Dietă și alimentaţie sănătoasă - diete, regimuri, reţete, alimente, sfaturi
Vizitarea site-ului implică acceptarea cookies-urilor. Citește mai multe
Alimentaţie: Slăbire Reţete Alimente Sfaturi
Black Friday

BananeCalorii, avantaje, dezavantaje, principii nutritive, vitamine, minerale

Autor: ROmedic

Banane

Una dintre cele mai ”varstnice” fructe din lume, banana a fost numita candva ”fructul inteleptilor”.



Banana a fost descoperita mai intai in regiunea Malaeziei, dar cu ajutorul vizitatorilor curiosi bananele au fost gasite si in India. Budistul Pali a notat existenta acesteia in secolul VI I.Hr. Se spunea ca Alexandrul cel Mare a adus inapoi banana la el, in anul 327 I. Hr, din India.


Acest fruct a ajuns in Amercina cam prin anul 1876, in ziua cand se sarbatorea 100 ani de la Declararea Independetei, in Philadelphia. La acea vreme, bananele erau vandute in folii si costau 10 centi fiecare.

Bananele au avut diverse nume, in functie de regiune. In India era cunoscuta ca fiind ”fructul omului intelept”, care se referea la barbatii intelepti care meditau la umbra bananierilor. Arabii au numit acest fruct ”banan” ceea ce inseamna (in araba) ”deget” (pentru ca atunci cand este intoarsa, marimea acestui fruct era similara cu degetul unui om). Cu toate acestea, numele permanent de ”banana” a fost dat de africani.

Bananele sunt ca niste ”pachete” cu nutrienti esentiali in buna functionare a organismului.
Este fructul numarul unu pentru ateleti si pentru cei care doresc sa-si mareasca masa musculara sau celor care doresc sa obtina instant energie.
De asemenea, este administrata si copiilor pentru a intari si dezvolta organismul.
Mai pe scurt, bananele sunt extrem de eficiente pentru asigurarea organismului toate vitaminele si minerale necesare.

1. Vitamine
O banana (cruda) de marime medie (intre 18-20 cm lungime) ofera urmatoarele vitamine:
*Acidul folic (Vitamina B9): 24 mcg
*Vitamina B6: 0,433 mg
*Vitamina B2: 0,086 mg
*Vitamina B3: 0,785 mg
*Vitamina B1: 0,037 mg
*Vitamina A: 76 UI
*Vitamina K: 0,6 mcg
*Vitamina E: 0,12 mg
*Vitamina C: 10,3 mg

O banana contine acid folic (o forma de Vitamina B), care impreuna cu Vitamina B12 si Vitamina C creaza noi proteine, vitale organismului.
Continutul de Vitamina C din banane este benefica organismului pentru crestere si dezvoltare.
Cercetarile realizate au aratat ca asimilarea Vitaminei C in organism previne infectiile si vindeca ranile.
In plus, s-au observat ca ajuta la prevenirea cancerului, bolilor cardiace si artritei.


Vitamina A este excelenta pentru vederea din timpul noptii si pentru sistemul imunitar.


 


Bananele dispun de cantitati semnificative de Vitamina E si K. Acestea functioneaza ca si antioxidanti si joaca un loc important in prevenirea unor afectiuni cardiace, cancer si diabet. Pe de alta parte, Vitamina K este cunoscuta ca fiind de ajutor in tratarea unor probleme precum: cheagurile de sange si oasele moi.

Vitamina B1, B2, B3 si B6 formeaza celulele rosii in sange si faciliteaza functionarea sistemului nervos.
Vitamina B1 este recunoscuta pentru diminuarea stresului, de aceea este numita si ”Vitamina anti-stres”.
Vitamina B2 este un antioxidant care ajutorul vitamine B6 si a vitaminei B6 este convertita in forme utile organismului.
Vitamina B3 imbuntateste circulatia sangvina si produce hormoni.

2. Minerale
Mineralele prezente intr-o banana (cruda) de marime medie (18-20 cm) sunt:
*Calciu: 6 mg
*Fier: 0,31 mg
*Magneziu: 32 mg
*Fosfor: 26 mg
*Potasiu: 422 mg
*Sodiu: 1 mg
*Zinc: 0,18 mg

Potasiul are ca principala functie echilibrarea fluidelor din organism. De asemenea, asigura concentratia masei musculare si ajuta la functionarea sistemului renal si cardiovascular.
Studiile au indicat ca consumul semnificant de banane reduce hipertensiunea. Acest fapt se datoreaza concentratiei mari de potasiu si a cantitatii nesemnificative de sodiu. In plus, s-a aratat ca persoanele care consuma cantitati mari de sodiu, continutul de potasiu din banana diminueaza sodiul din organism si pastreaza la distanta unele afectiuni ca: presiunea arteriala si atacul cerebral.



Magneziul este foarte necesar organismului, pentru realizarea mai mult de 300 functii, cele mai multe fiind legate de energie. Fara magneziu in organism va veti simti obositi si epuizati.
In plus, magneziul este util in cresterea si functionarea oaselor, muschilor si a nervilor.

Ca si magneziul si fosforul are un rol important pentru organism, in special pentru cresterea si mentinerea oaselor, tesuturilor si celulelor in stare sanatoasa. Totodata, asigura nivelul de energie si ajuta la construirea blocurilor genetice.

Calciul este un mineral responsabil pentru pastrarea dintilor si a oaselor in stare sanatoasa si puternica.
In schimb, fierul este prezent in celulele rosii din sange si in celulele musculare si ajuta la transportul oxigenului si a dioxidului de carbon.
Persoanele cu deficit de fier se simt la fel, epuizate.



Zincul este un alt mineral prezent in banane, avand rolul de a creste sistemul imunitar si de a vindeca ranile. Este de asemenea, benefic in tratarea infectiilor din ureche, in racelile obisnuite, diaree si in alte afectiuni.

3. Proteine, fibre, zahar si grasimi


Alti nutrieti prezenti intr-o portie de aproximativ 18-20 cm de banana:
*Valoare energetica: 105 kcal
*Carbohidrati: 26,95 g
*Proteine: 1,29 g
*Fibre (total): 3,1 g
*Zahar: 14,43 g
*Grasimi totale: 0,38 g
*Apa: 88,39 g

Dupa cum se poate observa mai sus, bananele contin o cantitate mare de potasiu, ceea ce miscoreaza crampele musculare rezultate in urma efortului. Un alt motiv benefic de a consuma banane este dupa o munca fizica grea, pentru a reinlocui imediat necesarul de energie.

Bananele contin zaharoza, fructoza si glucoza. Aceste zaharuri sunt asimilate si imediat organismul primeste energia necesara, care este mentinuta mult timp.
Carbohidratii sunt digerati de organism si transformati in glucoza (zahar). Niciun alt fruct nu contine carbohidrati mai digestibili ca bananele. Acest lucru reprezinta un avantaj deoarece organismul arde caloriile imediat, in special cei care vin din carbohidrati decat caloriile din grasimi si proteine.

Proteine din banane sunt numite triptofan. Acesta produce serotonia si dopamina, doua chimicale naturale care genereaza starea de fericire. Din aceasta cauza avem o stare buna (vioaie) dupa ce mancam banane.

Apa si fibrele din banane contribuie la functionarea usoara a organismului. In timp ce apa pastreaza organismul hidratat, fibrele sunt esentiale in digestie.





AVANTAJE:
Acest aliment este sărac în grăsimi saturate și sodiu, fiind o sursă bună de fibre alimentare, vitamina C, potasiu și mai ales de vitamina B6.
Bananele sunt bune pentru persoanele active și pentru cele cu un nivel ridicat al colesterolului.
Sunt benefice în caz de ulcere, pentru convalescență, oboseală cronică, epuizare și febră glandulară.
Bananele verzi au indicele glicemic 45.

Principalele beneficii ale bananelor:
*Deoarece contine un nivel ridicat de triptofan, bananele previn starile depresive.
*Consumul a doua banane inaintea unui antrenament intens, va energiza organismul si va mentine nivelul de zahar in sange.
*Protejeaza impotriva crampelor musculare din timpul efortului fizic si chiar din timpul noptii.
*Neutralizeaza deficientele de calciu si suplimenteaza cu cantitatile necesare sistemul osos.
*Elimina tristetea si simptomele premenstruale. Mai exact, bananele echilibreaza nivelul de zahar din sange si relaxeaza organismul.
*Bananele reduc balonarile, protejeaza impotriva diabetului II, consolideaza sistemul nervos si ajuta la productia celulelor albe in sange; toate acestea datorita nivelului crescut de Vitamina B6.
*Anemia poate fi combatura cu ajutorul fierului din banane.
*Deoarece sunt bogate in potasiu si scazute in sodiu, bananele sunt recunoscute oficial de Asociatia Amedicana pentru Medicamente si Alimentatie ca fiind excelente in scaderea presiunii sanguine si ca protectoare in atacurile de cord si cerebrale.
*Bogate in pectina, bananele ajuta digestia si aduna usor sub forma de gel toxinele si metalele grele din organism.
*Bananele actioneaza ca un prebioticele; simultan creste bacteria in intestine si produce enzimi digestive care absorb nutrientii.
*Va simtiti constipati? Fibrele din banana va pot ajuta la normalizarea motilitatilor intestinale.
*Bananele sunt prietenoase cu tractul digestiv, mai ales dupa perioada diareei.
*Banana este un antacid natural eficient in cazul bolilor de reflux gastroesofagian sau in cazul arsurilor la stomac.
*Bananele pot fi consumate pentru a minimiza ulcere stomacale.
*Consumul de banane previne cancerul renal, protejeaza vederea si cu ajutorul calciului intareste oasele.
*Bananele va fac mai destepti si va ajuta sa invatati in mod alert. Mancand o banana inainte de examen veti beneficia de un nivel ridicat de potasiu.
*Fiind bogate in antioxidanti, bananele protejeaza impotriva bolilor cronice.
*Introducerea unei banane intre doua mese, stabilizeaza nivelul de zahar din sange si reduce greata matinala.
*O bucatica de banana este eficienta si atunci cand este aplicata (frecata) pe mancarimi si pe iritatii.
*Banana poate micsora temperatura corporala, racindu-l in timpul febrei sau pe canicula.
*Pe langa inlaturarea tristetii s-a observat ca are efect si impotriva tulburarilor afective senzoniere.
*Doriti sa va lasati de fumat? Bananele sunt bogate in vitamine, in special vitaminele de tip B, in potasiu si magneziu; cu ajutorul acestora va veti recupera usor dupa renuntarea la fumat.

DEZAVANTAJE:
Cea mai mare parte a caloriilor furnizate de acest aliment provin din zaharuri.
Banana este singurul fruct care conține amidon. Pe măsură ce banana se coace, amidonul se transformă în zahăr, ceea ce determină creșterea conținutului caloric și a indicelui glicemic. Bananele coapte nu sunt indicate în alimentația diabeticilor și a celor care vor să slăbească.

Orice fruct consumat reprezinta o componenta importanta pentru sanatate, unele fructe sunt mai benefice ca altele. Bananele ofera din belsug valori nutrionale pozitive, insa datorita cantitatilor mari de calorii si de zahar este indicat a se consuma cu moderatie.

Departamentul de Agricultura USA a aratat ca o banana mare are mai mult de 120 calorii.
Banana era considerata o gustare saraca in calorii comparativ cu o prajitura mare sau cu o punga de cipsuri. Mai exact, s-a observat ca o banana poate avea de trei ori mai multe calorii decat o cana cu pepene verde taiat cubulete si de sase ori mai multe calorii decat trei cani cu salata de spanac fara dressing (sos).
Stiinfic, extra-caloriile sunt echivalente cu extra-gramele, consumand banane in mod regulat veti simti cum veti lua in greutate. Specialistii in nutritie au subliniat ca fructele tind sa aiba de trei ori mai multa valoare calorica la fel ca si alte alimente vegetale cu amidon, care contribuie la ingrasare.

Comparativ cu alte fructe si legume, bananele sunt alimente perisabile. Bananele verzi si cele cu coarja tare galbena pot fi sta la loc uscat cateva zile dupa ce le-am cumparat, dar nu mai mult de trei-cinci zile la frigider.

Bananele au un continut destul de ridicat de zahar comparativ cu alte alimente naturale. O banana mare are mai mult de 16,5 g de zahar (ceea ce reprezinta o combinatie dintre zaharoza, glucoza si fructoza).
Potrivit Scolii Medicale din Havard, o banana coapta are indexul glicemic de 51, iar glicemia asimilata este 13; o valoare ridicata fata de mere, grapefruit, strucguri, portocale, persici sau pere.
Cand un aliment are o valoare glicemica mare, atunci nivelul de zahar din sange creste, la fel si nivelul de insulina.
Cu toate acestea, valoarea glicemica a bananei nu este foarte mare precum valoarea unor dulciuri si deserturi care includ si zahar rafinat.

Este important sa priviti bananele din ambele perspective si sa intelegeti ca au multe avantaje precum o cantitate mare de potasiu si de fibre.
Pot fi incluse in dieta cu moderatie, chiar in combinatie cu alte fructe si legume proaspete sarace in proteine, acizi grasi sau cereale integrale.

Data actualizare: 08-08-2013 | creare: 08-08-2013 | Vizite: 13224

Compoziția nutritivă pentru Banane:

Continut pentru:
100g 1 fruct mediu = 118g 1 fruct mare = 136g
CALORII / 100g cal
Indice Glicemic
 
PRINCIPII NUTRITIVE / 100g
Proteine g
Glucide [carbohidrati total] g
   - Fibre alimentare g
   - Amidon g
   - Zaharuri g
Lipide [grăsimi total] g
   - Grăsimi saturate g
   - Grăsimi polinesaturate g
   - Grăsimi mononesaturate g
   - Grăsimi trans g
   - Colesterol mg
   - Acizi grași Omega-3 mg
   - Acizi grași Omega-6 mg
 
VITAMINE / 100g
Vitamina A - Retinol UI
Vitamina C - Acid Ascorbic mg
Vitamina D - Calciferol UI
Vitamina E - Tocoferol mg
Vitamina K mcg
Vitamina B1 - Tiamina mg
Vitamina B2 - Riboflavina mg
Vitamina B3 - Vit.PP - Niacina mg
Vitamina B5 - Acid Pantotenic mg
Vitamina B6 - Piridoxina mg
Vitamina B8 - Colină mg
Vitamina B9 - Acid folic mcg
Vitamina B12 - Ciancobalamina mcg
Betaină mg
 
MINERALE / 100g
Calciu mg
Fier mg
Magneziu mg
Fosfor mg
Potasiu mg
Sodiu - Natriu mg
Zinc mg
Iod mg
Fluor mcg
Seleniu mcg
Cupru mg
Mangan mg
 
ALTELE:
Cofeina mg
Alcool g

CAUTA UN ALIMENT DUPA DENUMIRE:

Medical Black Friday Medical Black Friday