Dieta pentru fertilitate

Dieta pentru fertilitate
Dieta pentru fertilitate reprezintă un plan alimentar conceput de Dr. Jorge Chavarro și Dr. Walter Willett din cadrul Harvard School of Public Health, pe baza unui amplu studiu prospectiv (The Nurses' Health II), care susține că numeroase componente dietetice pot preveni cea mai comună cauză de infertilitate la femei, mai exact, tulburările de ovulație.

Cartea „The fertility diet: Groundbreaking Research Reveals Natural Ways to Boost Ovulation and Improve Your Chances of Getting Pregnant” (Dieta pentru fertilitate: cercetarea inovatoare care dezvăluie pașii pentru a amplifica ovulația și pentru a crește șansele de a rămâne însărcinată) a fost publicată în anul 2007 în Statele Unite ale Americii.

Pe tot cuprinsul cărții, autorii oferă sfaturi specifice și practice cu privire la ajustările dietei pentru îmbunătățirea fertilității. Aceștia consideră că dieta recomandată aduce beneficii multiple atât înainte, dar și pe parcursul sarcinii. De asemenea, poate reprezenta un model de alimentație sănătoasă util de urmat pe termen lung. (1)

Principiile dietei pentru fertilitate

Această dietă este adresată în mod particular femeilor care prezintă risc de infertilitate cauzată de existența unor tulburări ale ovulației sau secundară altor afecțiuni (sindromul ovarelor polichistice, polipilor și fibroamelor uterine, endometrioză, afecțiuni imunologice ș.a.). Pentru acestea a fost elaborat un program format din 10 pași pentru îmbunătățirea fertilității. (2)

1. Evitarea grăsimilor de tip trans

Grăsimile de acest tip sunt puternic aterogene și se găsesc în margarină, produse de patiserie, de tip fast-food și alte alimente procesate din comerț.

2. Consumul de uleiuri vegetale mono- și polinesaturate

Pe lângă beneficiile asupra sănătății și a aportului nutrițional considerabil pe care uleiurile vegetale nesaturate le oferă organismului, acest sfat se referă de asemenea la reducerea în paralel a consumului de grăsimi saturate (carne grasă, unt, brânzeturi grase ș.a.).

3. Creșterea consumului de proteine de origine vegetală

Autorii recomandă a fi consumate predominant surse de proteine vegetale, leguminoase și alune, în detrimentul celor de origine animală. Deși proteinele de origine vegetală nu sunt complete, acestea au o valoare nutrițională crescută prin mineralele, vitaminele și fibrele pe care le aduc în organism.  

4. Aportul dietetic de cereale integrale

Cerealele integrale reprezintă surse de carbohidrați complecși, cu absorbție lentă, care ajută la menținerea echilibrului glicemic. Această recomandare se referă și la reducerea consumului de alimente bogate în zaharuri rafinate care, din cauza absorbției rapide, conduc la creșterea alarmantă a glicemiei și a insulinei, fapt care poate afecta starea de sănătatea, implicit posibilitatea de reproducere.

5. Consumul zilnic al unei porții de lactate integrale

Deși autorii nu au reușit să ofere o explicație clară pentru beneficiile consumului de produse lactate integrale în detrimentul celor degresate sau semi-degresate, concluziile studiului reflectă o asociere pozitivă  între consumul acestora și creșterea fertilității. 

6. Aportul dietetic de fier non-heminic

Sursele de fier non-heminic sunt reprezentate de vegetalele verzi, leguminoasele și fructele oleaginoase. Recomandarea se referă în special la reducerea consumului de carne roșie. Deși este foarte bogată în fier, în urma acestui studiu, consumul excesiv a fost asociat cu tulburări de fertilitate. De asemenea, pe lângă fierul non-heminic, aceste alimente conțin cantități semnificative de vitamine și minerale care pot avea de asemenea un impact pozitiv asupra organismului.

7. Administrarea conform recomandării medicale de suplimente de multivitamine

Administrarea de acid folic este recomandată a se realiza cu minimum 1-3 luni înainte de concepție. Pe lângă beneficiile asupra fertilității, suplimentarea cu acid folic este utilă pentru prevenirea unor anomalii congenitale asociate cu deficitul de folați. Se recomandă ca aportul dietetic de acid folic să fie de minimum 200 micrograme, acesta fiind completat cu aproximativ 400 micrograme prin administrarea suplimentelor cu folați. Autorii propun și includerea vitaminelor din complexul B.

8. Consumul zilnic de lichide

Deși termenul de dietă este utilizat ca sinonim pentru alimente, dieta include și consumul zilnic de lichide, mai ales dacă unele dintre băuturile consumate pot aduce un surplus caloric. Este recomandat consumul de cafea și de alcool cu moderație, în schimb, este indicată limitarea consumului de băuturi carbogazoase și necarbogazoase îndulcite la mai puțin de o porție pe săptămână sau deloc.

9. Managementul ponderal

Un alt obiectiv important de realizat înaintea unei sarcini este reprezentat de atingerea unei greutăți sănătoase. Un indice de masă corporală între 20 și 24 kg/m² este ideal. În cazul unei valori sub 18,5 kg/m² poate fi afectată capacitatea de reproducere. Pentru persoanele supraponderale sau obeze este recomandată scăderea în greutate care să fie echivalentă cu 5- 10% din greutatea actuală, mai precis, cartea propune reducerea cu 7,5% a greutății comparativ cu cea actuală.

10. Activitatea fizică zilnică

O etapă nelipsită în cadrul planurilor dietetice sănătoase este reprezentată de desfășurarea activităților fizice, cum sunt mersul pe jos, realizarea activităților casnice, aerobicul, înotul, yoga ș.a. minimum 30 de minute pe zi, de cel puțin 3 ori pe sâptămână. Nu se recomandă antrenamentul excesiv, deoarece o scădere semnificativă a grăsimii corporale poate influența negativ procesul de reproducere.

Dieta pentru fertilitate – Fundament științific

Recomandările care se regăsesc în cartea „The fertility diet” au fost formulate în urma cercetării în perspectivă a relației dintre tiparul alimentar al acestei diete și incidența infertilității. Concluziile rezultate în urma studiului intitulat The Nurses' Health Study II (2007) dețin un nivel de evidență ridicat, fiind formulate pe baza analizei unei cohorte de aproximativ 17500 de femei, timp de 8 ani. (3)

Tiparul alimentar asociat cu dieta pentru fertilitate a fost caracterizat de:
  • aportul scăzut de grăsimi trans în paralel cu un consum crescut de grăsimi nesaturate;
  • reducerea consumului surselor proteice de origine animală și preferința pentru sursele de proteine vegetale;
  • aportul crescut de fibre alimentare și de carbohidrați cu indice glicemic scăzut;
  • preferința pentru lactatele și derivatele integrale;
  • aportul dietetic de fier provenit din surse de origine vegetală.
S-a observat de asemenea și influența pozitivă a consumului moderat de alcool și cafea comparativ cu excesul, implicit adoptarea unor comportamente sănătoase cum sunt activitatea fizică și abstinența de la fumat.

Aderența crescută doar la componentele dietei pentru fertilitate a fost asociată cu un risc de infertilitate mai scăzut cu 66% în cazul infertilității determinată de tulburările ovulatorii și cu 27% pentru infertilitatea din alte cauze.

Cumularea comportamentelor unui stil de viață sănătos, inclusiv dieta echilibrată, activitatea fizică zilnică și menținerea unui status ponderal sănătos a fost asociată cu reducerea infertilității cauzată de tulburările de ovulație cu aproximativ 69%.

Studiul a evidențiat existența efectelor pozitive asupra fertilității ale modificărilor cu privire la alimentație și stil de viață sănătos și rolul acestora în prevenția infertilității.

Dieta pentru fertilitate – Argumente pro și contra

Argumente pro

  • dieta pentru fertilitate este mai mult decât o simplă dietă deoarece conține pe lângă planul alimentar echilibrat și un set de recomandări pentru o viață mai sănătoasă și mai activă și poate fi urmată de întreaga familie;
  • pe lângă beneficiile asupra sistemului reproducător, aderența la această dietă pe termen lung poate genera efecte pozitive asupra sistemului cardiovascular, asupra creierului și a întregului organism.

Argumente contra

  • dieta pentru fertilitate nu garantează apariția unei sarcini, însă aceasta promovează un program nutrițional sănătos și exercițiul fizic, care pot crește șansele pentru concepere.

Dieta pentru fertilitate în topul celor mai eficiente diete

Experții în nutriție, afecțiuni metabolice și cardiovasculare din cadrul Centrului pentru Management Ponderal Johns Hopkins (Baltimore) și al Departamentului de Nutriție al Universității din Utah au realizat la finalul anului 2015 un clasament al celor mai sănătoase și eficiente diete în managementul greutății corporale, al diabetului și al bolilor cardiovasculare. (4)
Dintr-un total de 38 de planuri alimentare, dieta pentru fertilitate s-a clasat pe următoarele poziții:

Categorie Poziție
Cea mai ușor de urmat dietă 1
Cea mai eficientă dietă 1
Cea mai sănătoasă dietă 4
Cea mai bună dietă pentru diabetici 7
Cea mai bună dietă pentru sănătatea cardiovasculară 9
Cea mai bună dietă pentru pierderea în greutate 22
Cea mai bună dietă pentru pierderea rapidă în greutate 27

Data actualizare: 08-02-2016 | creare: 08-02-2016 | Vizite: 1351

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Ovulatia si fertilitatea dupa nastere
  • Șansa de a ramâne însarcinată
  • Obiceiuri nesănătoase care îţi afectează fertilitatea
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK