PangasiusCalorii, avantaje, dezavantaje, principii nutritive, vitamine, minerale

Pangasius Pangasius, un peşte din familia Pangasiidae, este originar din Vietnam, China, Cambodgia şi alte ţări învecinate. Cele mai cunoscute şi comercializate tipuri sunt Pangasius hypopthalmus (numit şi swai, tra sau sutchi) şi Pangasius bocourti (cunoscut şi sub numele de baga).

Provenit din sălbăticie sau fermele de acvacultură, acest peşte nu conţine zahăr sau carbohidraţi, dar este foarte bogat în colesterol (45 mg la 65 g, adică aproximativ 15% din doza zilnică recomandată). În plus, o porţie de pangasius (45 mg) conţine 90 de calorii, 1,5 g de grăsimi polinesaturate, 1 g grăsimi mononesaturate, 13 g proteine, calciu şi fier 2% din DZR.

Cu toate acestea, se pare că compoziţia precisă a acestui peşte este influenţată de hrana folosită în operaţiunile de la fermele piscicole. De altfel, peştele pangasius a fost subiectul mai multor controverse privind beneficiile şi efectele adverse pe care le poate avea asupra consumatorului. Hrana sa necorespunzătoare, folosirea anumitor agenţi toxici şi antibioticele în apele fermelor de pangasius, poluarea, dar şi alterarea mediului înconjurător sunt doar câteva dintre aceste probleme. (1), (2)

Avantajele consumului de pangasius

Poate fi inclus în dieta celor care doresc să slăbească

Cu un conţinut scăzut de calorii şi grăsimi, peştele pangasius poate fi integrat în dieta recomandată celor care doresc să scape de câteva kilograme în plus. De asemenea, poţi arde foarte repede cele 90 de calorii dintr-o porţie de 65 g de pangasius în doar 10 minute de jogging sau înot. (3), (4)

Este ieftin, uşor de gătit şi se pliază multor preparate delicioase

Acest peşte este, în general, ieftin şi se poate găti foarte uşor. Ai grijă, însă, pentru că modalitatea pe care o alegi poate influenţa proprietăţile sale nutritive. Are un gust deosebit în combinaţie cu legume şi fructe de mare şi se pliază pe regulile multor bucătarii internaţionale. (4)

Contraindicaţiile consumului de pangasius

Părerile privind riscurile consumului de pangasius sunt împărţite. Dacă unii consideră că acest peşte ar avea o toleranţă crescută al toxinele prezente în apă, toxine cu care, de altfel se hrăneşte, alţii sunt de părere că sursa de provenienţă este foarte importantă. Astfel, dacă fermă de acvacultură are toate aprobările legale, riscurile nu ar trebui să existe.

Cu toate astea, iată mai jos câteva dintre posibilele riscuri ale consumului de pangasius:

O posibilă sursă de infecţie din cauza modului în care este crescut

Prin prisma faptului că acest peşte, denumit şi peştele sanitar, se hrăneşte deseori cu bacterii, microorganiste, resturi de peşti morţi etc., la care se adaugă şi mediul toxic în care este crescut, consumul de pangasius poate avea repercursiuni asupra sănătăţii noastre.

O concepţie ce a fost parţial confirmată, mai ales în privinţa peştelui provenit din Vietnam, dar care nu poate fi dovedită în întregime în ceea ce priveşte toate sursele de pangasius, inclusis fermele piscicole. (5)

Ar trebui consumat cu atenţie, întrucât conţine mult colesterol

Pentru cei care se confruntă deja cu această problemă sau cu alte afecţiuni cardiovasculare, consumul ridicat de pangasius ar putea creşte şi mai mult nivelul colesterolului. Tocmai de aceea, se recomandă prudenţă în acest caz.

În 2014, două ţări au interzis importul de Pangasius, provenit din Vietnam

În februarie 2014, The Russian Agency for Health and Consumer Right a interzis importul de pangasius vietnamez până la o notificare ulterioară. În urma testelor efectuate pe aceşti peşti, s-a ajuns la concluzia că nivelul de hormoni şi antibiotice era cu mult peste limita admisă. Ba mai mult. oficialii au descoperit şi E. Coli şi infecţia cu Listeria monocytogenes în produsele din peşte de pangasius.

În luna octombrie a aceluiaşi an, şi Brazilia a luat aceeaşi decizie, interzicând importul de pangasius vietnamez din cauza problemelor sanitare, cum ar fi pesticidele şi bacteriile. (6), (7)

AVANTAJE:
Uşor de preparat, gustos în numeroase variante, peştele pangasius conţine grăsimi polinesaturate, proteine, calciu şi fier, fiind recomandat în dieta celor care doresc să slăbească.

DEZAVANTAJE:
Controversat din cauza modului în care este hrănit şi crescut, ai grijă ca sursele de pangasius să fie unele sigure. De asemenea, cantitatea mare de colesterol nu îl recomandă celor care au probleme în acest sens.

Data actualizare: 28-01-2015 | creare: 23-04-2012 | Vizite: 8065
Bibliografie
(1) Pangasius, link: http://seafoodhealthfacts.org/seafood_choices/pangasius.php
(2) Caloriile in pangasius, link: http://caloriecount.about.com/calories-pangasius-hypopthalamus-tra-i129915
(3) Valori nutritive ale fileului de pangasius, link: http://www.livestrong.com/article/495946-nutrition-in-a-basa-fillet/
(4) Beneficiile consumului de pangasius, link: http://youreverydayfish.com/panga/pangasius-benefits/
(5) Reziduri de metale grele in pestele congelat importat si fileul de peste Pangasius, link: http://www.fvtm.bu.edu.eg/fvtm/images/Animal_dept/pdf-Magazines/paper%2013.pdf
(6) Rusia interzice pestele pangasius din Vietnam: au fost gasite antibiotice si substante patogene, link: http://uscatfish.com/russia-bans-vietnamese-pangasius-antibiotics-pathogens-found/
(7) Brazilia intrerupe importul de pangasius vietnamez din cauza problemelor sanitare, link: http://uscatfish.com/brazil-halts-vietnamese-pangasius-imports-due-sanitary-problems/

Pentru datele despre nutrienti: http://www.afishdeal.com/about-pangasius/nutrition-facts.html

Compoziția nutritivă pentru Pangasius:

Continut pentru:
100g
CALORII / 100g cal
Indice Glicemic
 
PRINCIPII NUTRITIVE / 100g
Proteine g
Glucide [carbohidrati total] g
   - Fibre alimentare g
   - Amidon g
   - Zaharuri g
Lipide [grăsimi total] g
   - Grăsimi saturate g
   - Grăsimi polinesaturate g
   - Grăsimi mononesaturate g
   - Grăsimi trans g
   - Colesterol mg
   - Acizi grași Omega-3 mg
   - Acizi grași Omega-6 mg
 
VITAMINE / 100g
Vitamina A - Retinol UI
Vitamina C - Acid Ascorbic mg
Vitamina D - Calciferol UI
Vitamina E - Tocoferol mg
Vitamina K mcg
Vitamina B1 - Tiamina mg
Vitamina B2 - Riboflavina mg
Vitamina B3 - Vit.PP - Niacina mg
Vitamina B5 - Acid Pantotenic mg
Vitamina B6 - Piridoxina mg
Vitamina B8 - Colină mg
Vitamina B9 - Acid folic mcg
Vitamina B12 - Ciancobalamina mcg
Betaină mg
 
MINERALE / 100g
Calciu mg
Fier mg
Magneziu mg
Fosfor mg
Potasiu mg
Sodiu - Natriu mg
Zinc mg
Iod mg
Fluor mcg
Seleniu mcg
Cupru mg
Mangan mg
 
ALTELE:
Cofeina mg
Alcool g

CAUTA UN ALIMENT DUPA DENUMIRE:

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK