipocalorice se numără:
  • scăderea toleranței la frig,
  • uscăciunea tegumentelor,
  • oboseală, amețeli, crampe musculare, dureri de cap,
  • disconfort gastrointestinal,
  • căderea părului,
  • creșterea riscului de calculi la nivelul vezicii biliare,
  • respirație urât mirositoare. (1)

Deși dieta daneză se limitează la 13 zile de restricție severă acest lucru nu garantează că dezechilibrele nutriționale care pot să apară în această perioadă nu vor favoriza instalarea simptomatologiei.

Alte dezavantaje

Dieta daneză, intens hipocalorică, nu oferă suportul educațional și nu facilitează modificarea comportamentelor alimentare, a cunoștințelor nutriționale sau adoptarea unor strategii necesare pentru menținerea pe termen lung a greutății țintă. După finalizarea regimului danez și în absența unei îndrumări avizate este dificilă reintroducerea treptată a caloriilor, astfel revenirea la vechile obiceiuri nesănătoase și riscul de supraalimentare atentează serios la greutatea obținută cu foarte mult efort. (1)

În concluzie, nu există studii clinice care să susțină beneficiile dietei daneze în managementul ponderal. Prin urmare acest regim nu reprezintă o modalitate sănătoasă de a pierde în greutate, mai mult decât atât, presupune multiple riscuri pentru sănătate.

Data actualizare: 06-01-2017 | creare: 06-01-2017 | Vizite: 1111

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK