Scăderea metabolismului - explicații

Scăderea metabolismului - explicații

Metabolismul bazal este reprezentat de cea mai mică cantitate de energie consumată de către organismul uman pentru întreținerea vieții, atunci când corpul uman se află în repaus total, în condiții de inactivitate a tractului digestiv, într-un mediu cu temperatură neutră și cu activitate psihică normală.

Factorii care influențează metabolismul

Pot fi descriși mai mulți factori care influențează în mod direct metabolismul bazal. Aceștia sunt reprezentați de următoarele aspecte:

  • Vârsta. Activitatea metabolismului bazal este direct proporțională cu vârsta individului în cauză. După împlinirea vârstei de 20 de ani, metabolismul bazal scade cu 2% după fiecare deceniu de viață.
  • Genul. Metabolismul bazal este mai ridicat în rândul persoanelor de sex masculin, datorită masei musculare mult mai crescute și datorită consumului mult mai mare de calorii.
  • Temperatura mediului înconjurător. Metabolismul bazal crește în urma expunerii la temperaturi scăzute.
  • Alimentația. În condiție de inaniție (înfometare) are loc scăderea metabolismului bazal, datorită arderii mai reduse a caloriilor.
  • Greutatea corporală. Creșterea metabolismului bazal este direct proporțională cu creșterea în greutate; cu cât greutatea corporală este mai mare, cu atât metabolismul bazal este mai accentuat.
  • Grăsimea corporală. Persoanele care prezintă un țesut adipos corporal mai redus, au metabolismul bazal mult mai accentuat față de persoanele supraponderale sau obeze.
  • Glandele din organism și sistemul hormonal. Hormonii secretați în rganism influențează în mod direct metabolismul bazal. Astfel, tiroxina, adrenalina și alte substanțe hormonale secretate în organism, determină creșterea metabolismului bazal.
  • Activitatea fizică. Exercițiile fizice efectuate în mod regulat determină creșterea metabolismului bazal, prin stimularea procesului de ardere a caloriilor și scăderea greutății corporale.


Pe măsură ce organismul uman înaintează în vârstă, metabolismul uman scade; în acest context, pentru menținerea în formă este nevoie de exerciții fizice suplimentare și alimentație echilibrată. Activitățile fizice stimulează metabolismul bazal.

Înfometarea duce la scăderea metabolismului bazal și poate determina apariția creșterii în greutate.

Metabolismul bazal este cel mai important element de care depinde procesul de ardere a caloriilor și greutatea corporală a individului în cauză.

În contextul scăderii metabolismului bazal apare creșterea în greutate, prin scăderea procesului de ardere a caloriilor. Care sunt însă factorii care determină scăderea metabolismului? Și care este mecanismul prin care se produce scăderea metabolismului bazal? [1], [2], [3], [4]

Care sunt factorii care duc la scăderea metabolismului bazal și cum acționează ei?

Scăderea metabolismului poate avea mai multe explicații. Factorii care duc la încetinirea metabolismului bazal sunt reprezentați de următoarele aspecte:

Somnul insuficient.

Lipsa de odihnă și privarea organismului de somn poate duce la încetinirea metabolismului bazal. În contextul unui somn neodihnitor sau în lipsa somnului, metabolismul bazal nu mai funcționează în condiții fiziologice, fiind nevoit să asigure organismului energia corespunzătoare pentru desfășurarea activităților fizice zilnice.

Sedentarismul.

În condiții de repaus îndelungat, când organismul uman nu utilizează energie, metabolismul bazal se reduce progresiv, cu încetinirea secundară a proceselor de ardere a caloriilor. Astfel, depozitele de țesut adipos, prezente la nivelul organismului uman, devin neatinse, fiind favorizată creșterea în greutate. Mișcarea fizică accelerează metabolismul bazal prin creșterea consumului de energie, evitarea surplusului de calorii, împiedicarea depunerii de țesut adipos și creșterea masei musculare.

Tulburările hormonale.

Hormonii secretați la nivelul glandelor endocrine au capacitatea de a încetini sau de a diminua rata metabolismului bazal. Glanda tiroidă asigură în mod direct buna funcționare a metabolismului bazal și, în mod indirect, menținerea unei greutăți corporale optime. Diferitele afecțiuni ale glandei tiroide pot duce la perturbarea și scăderea metabolismului bazal.

Înfometarea.

În scopul scăderii în greutate și a obținerii siluetei perfecte, numeroase persoane apelează la înfometare. Acest procedeu însă poate avea multiple efecte negative asupra organismului uman, unul dintre acestea fiind perturbarea metabolismului bazal. În contextul în care organismul uman, deși aflat în necesitate, nu primește mâncare, are loc încetinirea funcțiilor metabolismului bazal, pentru ca acesta să poată satisface nevoile vitale. În viitor, metabolismul bazal astfel conturbat, se va concentra asupra reducerii consumului de energie și efectuarea de rezerve pentru următoarele episoade de necesitate maximă.

Dietele restrictive, care limitează nivelul zilnic de calorii, reprezint un factor de risc pentru încetinirea metabolismului bazal. Multe dintre aceste diete nu asigură volumul de calorii necesar desfășurării, în condiții optime, a metabolismului bazal (metabolismul bazal de întreținere, care asigură buna desfășurare a funcțiilor vitale, precum termoreglarea, respirația, homeostazia mediului intern, etc.).

Totodată, schimbarea frecventă a dietelor alimentare poate duce la o perturbare permanentă a metabolismului bazal, încadrarea acestuia din urmă în limitele fiziologice fiind foarte dificilă.

Deshidratarea.

Pentru o hidratare corespunzătoare, se recomandă consumarea zilnică a 2,5 litri de apă sau a 30 ml de apă/kg de masă corporală. Privarea de apă a organismului duce la încetinirea tuturor proceselor metabolice din organismului, inclusiv a metabolismului bazal.

Alimentația necorespunzătoare.

Proteinele accelerează metabolismul bazal datorită faptului că, în urma procesului de digestie al lor, are loc creșterea consumului de energie și dezvoltarea masei musculare corporale. Fibrele alimentare, de asemenea, cresc metabolismul bazal prin îmbunătățirea digestiei și buna desfășurare a tranzitului intestinal. Lipsa de proteine și fibre alimentare în organism poate duce, în timp, la perturbarea metabolismului bazal. Condimentele iuți și alimentele cu gust amar pot fi utile pentru îmbunătățirea metabolismului bazal. În acest ultim context, condimentele iuți stimulează secreția hormonală în organism, iar alimentele cu gust amar stimulează secreția biliară și protejează ficatul.

Totodată, alimentația hipocalorică (consumul a mai puțin de 1.000 de calorii pe zi) îndelungată duce la scăderea metabolismului bazal. Pentru ca metabolismul bazal să funcționeze în condiții optime, este necesară consumarea a cel puțin 1.000-1.500 de calorii zilnic. În contextul alimentației hipocalorice, pentru supraviețuirea organismului și satisfacerea nevoilor vitale, are loc încetinirea metabolismului bazal și a celorlalte procese din organism.

În timpul dietei restrictive, are loc scăderea consumului de energie. După sistarea regimului alimentar, metabolismul bazal nu își revine imediat la funcția inițială și astfel, după ce individul în cauză începe să se alimenteze corespunzător, metabolismul bazal lent nu va reuși să ardă mulțimea de calorii ingerate dintr-o dată. Aceasta va duce, în cele din urmă, la apariția surplusului caloric în organism și depozitarea lui sub formă de țesut adipos, cu apariția secundară a creșterii în greutate.

Îmbătrânirea organismului.

După împlinirea vârstei de 30-40 de ani, apare scăderea progresivă a metabolismului bazal. Acesta este un proces fiziologic care apare odată cu înaintarea în vârstă și variază, de la o persoană la alta, în funcție de următorii factori:

  • starea de sănătate a individului în cauză,
  • alimentația și
  • nivelul de efort fizic depus zilnic.


Astfel se explică faptul că, deși persoanele în cauză nu mănâncă mai mult decât în tinerețe, ele încep să crescă în greutate. Totodată, pe măsură ce organismul uman înaintează în vârstă, scade masa musculară și scade și rata metabolismului bazal. Persoanele care doresc să-și păstreze silueta din tinerețe și la maturitate sunt sfătuite, fie să reducă consumul zilnic de calorii, fie să respecte un program zilnic de exerciții fizice.

Întreruperea fumatului.

Din cauza numeroaselor substanțe chimice toxice deținute în componența fumului de țigară și a numeroaselor efecte negative pe care le are asupra organismului uman, renunțarea la fumat este o hotărâre deosebit de benefică, atât pentru propria stare de sănătate, cât și pentru celelalte persoane care se află în compania persoanei fumătoare. Întreruperea fumatului însă duce la scăderea metabolismului bazal. Acest lucru poate fi explicat prin relaxarea organismului în absența toxinelor prezente în componența țigărilor. Fumul de țigară emite radicali liberi, dăunători organismului uman; metabolismul bazal este stimulat de aceste substanțe nocive și lupta împotriva lor. În absența acestor substanțe, activitatea metabolismului bazal este mai diminuată. Pentru a preveni creșterea greutății corporale, persoanele care renunță la fumat sunt sfătuite să-și mărească programul de exerciții fizice. [1], [2], [3], [4]


Data actualizare: 24-07-2019 | creare: 24-07-2019 | Vizite: 69
Bibliografie
1. Fauci, Braunwald, Isselbacher, Wilson, Martin, Kasper, Hauser, Longo, HARRISON Principiile Medicinei Interne vol.I și II, Editura Teora, București, 2003
2. Basal Metabolic Rate, link: https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/basal-metabolic-rate
3. Nutrition 6 Mistakes That Slow Down Your Metabolism, link: https://www.healthline.com/nutrition/6-mistakes-that-slow-metabolism
4. Decreased Basal Metabolic Rate Can Be an Objective Marker for Sarcopenia and Frailty in Older Males, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30122323

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.