Indulcitorii artificiali - o alternativa sigura pentru zahar?

Indulcitorii artificiali - o alternativa sigura pentru zahar?
Zaharul a devenit cu timpul o parte importanta a dietei noastre zilnice. Prezent in toate produsele de patiserie si cofetarie, in sucuri, in dulciuri si snack-uri ce par la indemana in zilele aglomerate si folosit pentru indulcirea cafelei si a ceaiurilor, zaharul este folosit in cantitati din ce in ce mai mari.

Consumul in exces de zahar se reflecta asupra starii de sanatate, favorizand boli cronice precum diabetul. De asemenea, un consum ridicat de zahar semnifica implicit un numar mare de calorii, ce duc in timp la cresterea in greutate si predispun la afectiuni cauzate de obezitate.

Din dorinta de a elimina acesti factor de risc, numeroase persoane opteaza pentru indulcitorii artificiali, denumiti si inlocuitori de zahar sau edulcoranti cu putine calorii.

 

Ce sunt indulcitorii artificiali?

Indulcitorii artificiali sunt substante chimice reglementate ca aditivi alimentari, ce indulcesc bauturile si preparatele la fel ca si zaharul, insa cu un numar foarte redus de calorii (in unele cazuri, au chiar valoare energetica nula).

Intrucat indulcitorii artificiali sunt mult mai dulci decat zaharul, este nevoie de o cantitate mult mai mica pentru a obtine acelasi efect.

Indulcitorii artificiali fac deseori parte din dietele ce au drept scop slabirea sau controlul greutatii si sunt esentiali in regimurile diabeticilor.

De asemenea, produsele ce folosesc indulcitori artificali sunt preferate de persoanele ce doresc sa previna problemele dentare ce sunt favorizate de zahar. Totusi, trebuie tinut cont de faptul ca produsele carbogazoase, chiar si  cele light, pot accelera deprecierea danturii.

Diabeticii si indulcitorii artificiali

Diabeticii se numara printre consumatorii fideli de indulcitori artificiali, deoarece pot astfel indulci bauturile si preparatele, fara ca nivelul glicemiei sa creasca semnificativ.

Atentie, insa! Daca suferiti de diabet, unele produse ce contin indulcitori artificiali, precum iaurtul  fara zahar, pot influenta valoarea glicemiei, din cauza altor glucide sau proteine pe care le contin.

In plus, unele produse al caror ambalaj indica statusul „fara zahar”, ca in cazul prajiturilor sau a ciocolatei fara zahar, pot contine indulcitori precum sorbitol sau manitol, ce contin calorii si pot ridica astfel glicemia.

Diabeticii care aleg dulciuri fara zahar trebuie sa tina cont ca unele produse pot sa contina faina alba, care creste nivelul glicemiei.

 

Tipuri de indulcitori

Daca va decideti sa renuntati la zahar, dintr-un motiv sau altul, si doriti sa adoptati consumul de alimente si bauturi ce contin indulcitori artificali, e bine sa cunoasteti care sunt principalele optiuni, cat si caracteristicile acestora.

De asemenea, pentru ca adesea acestia sunt „codati” pe etichetele produselor sub forma E-urilor, va oferim si denumirile prescurtate.

Se diferentiaza doua categorii majore: indulcitorii de prima generatie, din care fac parte zaharina si aspartamul si cei de noua generatie, in care sunt cuprinse acesulfamul-K, sucraloza, neotamul, advantamul.

Zaharina - E 954

Zaharina, descoperita in 1879, este unul din cei mai populari indulcitori artificali, neavand nicio calorie.
Puterea sa de indulcire este de 200, pana la 700 de ori mai mare decat a zaharului.

Industrial, este folosita in general in indulcirea bauturilor racoritoare si a bomboanelor. Individual, se gasteste sub forma de tablete ce pot fi adaugate in cafea, ceai si alte bauturi.
In trecut, au existat numeroase pareri contra zaharinei, ce sustineau impactul negativ al acesteia asupra sanatatii.  De fapt, zaharina este cel mai controversat indulcitor, obiectul celor mai multe studii de specialitate.

Se credea, pe baza unor studii efectuate pe sobolani, ca este o substanta cu potential cancerigen, insa numeroase studii și programe au demonstrat ca această eticheta a fost nemeritata si ca zaharina este sigura pentru a fi consumata de catre oameni.

Doza zilnica acceptata: 15 mg/ kg corporal.

Acesulfam de potasiu (Acesulfam K) - E 950

Acesulfamul de potasiu este de 200 de ori mai dulce decat zaharul si este adesea combinat cu alti indulcitori.

Este folosit in inghetate, gelatina, budinci, bauturi light si este rezistent la prepararea la temperaturi inalte.

Este folosit din 1988 si de atunci nu au fost raportate probleme de sanatate asociate cu acesta. Desi nu contine deloc calorii, nu are nicio valoare nutritiva pentru corp. Specialistii recomanda consumul moderat.  Doza zilnica acceptata: 15 mg/ kg corporal.

Aspartam - E 951

Aspartamul este unul din cei mai folositi indulcitori; este de 200 de ori mai dulce decat zaharul.
Spre deosebire de zaharina, are calorii (contine aproximativ 2% din numarul de calorii ale zaharului), insa avand in vedere puterea sa mare de îndulcire, este folosit in cantitati mici si nu reprezinta un pericol pentru greutate.

Se gaseate in produsele dulci pentru tratarea tusei, in siropuri, guma de mestecat si bauturi. Nu este stabil termic, astfel ca nu se recomandă folosirea sa in produse preparate prin coacere sau fierbere.
Aprobat in 1981, aspartamul este unui din cei mai controversati indulcitori artficiali. De-a lungul timpului, s-a considerat ca aspartamul ar putea cauza chiar cresterea in greutate, cat si alte boli grave (nu au existat suspiciuni privind potentialul cancerigen).

In prezent, este considerat a fi, in general, sigur, consumat in cantitati mici. Doza zilnica acceptata recomandata de Food and Drug Administration este de 50mg/ kg corporal.

Neotam - E 961

Neotamul este un indulcitor fara calorii, relativ nou pe piata. Desi este folosit mai rar, este prezent in unele lactate indulcite, budinci, bauturi.

Doza zilnica acceptata: 0.3 mg/ kg corporal.

Sucraloza -  E 955

Sucraloza, folosita de producatorii de alimente, se gaseste frecvent in compoturile de fructe, siropuri si sucuri din fructe si este stabila la temperaturi inalte.

Este de 600 de ori mai dulce decat zaharul si nu contine calorii.

Sucraloza este in general considerata sigura, desi au existat speculatii privind un posibil impact negativ asupra imunitatii.

Doza zilnica acceptata: 5 mg/ kg corporal.

Advantam – E 969

Advantamul este cel mai recent indulcitor aprobat de autoritatile in domeniu  - atat Food and Drug  Administration (FDA), în S.U.A, cat si Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA) au aprobat in 2014 folosirea acestuia ca indulcitor concentrat in preparate precum: lactate, inghetate, preparate conservate cu fructe si legume.
Advantamul este de 100 de ori mai dulce decat aspartamul si de 20.000 de ori, decat zaharul.
Deoarece este stabil la temperaturi inalte, advantamul poate fi folosit in produsele preparate prin coacere.
Doza zilnica acceptata: 32.8 mg/ kg corporal.

Toti acesti indulcitori sunt recunoscuti de autoritatea americana de reglementare a produselor alimentare, suplimentelor nutritive si medicamentelor (Food and Drug Administration - FDA), cat si de Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA).

 

Lupta impotriva caloriilor

Indulcitorii artificali sunt adesea folositi de persoanele supraponderale, care vor sa reduca aportul caloric prin renuntarea la zahar. Trebuie sa stiti insa ca simpla renuntare la zaharul din prajituri si la bomboanele de ciocolata nu inseamna automat un consum sarac in calorii.
Produsele rafinate de patiserie si cofetarie, cat si dulciurile ambalate din supermarket-uri contin cel mai frevent faina alba si grasimi care cresc aportul caloric si ingreuneaza scaderea in greutate, ba chiar pot favoriza cresterea ponderala.

Este un fapt cunoscut ca un consum ridicat de astfel de produse va aduce organismului un numar mare de calorii, insa prea putine substante nutritive benefice bunei functionari a organismului. 

Asa-zisele dulciuri si bauturi racoritare dietetice, light, ce contin indulcitori artificiali ca substituenti ai zaharului, trebuie consumate cu moderatie, pentru ca pot contine calorii „ascunse”, cat si alte substante (coloranti, potentiatori de aroma) ce au rolul de a da un gust placut acestora, insa care pot dauna sanatatii.

In acest sens, chiar Asociatia Americana pentru Diabet avertizeaza faptul ca unele din produsele de tip „light” sau „diet”, desi contin indulcitori artificiali, pot fi contine alte surse de carbohidrati, care sa ofere un aport caloric semnificativ.  Astfel, un produs „fara zahar” poate, prin alte surse de glucide sa afecteze nivelul zaharului din sange si sa determine o crestere in greutate.

Asadar, persoanele care doresc sa slabeasca nu trebuie sa cada in prada produselor light, fara zahar, ci trebuie sa citeasca atent eticheta, pentru a verifica valoare calorica, ce trebuie corelata cu necesarul si consumul energetic individual.

Incercati sa inlocuiti gustarile ambalate cu fructe, sucuri naturale proaspat stoarse si cereale integrale, care va vor oferi energie, furnizandu-va totodata si substante nutritive valoroase penntru organism.

Riscurile pentru sanatate

Indulcitorii artificiali  au fost prezentati in mai multe randuri in presa, cat si pe internet drept cauza unor probleme de sanatate, printre care cancerul.

Aceste corelatii au plecat de la anumite studii efectuate pe sobolani, care afirmau o legatura intre unii indulcitori si aparitia cancerului, insa nu au existta dovezi privind acelasi efect si asupra oamenilor.

Asadar, studiile si cercetarile nu sustin ideea ca indulcitorii artificali, consumati in limitele normale si potrivit recomandarilor specialistilor, sunt cancerigeni.

Un articol publicat in 2004 in Annals of Oncology (Artificial sweeteners – do they bear a carcinogenic risk? / indulcitorii artificiali – au un potential cancerigen?) afirma, pe baza a peste 48 de articole si studii, ca doar un consum foarte ridicat, de peste 1680 mg de indulcitori artificiali in fiecare zi ar putea creste cu 1.3% riscul de cancer de vezica.

Primele probleme de acest tip au fost ridicate de zaharina, in anii 1970, cand se credea ca aceasta ar putea favoriza diverse tipuri de cancer, in urma unor studii efectuate pe animale, in conditii de laborator.


Dupa anii '90, zaharina a inceput sa fie considerata sigura si in principiu, au fost inlaturate temerile legate de o posibila legatura dintre indulcitorii artificali si cancer. Potrivit Institutului Oncologic al Statelor Unite (National Cancer Institute), nu exista dovezi stiintifice care sa confirme o astfel de conexiune.

 

In schimb, indulcitorul aspartam este contraindicat persoanelor care sufera de fenilcetonurie, o boala ereditara rara. Pe ambalajul produselor ce contin aspartam trebuie sa existe o avertizare pentru aceasta categorie de bolnavi.

In privinta aspartamului, s-a constatat ca alimentele ce contin acest indulcitor cauzeaza in mod obisnuit dureri de cap persoanelor ce le consuma.


Alegerea indulcitorilor pentru consum casnic trebuie facuta in functie de destinatia acestora. Daca doriti sa folositi indulcitori pentru bauturi calde sau pentru prajituri ce necesita coacere, e bine sa verificati pe eticheta acestora daca sunt potriviti expunerii la temperaturi inalte.
Sucraloza, comercializata adesea sub denumirea de Splenda, este un exemplu de indulcitor ce face fata cu brio incalzirii, coacerii si fierberii.

Chiar daca indulcitorii pot usura viata persoanelor care tin diete de slabire sau sufera de diabet, consumul lor trebuie facut cu moderatie, pentru a preintampina orice efecte secundare.
Luati in calcul ca unele persoane pot manifesta o sensibilitate crescuta sau chiar efecte adverse la aceste substante.

Alternative ale indulcitorilor artificiali

Extractul de stevia (E 960)

„Zaharul” sau extractul de stevie este un indulcitor natural, sub forma de pudra, obtinut din planta Stevia Rebaudiana, si este privit ca o alternativa sanatoasa la zahar.
Nu are calorii, in conditiile in care are o putere de indulcire de 200-300 ori mai mare decat a zaharului.

Acest indulcitor se gaseste in unele bauturi si iaurturi din comert, insa cel mai frecvent se procura in starea sa pura, pentru a fi adaugat dupa plac in bauturi.

Marele sau avantaj, pe langa faptul ca nu e un produs de sinteza chimica si ca nu are calorii, este ca nu influenteaza nivelul glicemiei, fapt pentru care incepe sa fie din ce in ce mai popular. In plus, stevia nu ataca smaltul dintilor.

Pentru ca nu exista inca suficiente studii concludente care sa investigheze efectele extractului de stevie asupra organismului, nutriționiștii recomandă consumul moderat.

Doza zilnica acceptata: 4 mg/ kg corporal.

Mierea

Mierea contine nutrienti (vitamina C, acid folic, magneziu) si chiar o cantitate mica de antioxidanti, spre deosebire de zahar, care nu are nicio valoare nutritiva. Este mai dulce ca zaharul, ceea ce inseamna ca puteti folosi o cantitate mai mica pentru a indulci bauturile si preparatele.

Mierea are insa un indice glicemic destul ridicat (peste 60), astfel ca nu este tocmai indicata diabeticilor.

E important de stiut, pentru persoanele care doresc scaderea in greutate, ca mierea are calorii (aprox. 20 la o singura lingurita) si ca poate ridica totalul energetic al meniului zilnic.

Siropul de agave

Siropul de agave are un aspect asemanator cu mierea, cat si o putere de indulcire si proprietati similare acesteia. Desi are acelasi avantaj, de a creste mai lent glicemia, se pare ca pe termen lung poate duce la incetinirea organismului.

Sorbitol, Xylitol, Mannitol

Sorbitolul, Xylitolul si Manitolul au o structură chimica ce ii apropie atat de zahar, cat si de alcool, fara a avea insa proprietatile acestuia din urma.
Spre deosebire de indulcitorii artificali concentrati (zaharina, aspartamul, advantamuletc.), clasa din care fac parte sorbitolul, xylitolul si manitolul aduce un anumit aport caloric organismului, desi semnificativ redus decat zaharul.

Puterea de indulcire a acestora variaza de la 25 la 100% din capacitatea zaharului.

  • Sorbitolul (E420) este extras din siropul de porumb.
  • Xylitolul (E 967) se gaseste in mod natural in unele fructe si legume, in cereale, ciuperci si in porumb.
  • Mannitolul (E 421)  se extrage din ananas, masline, morcovi si cartofi dulci.

Acesti 3 indulcitori sunt foarte folositi in indulcirea produselor destinate diabeticilor, pentru ca necesita o cantitate mica de insulina pentru a fi metabolizati. Avantajul acestora este ca au un aport caloric foarte redus si sunt obtinuti din plante, in special fructe.
De asemenea, spre deosebire de zahar, nu favorizeaza formarea cariilor. Sunt folositi atat in productia industriala, in indulcirea gumei de mestecat, a bomboanelor si chiar a unor produse precum pasta de dinti, dar si in consumul casnic, la prepararea dulciurilor de casa dietetice si pentru indulcirea bauturilor.

Desi se bucura de aprecierea nutritionistilor, Sorbitolul, Xylitolul si Mannitolul trebuie consumati moderat, pentru ca pot cauza neplaceri digestive, cum ar fi balonarea sau diareea (in special Mannitolul).

Alti indulcitori similari acestora sunt: Lactitol (E 966), Isomalt (E 953), Maltitol (E965).


In principiu, indulcitorii pot usura viata persoanelor care tin diete de slabire sau sufera de diabet, insa consumul lor trebuie facut cu moderatie, pentru a preintampina orice efecte secundare.

Cititi cu atentie eticheta de fiecare data, mai ales atunci cand cumparati produse ce promit un aport light.
S-ar putea ca multe dintre ele sa fie blande cu glicemia, insa sa nu va aduca niciun beneficiu nutritiv, ba dimpotriva.

Data actualizare: 17-06-2014 | creare: 15-05-2012 | Vizite: 21988
Bibliografie
1 - How Sweet It Is: All About Sugar Substitutes, link: http://www.fda.gov/forconsumers/consumerupdates/ucm397711.htm
2 - Additional Information about High-Intensity Sweeteners Permitted for use in Food in the United States, link: http://www.fda.gov/food/ingredientspackaginglabeling/foodadditivesingredients/ucm397725.htm#Advantame
3 - High-Intensity Sweeteners, link: http://www.fda.gov/Food/IngredientsPackagingLabeling/FoodAdditivesIngredients/ucm397716.htm
4 - Artificial sweeteners—do they bear a carcinogenic risk?, link: http://annonc.oxfordjournals.org/content/15/10/1460.full
5 - Low-Calorie Sweeteners, link: http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/understanding-carbohydrates/artificial-sweeteners/
6 - Stevia Sweeterners: Another Low-Calorie Option, link: http://www.foodinsight.org/Newsletter/Detail.aspx?topic=Stevia_Sweeteners_Another_Low_Calorie_Option
7 - Non-Nutritive Sweeteners (Artificial Sweeteners), link: http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/Artificial-Sweeteners_UCM_305880_Article.jsp

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Obezitatea viitoarei mame ar putea afecta dezvoltarea oaselor fătului
  • Obezitatea - factor de risc pentru majoritatea formelor de cancer
  • Studiu: cea mai bună opțiune privind chirurgia obezității
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK