Vitamina A - Retinol

Autor: ROmedic

Vitamina A - Retinol
Vitamina A este prima vitamina liposolubila descoperita in 1913. Ea este absorbita in organism sub forma de retinol. Pigmentii din plante numiti carotenoizi, sunt transformati in retinol si se gasesc in numeroase fructe si legume. Acesti compusi sunt numiti si provitamine A, intrucat sunt precursori ai formei active a vitaminei A.

Cea mai activa forma a acestor provitamine este beta-carotenul. Acest precursor al vitaminei A a fost intens studiat in ultimii ani, intrucat se crede ca ar avea proprietati anti-cancerigene.

Vitamina A este necesara in organism pentru producerea rodopsinei, pigmentul care ne ajuta sa vedem in intuneric. Este deci esential ca aceasta vitamina sa nu lipseasca din alimentatie, chiar daca este stocata in cantitati mici in ficat drept rezerva.

Vitamina A este apreciata si pentru actiunea ei asupra pielii, unghiilor si dintilor. Este un antioxidant puternic care ataca radicalii liberi, protejand celulele impotriva imbatranirii premature.

Vitamina A protejeaza mucoasa bucala, digestiva, urogenitala si respiratorie, previne patrunderea toxinelor in organism si ajuta la vindecarea rapida dupa infectii sau inflamatii.
De asemenea, vitamina A contribuie la dezvoltarea oaselor si la mentinerea eficacitatii sistemului imunitar. Astfel, suplimentele de vitamina A sunt administrate copiilor pentru o recuperare rapida dupa rujeola, reducand riscurile de complicatii.

Functiile vitaminei A

  • Antioxidant
  • Asimilarea calciului
  • Vederea nocturna
  • Sanatatea unghiilor
  • Sanatatea pielii
  • Formarea globulelor albe
  • Formarea anticorpilor
  • Sistemul imunitar
  • Sistemul digestiv
  • Sistemul reproductiv
  • Distingerea culorilor

Utilizarea terapeutica a vitaminei A

Vitamina A este administrata in cazul in care apar carente, cat si in cazul unor anumite afectiuni, precum acneea, psoriazisul si ihtioza.

In plus, se pare ca vitamina A are efecte pozitive asupra persoanelor care sufera de fibroza chistica si ca reduce riscurile rujeolei la copii. Studiile recente arata ca vitamina A poate reduce riscul aparitiei cancerului, problemelor respiratorii la copii si glaucomului. S-a demonstrat. de asemenea, ca antioxidantii,  asa cum este si cazul beta-carotenului, pot imbunatati memoria si procesul de invatare si ca reduc efectele imbatranirii asupra creierului.

Indicatii terapeutice

  • Infectii repetate
  • Crestere intarziata
  • Piele uscata
  • Gingivita
  • Dificultati respiratorii
  • Psoriazis
  • Glaucom
  • Rujeola

Carenta de vitamina A

Deficienta de vitamina A este principala cauza a pierderii vederii.

Unul dintre primele semne ale carentei de vitamina A este diminuarea acuiditatii vizuale la intuneric. Alte semne ale deficientei sunt: incetinirea cresterii la copii, probleme ale sistemului reproductiv la adulti, gingivita, uscarea pielii si scaderea rezistentei la infectii. Deficienta severa de vitamina A poate duce la avort spontan, anemie si chiar la deces.
   
Daca o persoana este deosebit de sensibila la infectii (otita, gripa, etc.), cresterea aportului de vitamina A  ii poate fi benefica. De asemenea, pielea uscata si aspra, sensibilitatea la lumina, parul uscat si unghiile fragile si casante sunt toate semne ale carentei de vitamina A.

Simptomele carentei de vitamina A

  • Sensibilitate la lumina
  • Piele uscata si aspra
  • Infectia mucoaselor
  • Iritatia ochilor
  • Probleme ale digestiei
  • Leziuni oculare
  • Acnee
  • Negi
  • Unghii casante
  • Par uscat, fara stralucire
  • Infectii recurente
  • Chisturi (celule moarte)

Sursele de vitamina A

Vitamina A se gaseste in mod natural in alimentele de origine animala: oua, ficat, peste gras (hering, ansoa, macrou), lapte integral si produse lactate nedegresate (smantana, unt).

Uleiul de ficat de cod este o sursa excelenta de vitamina A.

Provitamina A (beta-caroten) este insa de origine vegetala. Legumele si fructele verzi (spanac, salata verde), galbene (lamaie, grepfruit) sau portocalii (mango, portocale, morcovi) sunt bogate in provitamina A.

Spre deosebire de vitaminele hidrosolubile (ca vitamina C, de exemplu), vitamina A este relativ stabila la expunerea la caldura si lumina. Desi nu este in general distrusa prin prepararea termica a alimentelor, vitamina A poate deveni inactiva in contactul cu fierul sau cuprul. Vitamina A este protejata in prezenta vitaminei E. Din acest motiv, vitamina E sau alti antioxidanti sintetici sunt de obicei adaugati la suplimentele care contin vitamina A.

Cerealele pentru micul dejun, sucurile, produsele lactate si alte alimente sunt imbogatite cu vitamina A. Fructele si legumele contin beta-caroten si alti precursori ai acestei vitamine, care pot fi transformati in vitamina A de catre organism.

 

 

Alimente bogate in vitamina A (in micrograme la 100 g)
Ulei de ficat de cod 30 000
Ficat de miel 23 500
Unt 708
Pate de ficat de porc 600
Galbenus de ou 570
Conserva de peste (ton) 370
Caviar 560
Branza 300

Necesarul de vitamina A

Doza zilnica recomandata de vitamina A este de 5000 UI (unitati internationale) pentru barbati si 4000 UI pentru femei.

 

 

Doza recomandata de vitamina A (in micrograme pe zi)
Sugari 350
Copii intre 1 si 3 ani 400
Copii intre 4 si 6 ani 450
Copii intre 7 si 9 ani 500
Copii intre 10 si 12 ani 550
Adolescenti intre 13 si 15 ani: baieti / fete 700 / 600
Adolescenti intre 15 si 19 ani: baieti / fete 800 / 600
Adulti: barbati femei 800 / 600
Varstnici (peste 75 ani): barbati / femei 700 / 600
Gravide 700
Femei care alapteaza 950

Hipervitaminoza A

Desi este extrem de benefica organismului, vitamina A furnizata in execes poate duce la probleme de sanatate.

O doza mai mare de 25000 UI pe zi timp de trei luni poate duce la afectiuni ale pielii si ficatului. La copii, o doza mai mare de 5000 UI sau 1,5 mg pe zi poate duce la caderea parului, afectarea oaselor, dureri de cap, varsaturi si diplopie (vedere dubla).
In cazul gravidelor, hipervitaminoza A poate provoca malformatii ale fatului, in special ale sistemului nervos.

Primul semn al hipervitaminozei este uscarea buzelor, urmata de uscarea mucoasei nazale si a ochilor.

Verificati continutul multivitaminelor, uleiului de ficat de peste si suplimentelor de vitamina A pentru a va asigura ca nu depaseste doza recomandata cu 100%.

Atenție!
Nu administrati copiilor suplimente de vitamina A create pentru adulti!

Data actualizare: 16-12-2013 | creare: 08-10-2011 | Vizite: 10175

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Vitamine pentru ten
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK