Dietă și alimentaţie sănătoasă - diete, regimuri, reţete, alimente, sfaturi
Vizitarea site-ului implică acceptarea cookies-urilor. Citește mai multe
Alimentaţie: Slăbire Reţete Alimente Sfaturi

Fier

Autor: ROmedic

Fier

Fierul se gaseste in numeroase enzime si proteine care intervin in mentinerea sanatatii organismului. Din totalul aporturilor alimentare de fier, 90% sunt stocate sau reutilizate de corpul nostru. Restul de 10% este eliminat si trebuie furnizat din nou pentru a impiedica o eventuala carenta in fier.

Fierul este prezent atat in laptele matern cat si in formulele de lapte, dar bebelusii consuma o cantitate mai mare de fier atunci cand sunt alaptati la san. Sugarii care nu sunt alaptati la san trebuie sa primeasca formule de lapte imbogatite cu fier.

Principala functie a fierului este transportul oxigenului. Doua treimi din rezerva de fier a organismului se gaseste in hemoglobina, pigmentul care da culoarea globulelor rosii, al caror rol este acela de transporta oxigenul la toate celulele corpului. Restul este stocat in ficat, splina, muschi si maduva osoasa.

Fierul este necesar pentru sistemul imunitar care protejeaza organismul impotriva infectiilor. El intervine in metabolism si joaca un rol important in capacitatea organismului de a regla temperatura. Fierul se gaseste atat in compozitia hemoglobinei, cat si a mioglobinei din muschi si participa la numeroase reactii enzimatice necesare pentru respiratia celulelor. Fierul este prezent in organism in cantitati foarte mici: 4 g la barbati si 2,5 g la femei.

Gradul in care fierul din alimentatie este asimilat variaza: daca fierul din carne si peste este bine absorbit de organism (intre 10 si 30%), in schimb, fierul din cereale, legume uscate, fructe si produse lactate este asimilat doar in proportie de 1 – 5%. Asimilarea fierului depinde si de prezenta altor substante care pot favoriza, sau dimpotriva, impiedica utilizarea fierului de catre organism. Astfel, vitamina C stimuleaza absorbtia fierului, in timp ce ceaiul, cafeaua si unele fibre alimentare reduc absorbtia sa.
Organismul poate regla gradul in care este absorbit fierul, impiedicand acumularea in exces, care poate fi toxica.

Functiile fierului

  • Formarea globulelor rosii
  • Transportul oxigenului
  • Rezistenta fizica
  • Tonus muscular
  • Sanatatea inimii
  • Sanatatea unghiilor

Utilizare terapeutica - Indicatii

  • Anemie
  • Oboseala cronica
  • Dificultati respiratorii
  • Probleme ale sistemului digestiv
  • Menstruatie
  • Hemoragie
  • Donare de sange
  • Dificultati de concentrare

Sursele de fier

Surse excelente de fier sunt carnea rosie, organele (ficat, inima, rinichi), carnea de pasare, pestele si fructele de mare. Intr-o masura mai mica, fierul se gaseste si in alimentele de origine vegetala.

Sursele recomandate sunt:

  • spanacul
  • caisele
  • fasole boabe
  • alunele
  • migdalele
  • painea integrala
  • ouale
  • produsele pe baza pe soia


Numeroase alimente, printre care painea sau cerealele sunt imbogatite cu fier, deoarece in timpul procesului de fabricare, ele isi pierd continutul de fier.


Satisfacerea necesarului de fier prin aporturile alimentare ridica cele mai multe probleme. In tarile in curs de dezvoltare aceasta carenta este foarte frecventa, caci alimentatia nu reuseste sa acopere necesarul de fier. Chiar si in tarile dezvoltate, unde alimentele bogate in fier se gasesc din abundenta, carenta in fier este intalnita la grupurile cele mai expuse riscurilor - femeile insarcinate si copiii -  care trebuie sa ia suplimente de fier.

 

 

Alimente bogate in fier (in mg/100 g)
Drojdia de bere 18
Caltabos 14
Ficat de pasare 9,1
Faina de soia 9
Germeni de grau 9
Ficat de vita 8
Linte uscata 7,6
Inima de vita 7
Fistic 7
Pate 6,1
Galbenus de ou 5,7
Friptura de vita 4,5

Necesarul de fier

Doza recomandata de fier este de 9 mg/ zi pentru femeile peste 55 ani, iar pentru cele care nu au ajuns la menopauza este de 18 mg/ zi, pentru a compensa pierderile lunare de sange datorate menstruatiei. Femeile insarcinate sau cele care alapteaza trebuie sa ia mai mult fier (intre 10 si 30 mg pe zi). In special in timpul sarcinii, necesarul de fier este atat de mare, incat gravida trebuie sa ia suplimente nutritive.

 

 

Doza recomandata de fier (in miligrame pe zi)
Copii intre 1 si 3 ani 7
Copii intre 4 si 6 ani 7
Copii intre 7 si 9 ani 8
Copii intre 10 si 12 ani 10
Adolescenti intre 13 si 15 ani: baieti fete 13,16
Adolescenti intre 15 si 19 ani: baieti fete 13,16
Adulti: barbati femei 9,16
Femei peste 55 ani 9
Barbati peste 65 ani 9
Femei insarcinate (al 3-lea trimestru) 30
Femei care alapteaza 10

Carenta de fier

Cauzele deficientei de fier sunt reprezentate de incapacitatea organismului de a absorbi fierul in mod eficient sau de pierderea insemnata de sange, fie din cauza unei rani fie, in cazul femeilor, a ciclului menstrual. Insa, cauza cea mai frecventa a carentei de fier este reprezentata de aporturile alimentare insuficiente.

Cel mai important simptom al deficientei de fier este anemia, care se manifesta prin oboseala generalizata, paloarea neobisnuita a fetei, dificultati de concentrare, insomnie, cefalee, pierderea apetitului si incapacitatea de mentinere a temperaturii corpului. Carenta de fier diminueaza si capacitatea sistemului imunitar de a proteja organismul impotriva infectiilor.

Simptomele carentei de fier


Data actualizare: 17-12-2013 | creare: 22-04-2012 | Vizite: 2995

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Fier
  • Minerale pentru un ten de invidiat
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 400.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Medicina naturistă - mit sau realitate?
    Una dintre cele mai mari controverse în medicină o reprezintă tratamentul alternativ naturist. Ca urmare am luat cele mai importante domenii și le-am analizat obiectiv. Aflați ce spun studiile: Accesați lista completă pe secțiunea dedicată medicinei naturiste
    ROmedic a implinit 10 ani ROmedic a implinit 10 ani