Efectul yo-yo al dietelor de slăbire

Efectul yo-yo al dietelor de slăbire
Din dorința de a ajunge la greutatea dorită, unele persoane tind să apeleze la diete hipocalorice, bazate în principal pe privarea de alimente, lipsa activității fizice și utilizarea medicamentelor destinate slăbirii. Astfel de diete pot produce efectul yo-yo, reprezentat de scăderi și creșteri repetate în greutate, cu impact negativ asupra sănătății.

Ce este efectul yo-yo?

Efectul yo-yo al dietelor se referă la fluctuațiile de greutate corporală, cauzate de lipsa activității fizice și de anumite regimuri alimentare. Acestea includ renunțarea la unele mese și consumul foarte redus de calorii, cu numeroase carențe alimentare.

Șansele de reușită ale acestei diete sunt foarte reduse, putând cauza chiar probleme de sănătate. Pe termen scurt, efectele pot fi pozitive, dar regimul alimentar restrictiv este dificil de urmat, astfel că persoana în cauză cel mai adesea vor relua regimul alimentar anterior, favorizând depunerea masei adipoase și a kilogramelor în plus.

Termenul de „efect yo-yo” a fost utilizat pentru prima dată de un profesor din cadrul Universității Yale, Kelly D. Brownell. A numit procesul făcând analogie cu acțiunea jucăriei yo-yo, similară modificărilor ciclice ale greutății corporale.

Cum se produce efectul yo-yo?

Efectul yo-yo presupune că după fiecare episod de slăbire rapidă accentuată, organismul va depune mult mai rapid kilograme și va fi mai dificil de redus greutatea corporală în timp. Acest lucru poate conduce la afectarea sănătății și la stări de depresie și demotivare. În momentul în care cel care a  urmat o dietă hipocalorică cu numeroase restricții adoptă o dietă normală, va fi favorizată depozitarea lipidelor și distribuția lor către alte țesuturi. (1)

În plus, hormonii ce reglează apetitul joacă un rol important în viteza de depunere calorică după urmarea unei diete. Grelina și leptina cresc rata de depunere în urma unei diete hipocalorice, bazate pe înfometare. Acest lucru este relatat în cadrul unui articol publicat în The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism (2009), realizat pe un grup de 104 adulți obezi. Mecanismul este reprezentat de o serie de procese biochimice: dieta hipocalorică duce la apariția senzației de foame, senzație declanșată de hormoni (grelina și leptina), iar nivelul crescut al acestor hormoni favorizează creșterea rapidă în greutate. (2)

Din cauza dezechilibrelor alimentare drastice și a episoadelor de înfometare, persoanele în cauză nu pierd doar grăsime corporală, ci și masă musculară. Organismul recepționează această pierdere ca pe una rapidă de energie, apelând la senzația de foame. Mecanismele de acțiune au rolul de a proteja depozitele de grăsime prin utilizarea țesutului slab și muscular pentru producerea energiei. Deoarece procentul de masă musculară din corp este direct proporțional cu rata metabolismului bazal, pierderea masei musculare înseamnă și o încetinire a metabolismului.

Care sunt consecințele efectului yo-yo?

Restricția calorică, principala cauză a efectelor yo-yo, favorizează producția de cortizol, numit și hormonul stresului. Prezenta acestui hormon în cantitate crescută pe perioade lungi produce efecte negative asupra sănătății, favorizând chiar riscul de apariție a afecțiunilor cardiovasculare și a diabetului. Fluctuațiile greutății corporale pot cauza stări depresive și iritabilitate. (4)

Conform unui studiu publicat în The American Journal of Clinical Nutrition, fluctuațiile greutății corporale cresc nivelul de depunere calorică și reduc arderile calorice. Dietele care duc la scăderi masive în greutate într-un timp scurt pot provoca alterări ale funcțiilor metabolice și fiziologice ce favorizează creșterea în greutate mai rapid și, concomitent, îngreunează procesele de slăbire. (5)

Conform American Heart Association, dietele cu efect yo-yo pot crește riscul de apariție a insulinorezistenței, sindromului metabolic și afecțiunilor cardiace. Organele corpului au nevoie de surse de energie pentru a funcționa corespunzător. Consumul mult prea redus de calorii produce carențe energetice, astfel că organele vor utiliza țesut muscular pentru a își asigura necesarul energetic. Astfel, ficatul, inima sau rinichii pot fi afectați. În plus, dietele restrictive pot duce la deficiențe nutriționale: deficiențe de fier, de vitamina B12, de sodiu sau de potasiu.

Metode de prevenire a efectului yo-yo

Dietele drastice favorizează apariția efectului yo-yo, slăbirea și îngrășarea rapidă producând dezechilibre organismului. Acestea nu reprezintă o alternativă sănătoasă, deoarece fluctuațiile constante ale greutății corporale se pot solda cu efecte negative asupra sănătății.

Iată câteva sfaturi pentru a reduce greutatea corporală într-un mod sănătos și eficient:
  • stabilește obiective realiste de scădere în greutate și evită dietele drastice;
  • redu treptat consumul caloric;
  • menține o dietă echilibrată și variată;
  • nu sări peste micul-dejun;
  • modifică nivelul de activitate fizică pentru a susține masa musculară pe parcursul slăbirii.

Data actualizare: 04-09-2015 | creare: 04-09-2015 | Vizite: 1301

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK