Dietă și alimentaţie sănătoasă - diete, regimuri, reţete, alimente, sfaturi
Vizitarea site-ului implică acceptarea cookies-urilor. Citește mai multe
Alimentaţie: Slăbire Reţete Alimente Sfaturi

Magneziu

Autor: ROmedic

Magneziu

Magneziul este un mineral stocat in tesuturile corpului care intervine in numeroase reactii enzimatice intracelulare. El participa la transmiterea neuromusculara a influxului nervos si este deseori considerat drept un remediu natural impotriva stresului.

Jumatate din rezerva corpului de magneziu se gaseste in oase, o cantitate mica aflandu-se in sange. Alaturi de calciu si fosfor, magneziul este necesar pentru dezvoltarea si mentinerea scheletului. In mod deosebit, magneziul este vital pentru capacitatea organismului de a asimila calciul. In ceea ce priveste inima, magneziul este la fel de important, deoarece intervine in reglarea ritmului cardiac, reducand riscul aparitiei aritmiilor. Magneziul contribuie si la reducerea tensiunii arteriale, micsorand riscurile asociate cu bolile de inima.

Tensiunea musculara, anxietatea si chiar migrenele pot fi stapanite atunci cand organismul dispune de suficiente rezerve de magneziu. Fara acest mineral, corpul nu ar putea produce serotonina – un neurotransmitator care favorizeaza buna dispozitie (numita si „hormonul fericirii”). Magneziul este ideal in tratarea unor afectiuni precum hiperaciditatea, sindromul de stres posttraumatic si anxietatea.


Este bine de stiut ca magneziul este la fel de important ca si calciul pentru a avea o structura osoasa rezistenta si dinti frumosi si sanatosi. Aceste doua minerale functioneaza impreuna, fiind indispensabile intr-o proportie corecta. Aportul de calciu si cel de magneziu trebuie sa se conformeze intotdeauna unui raport de 2 la 1. O cantitate de doua ori mai mare de calciu decat de magneziu este necesara. Nerespectarea acestui raport poate duce la numeroase probleme de sanatate. 


Una dintre cele mai importante functii ale magneziului este implicarea sa in fixarea potasiului in celule. Din acest  motiv, majoritatea simptomelor asociate cu deficienta de potasiu sunt intalnite si in carenta de magneziu.

Magneziul este unul dintre factorii care contribuie la reducerea nivelului de colesterol „rau”, iar nivelul sau ar trebui sa fie supravegheat in cazul oricarei cardiopatii.

 

In absenta unui aport suficient de magneziu, afectiunile cardiace (aritmii, palpitatii, intarirea arterelor si infarctul miocardic – pot surveni cu rapiditate. De asemenea, tulburari nervoase grave pot sa apara: confuzie, insomnie, anxietate si chiar delirium tremens.

Alte semne ale deficientei de magneziu sunt sensibilitatea excesiva la zgomote, nervozitatea si crampele musculare. Tesuturile moi se calcifica, formandu-se depozite de calciu si se intaresc, pierzandu-si elasticitatea. Astfel, lipsa de magneziu este deseori o cauza a arteriosclerozei. Fara acest mineral, potasiul nu este retinut in organism, rezultatul fiind un dezechilibru in raport cu sodiul, care provoaca o crestere a tensiunii arteriale.

Utilizare terapeutica - Indicatii

Surse de magneziu

Surse de magneziu

Surse ideale de magneziu sunt in special legumele cu frunze verzi: spanac, brocoli, varza si salata.

Mineralul se gaseste si in:

  • cerealele integrale
  • fulgii de cereale
  • leguminoase (linte, fasole)
  • fructe uscate si oleaginoase (migdale, smochine, arahide si unt de arahide)
  • banane
  • soia
  • carne slaba
  • peste (sardele)
  • unele crustacee


O cantitate insemnata de magneziu se gaseste si in apa dura, care prin definitie este bogata in minerale.

 

 

Alimente bogate in magneziu (in mg)
Doua felii de paine integrala (40 g) 32
O portie de orez complet (125 g) 54
O portie de linte (200 g) 64
O portie de spanac (200 g) 92
O banana 45
5 prune (50 g) 20
Migdale (30 – 40 g) 90
Un baton de ciocolata neagra (30 g) 34

Necesarul de magneziu

Doza recomandata de magneziu este de cel putin 350 mg la adulti. Trebuie evitata luarea unor doze mai mari de 600 mg pe o perioada lunga de timp.


Atentie!
Luarea zilnica a unor doze de 3000 mg poate fi fatala!


Doza recomandata de magneziu (in mg pe zi)
Copii intre 1 si 3 ani 80
Copii intre 4 si 6 ani 130
Copii intre 7 si 9 ani 200
Copii intre 10 si 12 ani 280
Adolescenti intre 13 si 15 ani: baieti/ fete 400
Adolescenti intre 15 si 19 ani: baieti/ fete 400
Adulti: barbati/ femei 420/360
Femei peste 55 ani 360
Barbati peste 65 ani 420
Femei insarcinate (al 3-lea trimestru) 400
Femei care alapteaza 390

Carenta de magneziu

Deficienta de magneziu se observa in cazul persoanelor care sufera de diaree severa sau prelungita precum si in cazul tratamentelor indelungate cu diuretice.

 

Primele semne ale lipsei de magneziu sunt greturile, varsaturile, pierderea apetitului, oboseala si starea de slabiciune. Pe masura ce deficienta se agraveaza, pot sa apara aritmiile, palpitatiile, spasmele musculare, furnicaturile si amorteala.
Carenta de magneziu se asociaza cu scaderea nivelului de calciu si fosfor din sange. Deficienta de magneziu poate duce la afectarea inimii, diabet si osteoporoza.


Alte semne ale lipsei de magneziu sunt si hipertensiunea, insomnia si modificarile de personalitate.

Simptomele lipsei de magneziu


Data actualizare: 16-12-2013 | creare: 07-05-2012 | Vizite: 4898

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Magneziu
  • Minerale pentru un ten de invidiat
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 400.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Medicina naturistă - mit sau realitate?
    Una dintre cele mai mari controverse în medicină o reprezintă tratamentul alternativ naturist. Ca urmare am luat cele mai importante domenii și le-am analizat obiectiv. Aflați ce spun studiile: Accesați lista completă pe secțiunea dedicată medicinei naturiste
    ROmedic a implinit 10 ani ROmedic a implinit 10 ani