Principii de baza in dieta varstnicilor

Autor: ROmedic

Revizuit de:

Principii de baza in dieta varstnicilor
Pentru a fi sanatosi la varsta a treia, nu e necesar sa depuneti foarte mult efort si nici sa va planificati fiecare calorie. Este esential sa respectati anumite principii de bază în ceea ce privește nutriția:

  • Varietatea joaca un rol important intr-o alimentatie sanatoasa, de aceea, incercati in permanenta noi alimente si noi retete.
  • Alimentatia trebuie sa sa bazeze in mare parte pe produsele derivate din cereale integrale sau imbogatite cu vitamine si minerale: paste din grau integral, orez brun, orz, paine sau alte produse din multicereale.
  • Lichidele trebuie sa fie consumate din belsug, deoarece faciliteaza digestia si impiedica deshidratarea, dar întotdeauna cu ½-1 h, înainte sau după masă şi niciodata în timpul mesei, riscând diluarea acidului gastric, afectând astfel digestia.
  • Fructele si legumele colorate stimuleaza apetitul si furnizeaza vitaminele si mineralele esentiale.
  • Aportul bogat de calciu si vitamina D contribuie la intarirea oaselor. Puteti opta pentru lapte, iaurt si branzeturi, bauturi din soia imbogatite cu calciu.
  • Carnea, pestele, ouale, branza tofu si leguminoasele furnizeaza proteinele necesare persoanelor de varsta a treia.
  • Consumati in special alimente sarace in grasimi si nu gatiti cu grasimi in exces.
  • Nu depasiti greutatea recomandata de medic.
  • Se vor prefera mesele mai frecvente, 5 – 6/zi si mai putin abundente. Masa de seara se va servi cu cel putin 2–3 ore inainte de culcare si va fi mai putin abundenta.

  • Dintre alimentele interzise mentionam:
    • laptele gras, smantana, frisca, branzeturile grase;
    • carnea de porc, slanina, sunca, carnati, organele, vanatul si orice carne cu grasime vizibila sau bogata in purine;
    • grasimile: untura, untul de cocos, untul in cantitate mare, seul, maionezele;
    • ouale, in special galbenusul ca atare sau sub forma de preparate (omleta);
    • legume: cartofi prajiti, leguminoase uscate, varza (predispun la meteorisme), in general toate legumele preparate cu rantasuri si prajeala;
    • compoturi cu siropuri foarte concentrate;
    • supele preparate cu smantana, unt, galbenus de ou, supele grase bogate in grasime animala;
    • bauturile alcoolice concentrate, bauturile foarte dulci;
    • dulciurile: zaharul in cantitate crescuta, ciocolata, mierea, dulceturile, siropurile, marmeladele, deserturile foarte dulci, torturile si prajiturile cu crema si frisca, aluatul frantuzesc.

    Dintre alimentele permise mentionam:
    • laptele degresat, iaurtul, branza de vaci, telemeaua de vaca;
    • carnea slaba fara grasime vizibila, pestele de orice fel;
    • uleiul de floarea-soarelui, de soia, de germen de porumb, untul (in cantitate limitata);
    • oul (mai ales albusul);
    • fainoasele: painea alba sau intermediara veche de o zi, prajituri de casa facute cu untdelemn, paste fainoase, orez, griş, in limita glucidelor permise;
    • legume preparate sub diverse forme (piureuri, soteuri, budinci);
    • fructe proaspete (eventual rase pe razatoare), sucuri de fructe, compoturi, piureuri de fructe, fructe coapte;
    • supele de carne degresate, de legume sau de peste;
    • bauturi: cafea, ceai, apa minerala, bere, vin (numai in cantitati admise de medic).

    De asemenea, nu uitati ca este bine sa faceti zilnic miscare, cel putin 30 de minute: pot ajuta plimbarile, activitatile casnice, mersul pe bicicleta, care va vor ajuta sa aveti un tonus bun si o mobilitate excelenta, pentru mult timp!

Data actualizare: 21-07-2014 | creare: 28-04-2012 | Vizite: 2995

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Apelul la emoții precum entuziasmul și furia este o tactică de convingere esențială utilizată de escrocii care păcălesc bătrânii
  • Vârstnicii cu o viziune mai optimistă au o memorie și o funcție cognitivă mai bună
  • Pe măsură ce îmbătrânim, devenim mai fericiți
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK