Grăsimile, uleiurile și dulciurile în alimentația copiilor

Grăsimile, uleiurile și dulciurile în alimentația copiilor
Cum gestionăm apetitul copiilor pentru alimente bogate în grăsimi și dulciuri? Nu există copil care să nu iubească dulciurile, iar în majoritatea cazurilor, tentația alimentelor de tip fastfood este irezistibilă.
Este dificil să spui nu copilului, mai ales atunci când poftește la hamburgeri și cartofi prăjiți, ori gogoși cu ciocolată.

Principala problemă cu aceste alimente este că au un conținut ridicat de grăsimi dăunătoare organismului, alături de glucidele simple din zahăr și făină albă. Aceste combinații alimentare oferă un număr mare de calorii la o singură gustare, fără a avea cu adevărat beneficii nutritive pentru organism.

Grăsimile și uleiurile în alimentația copiilor

Grăsimile și uleiurile conțin nutrienți esențiali pentru funcționarea organismului și contribuie la  la absorbția vitaminelor A, D, E, K și betacaroten. Consumul acestora trebuie făcut cu moderație, deoarece pot conduce la o creștere în greutate, din cauza cantității mare calorii pe care o conțin, dar și pentru că prezintă riscuri pentru sănătatea vaselor de sânge.

Când vine vorba de grăsimi, tipul grăsimilor este deosebit de important: grăsimile saturate, care se găsesc în carne, lactate, nucă de cocos, cresc nivelul de colesterol mai mult decât cele nesaturate din măsline, arahide sau uleiul de rapiță, sau decât grăsimile polinesaturate din floarea soarelui, porumb, soia și semințele de bumbac. 

Uleiurile sunt tot grăsimi,care se află în stare lichidă la temperatura camerei și pot proveni din numeroase plante a€“ măsline, nuci, soia, floarea soarelui a€“ și tipuri de peste. Majoritatea uleiurilor sunt bogate în grăsimi mononesaturate sau polinesaturate. 
Aceste grăsimi cresc nivelul de HDL (lipoproteine cu densitate mare, colesterolul „bun”),care previne afecțiunile cardiace. În schimb, grăsimile solide, precum untul, untura și margarină conțin grăsimi saturate și grăsimi trans, care cresc nivelul de LDL (lipoproteine cu densitate mica, colesterolul „rău”) din sânge.

Așadar, încercați să limitați, în mesele copiilor, carnea bogată în grăsimi, prăjelile, untul și să aveți grijă ca în farfurie să se regăsească grăsimi nesaturate. Alegeți mai degrabă carnea slabă, lactatele cu un conținut mediu sau chiar scăzut (la copiii peste 5 ani) de grăsime, folosiți uleiuri nesaturate la gătit și oferiți-le gustări bazate pe nuci, arahide, alune.

Fiți atenți la etichete – consultați cantitatea de grăsimi saturate și acizi grași trans!

Aportul de grăsimi nu ar trebui limitat la copiii sub 2 ani, pentru că dezvoltarea creierului și a altor organe necesită o anumită cantitate de grăsimi la această vârstă. Cel mult 30% din totalul caloriilor trebuie să provină din grăsimi. Pentru o dietă de 1600 calorii, grăsimile nu trebuie să depășească 53 g, iar majoritatea preșcolarilor au nevoie de o cantitate mai mică. 


Aflați mai multe despre cum puteți alege tipul potrivit de grăsimi în alimentație.

Ce facem cu dulciurile?

Dulciurile sunt preferatele copiilor; uneori, părinții ajung să ducă o adevărată „luptă” cu proprii copii pentru a-i determina să nu-și mai închidă apetitul cu desert. Adesea, micuții protestează și sar peste felurile principale, pentru a gusta din prăjituri, ciocolată sau biscuiți.
Dulciurile ajung repede în sânge și furnizează copiilor o doză rapidă de energie, un număr mare de calorii, însă o valoare nutritivă foarte mică. În această categorie intră toate produsele ce conțin zahăr: batoane de ciocolată, napolitane, cornuri, bomboane, băuturile dulci, jeleuri, gem, dulceață etc.
Cantitatea de zahăr furnizată sub forma bomboanelor și a altor alimente de acest gen ar trebui controlată, deoarece organismul stochează zahărul în exces sub forma grăsimii corporale, ce poate cauza probleme cronice de sănătate.
 
Desigur, a tăia copilului porția de dulciuri este o misiune dificilă. Nu este nevoie să vă atrageți antipatia acestuia interzicându-i total alimentele dulci, pentru că, realist vorbind, nu veți avea succes. Încercați pe cât posibil să îi oferiți alternative, înlocuindu-i gustările ce abundă în zahăr cu variante mai sănătoase.

  • oferiți-i fructe dulci
Fructele dulci conțin zahăr, însă în forma sa naturală, neprocesată.

  • improvizați
Dacă refuză fructele, jucați-vă puțin: rugați-l să vă ajute (dacă e mai măricel și cuțitele nu sunt o amenințare) la preparea unor salate de fructe foarte colorate. Înmuiați fructele în foarte puțină ciocolată topită. Pasați fructele moi, puneți-le la congelator și  veți obține o „înghețată” sănătoasă. O înghețată sigură și cu conținut redus de zahăr și grăsimi poate fi obținută și prin congelarea iaurturilor cu fructe.

  • faceți dulciuri în casă
Încercați să coaceți chiar dumneavoastră biscuiți de ovăz, sau din făină integrală de grâu. Folosiți miere sau îndulcitori și adăugați fulgi de ciocolată neagră, ori fructe, pentru un gust delicios. Cereți-i părerea și încercați să gătiți cât mai des gustări dulci și sănătoase.
Controlând chiar dumneavoastră conținutul dulciurilor, nu mai riscați să fiți înșelați de etichetele produselor. Mai mult, punându-i în pachetul de la școală sau grădiniță biscuiți sau tarte făcute în casă, va rezista mai ușor tentației de a-și cumpăra de la chioșc napolitane.

Să ferim copiii de grăsimi nesănătoase și dulciuri procesate nu e ușor, dar încercarea de a le oferi mese benefice bunei lor dezvoltări merită tot efortul nostru.

Data actualizare: 25-02-2014 | creare: 04-05-2007 | Vizite: 2388

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Grasimile trans, nu cele saturate, sunt asociate cu riscul de boli cardiovasculare
  • O nouă perspectivă asupra grăsimilor saturate în controlul riscului cardiovscular
  • Consumul crescut de grăsimi poate influența negativ calitatea somnului
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK