Acidul folic (Vitamina B9)

Autor:

Acidul folic (Vitamina B9)
Acidul folic (vitamina B9) este un important catalizator enzimatic la nivelul multor procese metabolice, prezenta sa fiind necesara pentru ca acele reactii metabolice sa aiba loc in conditii optime.

Folatul este forma naturala a vitaminei B9(pe care o gasim in alimente), iar acidul folic este forma sintetizata - folosita in suplimente si faina de grau fortificata. In organism forma activa este tetrahidrofolatul cat si alti derivati.

Acidul folic si protectia celulara (ADN)

Cel mai important rol al acidului folic este implicarea in sinteza si procesele de reparare a ADN-ului. Atunci cand nivelul acidului folic scade in organism (deficit) sunt afectate in special celulele cu rata mare de multiplicare - celule la care procesele de sinteza ADN sunt foarte active.

Celule cu rata mare de multiplicare sunt (in paranteza e trecut efectul deficitului):
- celulele ce formeaza mucoasa gastro-intestinala: de pe suprafata limbii (glosita), celulele mucoasei gastrice (ulcer, gastrita, cancer gastric), colonului (cancer colo-rectal).
- mucoasa vaginala si colul uterin
- hematii (anemie megaloblastica),
- limfocite (scaderea imunitatii),
- piele (eczeme, cicatrizare lenta), par si unghii
- spermatogeneza (infertilitate)

Fiind necesar in producerea de noi celule, acidul folic este important in perioadele de crestere rapida: copilarie(deficitul ar putea duce la un retard de crestere), adolescenta  si sarcina (dezvoltare fetala).

Sistemul nervos este de asemenea sensibil la deficitul de acid folic: cefalee, neuropatie periferica, confuzie, depresie, iritabilitate, schimbari bruste de dispozitie și alte simptome neuro-psihiatrice.

Acidul folic si sarcina

O rata mare de crestere si diferentiere au celulele fetale, in special in primul trimestru de sarcina. Un deficit de acid folic la mama poate fi responsabil de malformatii la fat. Cea mai frecventa malformatie este spina bifida (defectul de tub neural).
De aceea este indicat ca femeile care au intentia de a ramane insarcinate sa suplimenteze aportul de acid folic (deci nu in momentul cand afla ca sunt insarcinate, ci inainte, cand si-au propus si au inlaturat metodele contraceptive).

Acidul folic si cancerul

Datorita efectului de protectie pe multiplicarea celulara (protejand sinteza ADN) acidul folic ar putea proteja impotriva cancerului (care prin definitie este o multiplicare celulara necontrolata), sau altfel spus, deficitul sau ar putea favoriza aparitia unor cancere.
Studiile arata un efect protector al dietei bogate in acid folic pe cancerul colorectal si cancerul de prostata. Nu s-a demonstrat insa ca suplimentarea cu acid folic (prin suplimente) ar proteja impotriva cancerului.

Pe de alta parte, celulele canceroase, avand o rata mare de multiplicare, au nevoie de o cantitate mare de folat. In plus, din arsenalul de chimioterapice fac parte si medicamente anti-folat (de ex metotrexat). Ca urmare au existat teorii potrivit carora suplimentarea cu acid folic poate favoriza aparitia cancerului. Un trial screening pe cancerul de san sugereaza un posibil efect negativ al suplimentarii cu cantitate mare de acid folic asupra cancerul de san - concluzionand ca suplimentarea de rutina cu acid folic nu ar trebui recomandata ca metoda de preventie in cancerul de san.
Exista ipoteze precum o administrare indelungata (luni-ani) de doze mari poate accelera dezvoltarea leziunilor premaligne.

In concluzie, o dieta bogata in acid folic ar putea avea efect protector asupra unor forme de cancer, iar suplimentarea cu acid folic, atunci cand este indicata si in doze recomandate de medic, nu are risc de cancer (dar nici efect protector demonstrat). Intrucat nu exista un consens privind potentialul risc de cancer al dozelor mari timp indelungat, o atitudine rezervata este de preferat:  acidul folic trebuie administrat atunci cand este nevoie de el, in doze juste.

Acidul folic si nivelul de homocisteina

In colaborare cu vitamina B12, acidul folic contribuie la metabolizarea homocisteinei(un aminoacid prezent in sange) in metionina . Ca urmare un deficit de acid folic se asociaza cu o concentratie ridicata de homocisteina, iar aceasta este asociata cu un risc crescut de boli cardiovasculare.

Surse de acid folic in alimente

- legume, in special cele cu frunze verde inchis: varza, spanac, sparanghel, salata verde, broccoli, dar si legume uscate: mazarea, soia, fasole, naut.
- seminte oleaginoase: nucile, alune
- fructe: portocalele, avocado
- produse animale: ficat, galbenus de ou
- unele lactate: branza fermentata
- cereale (prin fortificarea fainei de grau)
Atentie: acidul folic se distruge prin prepararea termica a alimentelor.

 

Alimente bogate in vitamina B9(in micrograme la 100 g)
Drojdia de bere 3909
Galbenus de ou 430
Ficat 260
Nuci 200
Spanac 153
Cereale 140
Laptuca 127

 

Alcoolul interfera cu absorbtia folatului. Consumatorii cronici de alcool necesita suplimentare cu acid folic.

 

Carenta de acid folic

Sintetizam principalele modificari si efecte ale deficitului de acid folic:
- defectul de tub neural (spina bifida) - cel mai important efect (dar si alte malformatii la fat)
- diareea
- anemia megaloblastica
- neuropatie periferica, cefalee, confuzie, depresie, iritabilitate si alte simptome neuro-psihiatrice
- leziuni ale mucoasei gastro-intestinale - ulcer gastric, afte

- leziuni ale mucoase vaginale

- afectarea tegumentului (vindecare lenta, eczeme), a unghiilor si parului
- afectarea sintezei si procesului de reparare ADN - poate favoriza aparitia cancerului
- acumulare de homocisteina - afectare cardio-vasculara (creste incidenta infractului miocardic)

Simptomele deficientei de acid folic

Sunt nespecifice:
- diaree (afectarea mucoasei gastro-intestinale),
- slabiciune, paloare (datorita anemiei megaloblastice)
- cefalee, iritabilitate, confuzie, declin cognitiv (afectare neurologica)
- ulcere bucale, dureri abdominale

Fortifierea cerealelor cu acid folic

Despre suplimentarea cu acid folic a fainei de grau a existat o dezbatere inca din anii 1990:
- Food and Drug Administration (FDA)(Statele Unite) au solicitat fortifierea produselor pe baza de grau din 1996
- Canada - imbogatirea fainei obligatorie din 1998
- Australia(Food Standards Australia New Zealand) - imbogatirea fainei obligatorie din 1998
In prezent peste 50 de tari au aderat la Initiativa de fortifiere a cerealelor cu acid folic, inclusiv Romania.

Ce cantitate de acid folic avem nevoie?

In general necesarul de acid folic este de aprox 200-400µg/zi. Este mai mare in perioadele de crestere accelerata si la femeia insarcinata.
Doza recomandata de vitamina B9(in micrograme pe zi)
Sugari 70
Copii intre 1 si 3 ani 100
Copii intre 4 si 6 ani 150
Copii intre 7 si 9 ani 200
Copii intre 10 si 12 ani 250
Adolescenti intre 13 si 15 ani: baieti/ fete 300
Adolescenti intre 15 si 19 ani: baieti/ fete 300
Adulti: barbati femei 330 - 300
Varstnici (peste 75 ani): barbati/ femei 330 - 400
Gravide 400
Femei care alapteaza 400

Faptul ca multe tari au implementat legi privind imbogatirea fainei de grau cu acid folic arata importanta acestuia pentru sanatate si faptul ca tendintele alimentare actuale par a nu furniza intregul necesar.
Pe de alta parte exista ingrijorari ale unui exces de acid folic la persoanele care consuma alimente imbogatite si, in plus, iau suplimente de acid folic. Se discuta despre un nivel maxim acceptabil de 1000µg acid folic/zi.
In medie, un adult ia din alimentatie aproximativ 100-200µg la care se adauga inca aprox. 100-200µg daca consuma produse imbogatite cu acid folic. In situatia in care ia si suplimente poate depasi acea limita.

Doze prea mari de suplimente in Romania?

In Romania exista tendinta de a li se recomanda femeilor de varsta fertila o cantitate prea mare de acid folic/zi, respectiv 1-5mg ( =5000µg - reprezentand de peste 10 ori doza necesara pe zi!).
In situatia in care exista suspiciuni ale unui posibil efect de favorizare neoplazica a nivelelor prea mari de folat din organism recomandam o atitudine mai rezervata privind aceste doze.

In concluzie consideram ca femeile in perioada conceptiei, in timpul sarcinii si pe perioada alaptarii ar trebui sa ia suplimente de acid folic de 400µg (adica 0.4mg) pe zi.

Data actualizare: 19-02-2014 | creare: 31-01-2012 | Vizite: 9945

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Cât acid folic este în laptele matern?
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK