Legume si fructe in alimentatia copilului

Legume si fructe in alimentatia copilului

Alaturi de cereale, fructele si legumele trebuie sa constituie baza alimentatiei copilului, pentru a-i asigura cresterea sanatoasa si pentru ca viitorul adult sa fie la adapost de boli cronice. In principiu, fiecare masa ar trebui sa contina o portie de legume si fructe.

Legumele

  • legumele furnizeaza numeroase vitamine si minerale, precum si fibre necesare pentru o buna digestie.
  • legumele pot fi consumate crude (de preferat), sau preparate in abur. Prin fierbere, o parte din vitamine si minerale se pierde in apa.
  • o portie de legume include ½ bol de legume preparate sau 1 bol de legume verzi, crude.

Fructele

  • fructele sunt surse excelente de vitamina A si C, dar si de minerale (precum potasiul) si fibre, care ajuta la digestie.
  • fructele sunt consumate de preferinta crude si trebuie sa fie spalate cu grija in prealabil.
  • o portie de fructe include 1 fruct crud, ¾ cana de suc de fructe natural 100%, ½ cana de fructe la conserva sau ¼ cana de fructe uscate.

Cum convingem copilul sa manance mai multe fructe si legume?

Stim ca dupa o anumita varsta, cand copilul poate sa se hraneasca sigur, devine tot mai dificil sa-i convingem pe micuti sa consume fructe si legume, in detrimentul dulciurilor, sucurilor carbogazoase si a produselor de patiserie. In primul rand, pentru a-l ajuta sa capete deprinderi alimentare sanatoase, trebuie sa constituiti dumneavoastra insiva un bun exemplu.

Asadar, aprovizionati-va locuinta cu alimente sanatoase, naturale, si includeti-le, pe cat posibil, in meniul zilnic al intregii familii.

Trucuri pentru consumul de fructe si legume


  • cereti ajutorul copiilor in pregatirea mesei
E mai usor sa ii determinati pe copii sa manance legume si fructe, daca incercati sa-i implicati in bucatarie. Cereti-le ajutorul la decoratul mesei, lasati-i sa se joace cu legumele, ba chiar ar putea fi distractiv sa ii luati cu dumneavoastra la piata, lasandu-i sa aleaga chiar ei cele mai frumoase fructe.

  • nu ii obligati sa manace tot din farfurie
  • Chiar daca este de dorit consumul alimementelor vegetale, deprinderea cu forta nu este de folos nimanui. Obligandu-va copilul sa manance toata portia, chiar daca va confruntati cu proteste verbale si chiar plans, nu veti obtine rezultatele dorite. Puteti in schimb sa-l rugati macar sa guste din preparatele din farfurie, repetand schema pana cand se va obisnui cu respectivul fel de mancare.

  • rasplatiti-i
  • Copiii reactioneaza foarte bine la stimulente si recompense, asa ca de fiecare data cand accepta sa guste din portia de legume pe care nu o agreeaza in mod obisnuit, e bine sa-i rasplatiti cooperarea. Desigur, nu trebuie sa exagerati, pentru ca se poate ajunge la situatia inversa: copilul sa profite de aceste forme de rasplata, devenind un mic „santajist”. Prin rasplata, ne referim abtipliduri, „buline” albe, carioci, creioane colorate - lucruri marunte care sa ii capteze atentia.

  • creati farfurii vesele
  • Aspectul unui fel de mancare conteaza in general in stimularea apetitului, iar pentru copii, acest aspect este cu atat mai important. Aranjati cu fantezie legumele in farfurie, incercati sa spuneti povesti cu ajutorul lor. Puteti crea, cu ajutorul fructelor si legumelor, diverse figurine care sa le incante imaginatia si sa faca din ora mesei o experienta placuta.

  • alegeti culori tari
  • Copiii tind sa accepte mai usor culorile vesele. De aceea, rosiile, morcovii, ardeii grasi, castravetii pot crea numeroase combinatii placute vederii.

  • combinati
  • Pentru copiii ceva mai mofturosi, care refuza pur si simplu sa manance fructe si legume crude, ca atare, ar putea functiona includerea acestora in felurile de mancare pe care le tolereaza mai usor. De exemplu, puteti adauga spanac in sosul pentru paste, sau dovlecei, rosii si ardei pe pizza.

Data actualizare: 25-02-2014 | creare: 04-05-2007 | Vizite: 2497
Bibliografie
1 - 11 Proven Ways To Get Kids To Eat More Vegetables, link: http://summertomato.com/11-proven-ways-to-get-kids-to-eat-more-vegetables/
2 - How to get your child to eat vegetables, link: http://raisingchildren.net.au/articles/how_to_get_your_child_to_eat_vegetables.html/context/225

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Vitamina C - asociată cu reducerea riscului de boli cardiovasculare și moarte prematură
  • Consumul de fructe proaspete poate reduce riscul de infarct miocardic și accident vascular cerebral
  • Consumul prenatal de fructe accelerează dezvoltarea cognitivă a bebelușului
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK