Ficat de porcCalorii, avantaje, dezavantaje, principii nutritive, vitamine, minerale

Autor:

Ficat de porc

Ficatul este ieftin și accesibil în magazinele alimentare și în măcelării. În timp ce sunt mai multe tipuri de ficat de animale care pot fi consumate, sursele comune sunt ficatul de vacă, pui, rață, miel și porc. De asemenea, ficatul este bogat în proteine de înaltă calitate și are un conținut scăzut de calorii.

Compoziție nutrițională

Ficatul de porc este bogat în vitamina A

Spre exemplu, într-un studiu care a analizat conținutul de vitamina A în mai multe tipuri de ficat, respectiv de vită, miel, porc, pui și curcan, pentru toate tipurile analizate, nivelurile de vitamina A au variat de la 10 la 1.100 mg/kg, cu excepția ficatului de miel în care nivelurile de vitamina A au fost mai scăzute. (1)

Ficatul de porc este o sursă importantă de vitamina B12

Mai exact, situat după carnea provenită de la animale și cea de pește, ficatul s-a clasat pe al treilea loc atunci când vine vorba de aportul de vitamina B12. (2)

Sursă de proteine și fier

O altă cercetare a arătat că prezența ficatului de porc în dietă a favorizat o creștere a raportului de retenție netă de proteine și fier. (3)

Beneficii

Ficatul asigură proteine de înaltă calitate

Proteina este vitală pentru organism și are rolul de a repara celulele și de a transforma alimentele în energie. Un aport ridicat de proteine s-a dovedit că îmbunătățește rata metabolică, reduce pofta de mâncare, ajută la îmbunătățirea musculaturii și conservă masa musculară în timpul scăderii în greutate. (4)

Ficatul are mai puține calorii decât alte tipuri de carne

Dacă o friptura de 100g conține peste 200 de calorii, aceeași cantitate de ficat conține doar 175 de calorii, în timp ce oferă mai multe vitamine și minerale.

Atunci când reduci aportul de calorii, poți pierde adesea nutrienți vitali pentru organism. Prin urmare, este important să alegi alimente bogate în nutrienți.

În timp ce multe alimente conțin proteine de înaltă calitate sau vitamine și minerale, ficatul are o cantitate mai mare de nutrienți decât acestea.

Mai mult, consumul de alimente bogate în nutrienți, dar cu conținut redus de calorii, a fost demonstrat că reduce nivelul de foame (5).

Ajută la prevenirea anemiei

Dacă te confrunți cu orice tip de anemie, care este adesea legată de deficitul de fier, atunci ficatul este un aliment recomandat în acest caz.

Acesta conține o combinație de folat, fier și vitamina B12. Acestea sunt cele trei vitamine și minerale de care ai nevoie pentru a preveni, în mod natural anemia sau simptomele precum scăderea energiei, oboseala, menstruația neregulă sau problemele neurologice.

Femeile însărcinate, mamele care alăptează și vegetarienii / veganii trebuie să acorde o atenție specială aportului de fier din dieta lor. (6)

Bogat în vitamina B6, biotină și folat

Ficatul este bogat în vitamina B6, biotină și acid folic. Aceste vitamine, în special folatul, ajută procesele celulare de metilare, precum și la funcția celulară.

O reacție importantă a folatului în organism este conversia metilației deoxiuridilatului la timidilat în formarea ADN-ului, care este necesară pentru divizarea celulară adecvată. (7) Atunci când acest proces este afectat, apare anemia megaloblastică, una dintre semnele distinctive ale deficienței folatului.

Ficatul furnizează, de asemenea, cantități mai mici de nutrienți, printre care cuprul, zincul, cromul și seleniul, care au avantaje importante pentru metabolism, sistemul nervos central și sistemele endocrine.

Recomandat în timpul sarcinii

Ficatul oferă proteine, B12, fier și alți nutrienți cheie pentru sănătatea reproducerii și dezvoltarea fătului. Femeile gravide sau femeile care alăptează au nevoie de B12 pentru a ajuta la creșterea și dezvoltarea copiilor lor, inclusiv a creierului și a organelor acestora. Folatul este, de asemenea, deosebit de important în timpul sarcinii, deoarece ajută la prevenirea malformațiilor congenitale.

Femeile gravide sunt expuse unui risc mai mare de deficit de fier, iar, acestea ar trebui să consume cel puțin trei porții, sau 75 de grame de proteine pe zi.

Ficatul oferă, de asemenea, vitamina A, care ajută la reducerea stresului oxidativ, însă, cu toate acestea, specialiștii recomandă consumul în cantități mici, numai de câteva ori pe săptămână. (8)

Joacă un rol important în lupta împotriva bolilor prin Terapia Gerson

Terapia Gerson implică utilizarea ficatului, oferind alternativa unei metode naturale de tratament împotriva cancerului care a fost folosită și pentru tulburări digestive, tuberculoză și boli de inimă.

De-a lungul studiului, pacienții au consumat 13 pahare de suc de legume pe zi, legume crude și ficat sau suc de ficat. Ficatul era parte din protocolul primar, ajutând pacienții să se vindece datorită numărului de vitamine și minerale importante pe care le oferă.

Potrivit Institutului Gerson, terapia Gerson ajută la regenerarea sănătății prin susținerea funcțiilor metabolice, reducerea deficitului de oxigen în sânge și susținerea tiroidei prin creșterea aportului de antioxidanți și diminuarea grăsimilor animale grele, a excesului de proteine, a sodiului și a altor toxine. (9)

Oferă CoQ10

CoQ10, care este adesea administrat sub formă de suplimente, se găsește în cea mai mare concentrație în mitocondriile celulelor și contribuie la producerea de energie. CoQ10 este asociat cu sănătatea cardiovasculară, îmbunătățirea tensiunii arteriale și a sănătății vasculare, îmbunătățirea calității materialului seminal, îmbunătățirea rezistenței, reducerea inflamației și multe altele.

Deoarece consumul de CoQ10 scade odată cu vârsta, consumul de ficat și alte tipuri de carne este o modalitate de a menține nivelurile ridicate ajutând la scăderea efectelor degradării produse de radicalii liberi și de stres. (10)

Riscuri

Nivel ridicat de colesterol

În timp ce ficatul are un nivel ridicat de colesterol, aceasta nu este o problemă pentru majoritatea oamenilor. Potrivit cercetărilor recente, colesterolul care se găsește în alimente nu provoacă boli de inimă. (11)

Majoritatea cazurilor în care colesterolul este asociat bolilor de inima este de fapt un produs al reacțiilor care au loc în organism, deoarece atunci când consumi alimente bogate în colesterol, corpul produce mai puțin pentru a menține echilibrul. (12)

Femeile însărcinate

Preocupările privind siguranța consumului de ficat în timpul sarcinii se datorează în mare parte conținutului de vitamină A.

Consumul ridicat de vitamina A a fost legat de defectele congenitale. Totuși, riscul exact este neclar și sunt necesare mai multe cercetări. (13)

Cu toate acestea, este nevoie doar de 30 de grame de ficat pentru a atinge un nivel tolerabilde admisie de vitamina A în timpul sarcinii. Aceasta este o cantitate foarte mică, iar specialiștii recomandă monitorizarea cantității de ficat pe care o consumă femeile însărcinate. (14)

Persoanele diagnosticate cu gută

Guta este o formă de artită (inflamația articulațiilor) cauzată de niveluri ridicate de acid uric în sânge. Simptomele includ durerea, rigiditatea și umflarea articulațiilor.

Ficatul este bogat în purine, care formează acidul uric în organism. Prin urmare, este important să limitezi aportul dacă ai gută. Deși un număr de factori pot crește riscul de a dezvolta gută, factorii alimentari se manifestă în 12% din cazuri. (15)

Hepatita E

În țările dezvoltate, ficatul de porc este cel mai bun transmițător pe bază de alimente al hepatitei E, un virus care infectează 20 de milioane de oameni în fiecare an și poate duce la boli acute (febră, oboseală, icter, vărsături, dureri articulare și dureri de stomac) și, uneori, insuficiență hepatică și deces. (16)

„Figatellu” un cârnat de ficat de porc care este tradițional în Franța este un aliment confirmat al transmisiei cu hepatitei E (17). De fapt, în regiunile din Franța, unde carnea de porc este o delicatesă comună, peste jumătate din populația locală prezintă dovezi ale infecției cu virusul hepatitei E. (18)

De asemenea, Japonia se confruntă cu o creștere a preocupărilor legate de hepatita E, pe măsură ce produsele de porc câștigă popularitate. (19) Iar, în Marea Britanie hepatita E se transmite prin alimente precum cârnații de porc și ficatul de porc, indicând potențialul expunerii pe scară largă a consumatorilor de carne de porc.

Așadar, ficatul este un aliment cu un conținut scăzut de calorii, dar cu un aport crescut de proteine de înaltă calitate, care asigură catitatea necesară de nutrienți pentru organism.



AVANTAJE:
Ficatul de porc conține vitamina A, vitamina C, niacină, acid folic, fier, zinc și fosfor.

DEZAVANTAJE:
Ficatul de porc conține mult colesterol.

Data actualizare: 10-10-2018 | creare: 08-05-2012 | Vizite: 30421
Bibliografie
1. Survey of animal livers for vitamin A content. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1397398
2. Contribution of meat to vitamin B-12, iron, and zinc intakes in five ethnic groups in the U.S.: Implications for developing food-based dietary guidelines. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5023012/
3.Fortifying pork liver mixture: Evaluation of protein quality and iron bioavailability – Part 2. Url: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-52732017000600817
4. Dietary protein intake and human health. Url: https://pubs.rsc.org/en/content/articlehtml/2016/fo/c5fo01530h
5. Changing perceptions of hunger on a high nutrient density diet. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2988700/
6. Iron-Deficiency Anemia. Url: https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/iron-deficiency-anemia
7. Folate-Dependent Thymidylate-Forming Enzymes: Parallels between DNA and RNA Metabolic Enzymes and Evolutionary Implications. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK6401/
8. Is it safe to eat liver during pregnancy?Url: https://www.babycenter.com/404_is-it-safe-to-eat-liver-during-pregnancy_10404911.bc
9. The Gerson Therapy. Url: https://gerson.org/gerpress/the-gerson-therapy/
10. COQ10 . Url: https://discover.grasslandbeef.com/blog/coq10-supplements/
11. Dietary cholesterol and cardiovascular disease: a systematic review and meta-analysis.. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26109578
12. Dietary cholesterol feeding suppresses human cholesterol synthesis measured by deuterium incorporation and urinary mevalonic acid levels.. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8857917
13. Teratogenicity of high vitamin A intake. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7477116
14. Vitamin A. Url: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminA-HealthProfessional/
15. Gout: an evidence-based review.. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18830092
16. Transmission of Hepatitis E Virus in Developing Countries. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5035967/
17. Pig liver sausage as a source of hepatitis E virus transmission to humans.Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20695796/
18. Hepatitis E Virus in Pork Food Chain, United Kingdom, 2009–2010. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3414023/
19. [Recent topics on hepatitis E virus: emerging, zoonotic, and animal-to-human transmission in Japan].. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15745163/.

Compoziția nutritivă pentru Ficat de porc:

Continut pentru:
100g 1 ficat = 354g
CALORII / 100g cal
Indice Glicemic
 
PRINCIPII NUTRITIVE / 100g
Proteine g
Glucide [carbohidrati total] g
   - Fibre alimentare g
   - Amidon g
   - Zaharuri g
Lipide [grăsimi total] g
   - Grăsimi saturate g
   - Grăsimi polinesaturate g
   - Grăsimi mononesaturate g
   - Grăsimi trans g
   - Colesterol mg
   - Acizi grași Omega-3 mg
   - Acizi grași Omega-6 mg
 
VITAMINE / 100g
Vitamina A - Retinol UI
Vitamina C - Acid Ascorbic mg
Vitamina D - Calciferol UI
Vitamina E - Tocoferol mg
Vitamina K mcg
Vitamina B1 - Tiamina mg
Vitamina B2 - Riboflavina mg
Vitamina B3 - Vit.PP - Niacina mg
Vitamina B5 - Acid Pantotenic mg
Vitamina B6 - Piridoxina mg
Vitamina B8 - Colină mg
Vitamina B9 - Acid folic mcg
Vitamina B12 - Ciancobalamina mcg
Betaină mg
 
MINERALE / 100g
Calciu mg
Fier mg
Magneziu mg
Fosfor mg
Potasiu mg
Sodiu - Natriu mg
Zinc mg
Iod mg
Fluor mcg
Seleniu mcg
Cupru mg
Mangan mg
 
ALTELE:
Cofeina mg
Alcool g

CAUTA UN ALIMENT DUPA DENUMIRE:

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.