Regimul disociat

Regimul disociat
Regimul disociat este unul din regimurile „clasice” de slăbire, fiind extrem de cunoscut în toată lumea.
Succesul acestei diete se explică prin rezultatele semnificative pe care le promite, într-un timp destul de scurt.

Regimul disociat se prezintă ca o soluție de a pierde în greutate într-un timp scurt, însă efectele acesteia asupra sănătății sunt controversate, la fel ca și menținerea noii greutăți pe o durată mai mare de timp.

Principiile dietei disociate

La bază, dieta disociată a fost formulată de medicul american Dr. William Howard Hay, care susținea că separarea proteinelor și a alimentelor acide de cele bogate în carbohidrați poate duce la o pierdere rapidă în greutate.

Regimul este bazat pe limitarea cantităților de carbohidrați (glucide sau zaharuri) și separarea principiilor nutritive. Practic, este interzisă asocierea carbohidraților, a proteinelor și a grăsimilor.

Pe lângă separarea proteinelor de carbohidrați sau fructe acide, Hay a trasat următoarele reguli:
  • cea mai mare parte a dietei trebuie alcătuită din fructe și legume
  • alimentele care conțin amidon, grăsimi și proteinile trebuie consumate în cantități mici
  • trebuie să treacă cel puțin 4 ore între mese

De asemenea, se impune excluderea din alimentație a produselor făinoase, a produselor ce conțin zahăr și a băuturilor carbogazoase și alcoolice.

Dieta disociată are în prezent mai multe variante, adaptându-se în timp în funcție de stilul de viață al persoanelor care se decid să o încerce. Majoritatea variantelor actuale de regim disociat se îndepărtează destul de mult de regimul propus de Dr. Hay, din păcate.

Adepții regimului consideră că monotonia evidentă a regimului este care conduce la slăbire, prin diminuarea apetitului: te plictisești să mănânci același și același lucru și astfel mănânci mai puțin și slăbești.

Variante de regim disociat

Dieta disociată 3-3-3


Dieta 3-3-3 presupune separarea grupelor de alimente pe durata a 9 zile, fiind alocate câte 3 zile unei singure categorii, după cum urmează:

  • 3 zile se consumă numai carne și preparate din carne
  • 3 zile se consumă numai produse lactate (lapte, iaurt, brânzeturi)
  • 3 zile se consumă numai fructe și legume

Dieta disociata 3-3 (vegetal-animal)

Dieta disociata 3-3 presupune separarea proteinelor animale de cele vegetale. Practic, timp de 3 zile se consumă numai fructe și legume, iar pentru alte 3 zile, se optează pentru preparate din carne, lactate și ouă.

Dieta disociată pe parcursul unei săptămâni

Disocierea grupelor de alimente pe durata unei săptămâni este cea mai urmată, pentru că promite rezultate relevante, cu un grad mai mic de monotonie. Faptul că se pot alege alimente diferite în fiecare zi, pare mai încurajator decât a consuma timp de 3 zile același tip de aliment.

Iată un exemplu de dietă disociată pentru o săptămână:

  • Luni: carne
  • Marți: legume
  • Miercuri: iaurturi
  • Joi: fructe
  • Vineri: pește
  • Sâmbătă: brânzeturi
  • Duminică: ouă

În principiu, în această variantă de regim disociat, se pot pierde până la 5 kilograme într-o singură săptămână.

Deși există opinii conform cărora se pot alege, în aceste zile orice fel de sortimente de carne sau lactate, e indicat, pentru ca dieta să respecte cât de cât principiile unei alimentații de calitate, să evitați următoarele categorii de alimente:
  • mezelurile și produsele din carne tocată, în zilele de carne. Alegeți carnea de pui, curcan, vită
  • brânzeturile foarte grase, în zilele de lactate. Alegeți sortimentele cu conținut grăsime
  • mâncărurile prăjite

Mese disociate

Varianta disociată pe durata unei zile este chiar mai flexibilă decât cea pe o săptămână, pentru că permite alternarea alimentelor în cadrul unei zile.
Practic, se iau 3 mese pe zi și la fiecare se consumă un singur tip de aliment.
De exemplu:
  • dimineața: fructe
  • prânz: carne
  • seara: pește

Principalul avantaj al acestei variante este faptul că se poate urma pe durate mai mari de timp, spre deosebire de celelalte scheme disociate.

Avantajele și dezvantaje pentru regimul disociat

Avantaje

  • se poate alege din mai multe variante, în funcțiile de preferințele individuale și de stilul de viață al fiecărei persoane
  • nu impune limitări în materie de cantitate; practic, adepții regimului susțin că se pot consuma alimentele permise la orice oră, în orice cantitate.
  • oferă o slăbire rapidă pentru că duce la o scădere treptată a apetitului
  • prin faptul că nu există limitări cantitative, se permite și chiar se încurajează o bună stare de sațietate
  • urmat pentru mai mult timp, permite pierderea unui număr mare de kilograme
  • permite economisirea timpului destinat preparării meselor; e mai simplu să gătești un singur fel de mâncare pe care să îl consumi o zi întreagă sau chiar mai multe zile la rând
  • se crede că e o variantă potrivită de a slăbi în ocaziile în care e necesară pierderea rapidă a unor kilograme în plus ( de exemplu, înaintea unui eveniment)
  • se crede că poate avea efecte pozitive asupra balonării, prin faptul că se evită combinațiile nefericite dintre alimente, care altfel ar putea genera o proastă digestie și gaze intestinale

Dezavantaje

  • este un regim destul de monoton și dificil, care poate fi dificil de urmat pentru multe persoane, generând frustări
  • este un regim care nu respectă principiile unei alimentații echilibrate, bogate în toate elementele nutritive
  • poate priva organismul de nutrienți esențial și astfel, să apară dezechilibre în organism
  • foarte des, provoacă o stare generală de oboseală și chiar anemie
  • nu este recomandată persoanelor active, aflate mereu în mișcare, pentru că nu furnizează energie în mod corespunzător
  • adesea, rezultatele nu sunt de durată, kilogramele pierdute putând fi câștigate foarte ușor după încetarea dietei și revenirea la vechile obiceiuri alimentare
  • chiar dacă se crede că prin monotonie se poate genera o pierdere a apetitului și implicit, consumul unei cantități reduse de mâncae sau chiar sărirea unei mese, subnutriția este periculoasă pentru corp
  • nu reprezintă un stil alimentar sănătos și nu poate fi urmat pe termen lung

Atenție!
Dieta disociată nu reprezintă un mod sănătos de a pierde în greutate. Vă sfătuim să vă adresați medicului de familie sau nutriționistului, înainte de a o urma, pentru a vă asigura că nu vă puneți în pericol starea de sănătate.
Ideal este să adoptați un stil alimentar echilibrat, pe term lung.

Data actualizare: 26-02-2014 | creare: 24-04-2011 | Vizite: 17707

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK