Dieta Atkins

Autor: ROmedic

Dieta Atkins

Dieta Atkins a fost creata in 1972 de Robert Atkins, un medic cardiolog din Statele Unite. In 1992, a fost lansata noua dieta Atkins, care s-a bucurat de un succes fara precedent si a devenit in scurt timp una dintre cele mai cunoscute diete din lume.


Atkins sustine ca principala cauza a obezitatii este consumul de glucide rafinate (in special zahar, faina, siropuri bogate in fructoza), iar consumul de grasimi saturate nu este atat de periculos pe cat se crede, grasimile trans (provenind din surse precum uleiurile hidrogenate) fiind singurele care trebuie evitate.

 

Prin urmare, dieta Atkins recomanda renuntarea la: prajituri, biscuiti, paste fainoase, bomboane, ciocolata si inghetata.

 

Avantajele oferite de dieta Atkins

Atkins a demonstrat ca dieta creata de el duce la arderea grasimilor mult mai usor decat alte diete, in conditiile consumarii unui numar egal de calorii.

 
Acest program de nutritie bazat pe reducerea aportului de glucide din alimentatie nu este unul restrictiv. Infometarea este una din cauzele care duc la esecul vastei majoritati a curelor de slabire. Un regim alimentar de durata trebuie sa fie complet, sanatos si placut.

Dieta Atkins presupune renuntarea la zahar si la alte glucide rafinate, dar permite in schimb consumarea unor tipuri variate de carne, peste, salate din legume preparate cat mai gustos -cu unt, smantana, condimente si verdeata. Dieta Atkins este visul oricarui iubitor de carne si mancare gatita: savuroasa, variata


Dieta Atkins promite mentinerea greutatii dupa procesul de slabire. Principala problema a dieteler traditionale sarace in calorii sau proteine este ca odata cu reintoarcerea la vechile obiceiuri alimentare, persoanele pun inapoi kilogramele pierdute deoarece nu sunt pregatite sa-si mentina greutatea cu o alimentatie variata.

Mentinerea greutatii dupa incheierea dietei pare sa fie un mare avantaj al regimului Atkins si se explica prin faptul ca numarul de calorii consumate in timpul diferitelor faze ale dietei nu difera foarte mult.

Dieta Atkins este compusa din 4 etape:

  • Inducerea
  • Pierderea in greutate
  • Pre-mentinerea
  • Mentinerea


Daca respectati toate aceste etape, pierderea in greutate poate fi definitiva.

Dieta Atkins nu va lipseste de placerea de a manca; numarul mare de proteine consumate e posibil sa va energizeaze si va creeza o stare de bine. De fapt, aproximativ jumatate din pacienti continua dieta, deoarece se simt mult mai rau atunci cand se opresc.

In plus, dispunand de mai multa energie, pacientii sunt mai dispusi sa faca exercitii fizice, ceea ce duce la inlocuirea tesutului gras cu masa musculara si la pierderea in greutate. Odata ce efectele devin vizibile, pacientii se simt impliniti, iar respectul fata de propria persoana creste.


Reducerea aportului de carbohidrati recomandata de Atkins are o serie de efecte pozitive: diminuarea nivelului de colesterol si de trigliceride din sange, moderarea glicemiei si reducerea tensiunii arteriale. Toate acestea au drept consecinta directa reducerea riscurilor cardiovasculare.

 

Dezavantajele dietei Atkins

Criticii dietei Atkins afirma ca nu toate persoanele pot tine aceasta dieta, o buna parte renuntand in primele doua saptamani, cand cantitatea de glucide permisa este foarte mica.

Intr-adevar, mai ales in perioada initiala, dieta este destul de dificila. Scoaterea brusca a carbohidratilor din dieta produce in general efecte secundare precum stare de greata, ameteli, dureri de cap, slabiciune, respiratie urat mirositoare.

Poate inutil a se preciza, dieta Atkins nu este o dieta destinata persoanelor vegetariene si nici celor care obisnuiesc sa consume foarte putina carne.

Desi si-a dovedit adesea eficienta in pierderea kilogramelor in plus, dieta Atkins are dezvantaje nutritionale destul de importante. In primul rand, dieta limiteaza mult ingredientele de origine vegetala si are un aport foarte mare de grasimi saturate, care in timp se depun pe vasele de sange si conduc la boli cardiovasculare.

Privarea de carbohidrati implica si carenta de alte elemente nutritive esentiale care se gasesc in cereale, legume si fructe, bazandu-se in mare parte numai pe proteine.

Pe termen lung, pot sa apara dezechilibre severe in organism, probleme ale organelor vitale, din cauza grasimii viscerale  (depusa prin ingerarea unei mari cantitati de grasimi saturate).
Nutritionistii nu recomanda in general urmarea dietei Atkins.



Etapa I - Inducerea

Inducerea este o etapa de scurta durata, care determina organismul sa arda grasimile in plus. Pe masura ce reduceti aportul de glucide, organismul va fi nevoit sa utilizeze grasimile drept combustibil pentru energie, rezultatul fiind pierderea in greutate.


Inducerea dureaza 14 zile, la sfarsitul carora rezultatele sunt evidente.


In fiecare zi sunt permise 20 grame de glucide, furnizate in principal de legume. Astfel, nivelul glucozei din sange va fi stabilizat, iar simptomele precum oboseala si schimbarile de dispozitie vor disparea. In plus, dieta Atkins va ajuta si sa stapaniti dependenta de zahar, alcool, cafeina, sau alte alimente. Pentru persoanele dependente de zahar sau de alimente bogate in glucide, moderatia pur si simplu nu este o solutie.

Alimentele permise

  • Peste (ton, somon, sardine, hering, etc.)
  • Carne (de pasare, vita, porc) si mezeluri
  • Fructe de mare
  • Oua
  • Branzeturi
  • Legume
  • Condimente
  • Apa minerala

Regulile pentru prima etapa

  • Consumati cel mult 20 grame de glucide pe zi, dintre care cel putin 12 -15 grame trebuie sa provina din legume.
  • Consumati toate combinatiile de lipide si proteine fara restrictii: carne de pui, peste, oua, carne rosie, unt, maioneza, ulei de masline, de floarea soarelui si alte uleiuri vegetale.
  • NU consumati fructe, paine, paste fainoase sau produse lactate (cu exceptia branzei, smantanei sau untului).
  • Nu mancati alune sau nuci in primele doua saptamani.
  • Alimentele care contin atat proteine cat si glucide nu sunt permise in aceasta etapa.
  • Mancati in oras cat de des doriti, dar fiti atente la glucidele ascunse (sosurile, de exemplu, contin faina sau zahar).
  • Utilizati indulcitorii artificiali (zaharina, xylitol, sucraloza etc)
  • Beti cel putin 8 pahare de apa pe zi pentru a preveni constipatia si a elimina toxinele rezultate din arderea grasimilor.
  • Luati zilnic multivitamine care sa contina minerale (potasiu, magneziu si calciu), dar nu si fier.

Etapa II - Pierderea in greutate

Ritmul accelerat de slabire din prima etapa devine mai lent si stabil in cea de-a doua, din cauza introducerii treptate a alimentelor bogate in nutrienti. Prin varietatea de optiuni oferite, aceasta etapa este ideala pentru cei care vor sa slabeasca doar cateva kilograme, sau pur si simplu sa adopte un stil de viata sanatos.


Aceasta etapa da cu adevarat posibilitatea de a crea un regim propriu, adecvat necesitatilor tale, prin alegerea si combinarea celor mai hranitoare alimente. Aportul de glucide, limitat la 20 g pe zi in etapa precedenta, creste treptat la 25 g, adaugand cate 5 g pe zi, pana cand pierderea in greutate este incetinita.


Masurarea continutului de glucide este esentiala pentru un control eficient al dietei. Continuati aceasta  etapa pana cand cantariti cu 3 -5 kg in plus fata de greutatea dorita.

In continuare, glucidele pot fi obtinute doar din legume. Spre deosebire fata de prima etapa, portiile de legume devin mai numeroase si se pot adauga nuci, seminte si unele fructe. Aceasta etapa nu consta in inlocuirea proteinelor si lipidelor cu glucide, ci in modificarea raportului dintre acestea, in favoarea lipidelor si proteinelor.

 

Inducerea este poate cea mai sigura etapa a dietei Atkins, deoarece consta intr-un regim strict care functioneaza intotdeauna. Odata cu intrarea in cea de-a doua etapa, pe masura ce regimul ofera mai multa libertate, tentatiile devin mai mari si riscul de a pune kilogramele inapoi creste.


Pe durata urmatoarelor luni are practic loc o adaptare un nou stil de viata capabil sa asigure o stare buna de sanatate. Din acest motiv, etapa a II-a este un moment de rascruce, in care vei afla care sunt parametrii stilului dumneavoastra de viata.

Practic, veti descoperi nivelul maxim al aportului de glucide care poate fi suportat de metabolismul dumneavoastra, pentru a continua pierderea kilogramelor in plus. Odata ce aflati cum reactioneaza organismul si cum puteti adauga noi alimente in dieta, pentru a continua sa slabiti, veti dispune de toate informatiile de care aveti nevoie pentru a vabucura de silueta pe care ti-o doresti.


Desi este mai permisiva decat Inducerea, etapa a II-a permite in continuare pierderea in greutate si arderea grasimilor in plus. Ritmul in care kilogramele si centimetrii din talie dispar este mai lent decat in prima etapa.


Atentie, insa!
Introducerea unor glucide in plus nu echivaleaza cu permisiunea de a te intoarce la vechile obiceiuri de a consuma alimente bogate in zahar, faina alba si alte glucide. Cantitatea glucidelor consumate ramane la fel de importanta ca si calitatea.

 

Etapa III – Pre-mentinerea

Etapa a III-a trebuie demarata atunci cand depasiti cu 3-5 kilograme greutatea dorita. Etapa este conceputa ca o perioada de tranzitie in care iti poti perfectiona obiceiurile alimentare pentru un stil de viata sanatos.


Aceasta etapa, la fel ca si precedenta, consta in cresterea aportului de glucide, corelata cu pierderea in greutate. In fiecare saptamana, consumul de glucide trebuie crescut cu 10 grame. In mod ideal, aportul de glucide este marit pana cand slabesti mai putin de jumatate de kilogram pe saptamana. Continuati aceasta etapa pana cand ajungeti la greutatea dorita, pe care trebuie sa o mentineti. Scopul final este atingerea echilibrului individual a aportului de glucide (Echilibrul Glucidic Atkins), la care nici nu te ingrasi, nici nu slabesti.

 

Mentinerea unei greutati adecvate are un rol deosebit de important in prevenirea bolilor cardiovasculare, hipertensiune arteriala si a diabetului. Pe masura cresterii aportului de glucide cu cate 10 grame pe saptamana, pacientii ajung la un punct in care nu mai slabesc. Daca ati atins greutatea dorita, ramaneti la acest nivel timp de o luna, inainte de a creste consumul de glucide cu inca 10 grame, pentru a vedea daca incepeti sa va ingrasati. Daca ai inceput sa pui in greutate, scade cele 10 grame; astfel, puteti considera ca ati ajuns la starea de echilibru numita Echilibrul Glucidic Atkins.

 

Pierderea in greutate nu se produce in mod uniform - daca in urma unei cresteri a aportului de glucide observi ca nu mai slabesti, ci ca, dimpotriva, iei in greutate, trebuie sa te intorci la etapa precedenta. Desi poate dura chiar si trei luni pentru a pierde ultimele kilograme in plus, ritmul lent in care se intampla acestea este esential pentru reusita dietei.

Etapa IV - Mentinerea

Etapa de mentinere a dietei Atkins este abordata atunci cand a fost atinsa greutatea dorita. In aceasta etapa, puteti continua sa alegeti dintr-o varietate mai mare de alimente si sa consumi mai multe glucide decat in etapele de slabire. Dar, nu uita ca in cele mai multe cazuri, persoanele castiga lupta cu kilogramele pentru a pierde razboiul cu mentinerea greutatii...

 

Pentru a va mentine greutatea castigata cu ajutorul dietei Atkins, trebuie sa va cunoasteti nevoile metabolice. Echilibrul Glucidic Atkins, descoperit in etapa precedenta, reprezinta cantitatea de glucide pe care o puteti consuma pentru a va mentine greutatea. Daca nu depasiti prea mult aceasta valoare, greutatea nu ar trebui sa fluctueze decat in intervalul normal de 1-2 kilograme.

 

Etapa de mentinere si obiceiurile alimentare sanatoase trebuie sa devina un mod de viata permanent. Respectand Echilibrul Glucidic Atkins (nivelul maxim al glucidelor consumate la care greutatea se mentine), greutatea ta va fi mereu apropiata de cea pe care ti-o doresti.

 

De asemenea, trebuie sa va cantariti cel putin o data pe luna. De fiecare data cand aveti cu 2,5 kilograme mai mult decat greutatea dorita, incepeti din nou etapa de inducere (etapa I), apoi treceti rapid la cea de pierdere in greutate (II), pentru ca in termen de o saptamana sa ajungeti din nou la greutatea pe care o doriti. Astfel, nu veti avea niciodata mai mult de 2,5 kilograme in plus.

 

Nivelul ideal al consumului de glucide este cel la care va simtiti bine, fara a avea in permanenta senzatia de foame, dar si fara a va ingrasa din nou. Unele persoane descopera ca se simt mai bine atunci cand consuma putine glucide - intre 35 si 40 grame pe zi - decat in etapele mai permisive ale dietei.
Altele, in schimb, prefera sa consume o cantitate dubla de glucide, iar metabolismul lor suporta acest aport. De aceea echilibrul glucidic variaza atat de mult de la o persoana la alta, fiecare avand posibilitatea de a-si crea un program nutritiv perfect adaptat nevoilor proprii.

Reguli pentru etapa de mentinere

  • descoperiti echilibrul glucidic propriu si ghidati-va dieta in functie de acesta
  • continuati sa consumati glucide naturale, neprocesate, bogate in nutrienti
  • continuati sa luati suplimente nutritive
  • incearcati in permanenta noi retete culinare, care sa va stimuleze apetitul
  • nu depasiti niciodata greutatea dorita cu mai mult de 2 kg

Exemplu de meniu Atkins

Micul dejun

Salata de ton (1 ceasca) - 240 calorii
O jumatate de grapefruit - 41 calorii

Cafea decafeinizata – 2 calorii

Pranz

Pui la gratar (carne slaba, 170 g) -280 calorii

Salata de rosii – 80 calorii
Sos pentru salata (30 g) -170 calorii

Cina

Friptura de vita (170 g) - 490 calorii

Dovlecei (o jumatate de ceasca) - 19 calorii

Salata de rosii – 80 calorii
Sos pentru salata (30 g) -170 calorii
Apa minerala – 0 calorii

Gustare

Migdale (30 g)  - 176 calories
Salata de varza - 174 calorii
Castraveti  - 8 calorii

 

Total: 1 930 calorii


Data actualizare: 26-11-2013 | creare: 23-02-2012 | Vizite: 9581
Bibliografie
Rating the Atkins Diet: Advantages and Disadvantages, link: http://www.betterhealthusa.com/public/250.cfm
coautor: Asiminii Georgiana - Dezvantajele dietei Atkins

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK