Dieta în intoleranța la fructoză

Dieta în intoleranța la fructoză
Managementul dietetic al intoleranței la fructoză constituie principala modalitate de a ține sub control simptomele gastrointestinale.

Deoarece vorbim despre un deficit înnăscut al enzimei implicate în metabolizarea fructozei, în cazul intoleranței ereditare la fructoză se recomandă excluderea totală, permanentă a fructozei din alimentație pentru a prevenit efectele toxice ale fructozei.

Mai multe informații despre intoleranța ereditară la fructoză și dietoterapia în această afecțiune găsiți aici.

Având în vedere că simptomele intoleranței dietetice la fructoză sunt cauzate de malabsorbția acestui monozaharid ca urmare a excesului din alimentație, este indicată excluderea totală, de această dată temporară, a fructozei din dietă, până la dispariția simptomelor. Acestea tind să se diminueze după 4-6 săptămâni de la eliminarea fructozei din alimentație. Ulterior se vor reintroduce progresiv alimentele cu un conținut redus de fructoză, câte 1-2 alimente noi pe săptămână, consumate în cantități mici. (1)

În funcție de toleranța individuală se vor păstra în dieta zilnică doar alimentele sigure, care consumate corespunzător (în porțiile recomandate, fracționate pe tot parcursul zilei și incluse în cadrul meselor – nu vor fi consumate individual sub formă de gustări) nu determină disconfort gastrointestinal.

Pentru a fi identificate alimentele care provoacă efecte adverse se recomandă consemnarea lor într-un jurnal alimentar, precizându-se dacă au fost sau nu semnalate astfel de reacții. În acest mod poate fi estimată și cantitatea de fructoză ingerată. Trebuie avut în vedere că majoritatea simptomelor apar inclusiv în rândul persoanelor sănătoase în urma unui aport uneori mai mic de 25 grame și până la 50 grame de fructoză. (1)

Cantitatea de fructoză pentru 100 g aliment:
  • Scăzută – mai puțin de 1 g de fructoză pentru 100 g aliment;
  • Moderată – între 1- 2.5 g de fructoză per 100 g aliment;
  • Crescută – mai mult de 2.5 - 5 g de fructoză per 100 g aliment;
  • Foarte crescută – mai mult de 5 g de fructoză pentru 100 g aliment. (2)

Trebuie acordată o atenție deosebită porțiilor alimentare, în special în cazul alimentelor care sunt tolerate doar în cantități mici.
Etichetele alimentelor trebuie citite cu atenție atât cele ale alimentelor, dar și a băuturilor răcoritoare, respectiv alcoolice.

Fructe

Fructe care pot fi ușor tolerate
Fructe al căror consum trebuie limitat Fructe care trebuie evitate
Banane, verzi/ necoapte
Afine, coacăze, mure
Clementine
Grapefruit
Pepene galben Cantalup, Honeydew
Kiwi
Lămâie, lime
Mandarine
Portocale
Papaya
Fructul pasiunii
Ananas
Zmeură
Rubarbă
Căpșuni
Avocado*
Caise*
Nectarine*
Piersici*
Prune*








*fructele conțin în mod natural
alcooli ai zaharidelor și fructani care pot declanșa simptome

Mere
Suc de mere
Cidru
Cireșe*
Lapte sau cremă de cocos
Fructe deshidratate
Sucuri din 100% fructe
Struguri
Curmale
Mango
Pere*
Suc de pere
Corcodușe*
Pepene roșu
Banane bine coapte

Sursa: Hamilton Health Sciences (3)

Porțiile de fructe se vor limita la echivalentul a 1/2 cană (125 ml/g). Nu se vor depăși mai mult de 3 porții într-o zi, consumate în cadrul meselor. Consumați fructele proaspete sau congelate care pot fi mai bine tolerate comparativ cu cele conservate, în detrimentul sucurilor din 100% fructe sau alte concentrate din fructe (nectar, sirop, dulceață etc.).

Cantitatea de fructoză din fructe

Aliment 100 grame Fructoză (grame)
Avocado 0.1
Caise 0.4
Lime
0.4
Lămâi
0.6
Rubarbă 0.7
Clementine 1
Nectarine 1.3
Piersici 1.5
Ananas 1.8
Prune 1.8
Grapefruit 1.8
Fructul pasiunii
1.9
Portocale 2.3
Căpșuni 2.4
Mandarine 2.4
Mango 2.7
Pepene galben Cantaloupe
2.7
Pepene galben Honeydew
2.9
Prune 3
Pepene roșu
3.3
Papaya 3.7
Zmeură 3.8
Mure 3.9
Cireșe 4.7
Banane verzi
4.8
Afine, coacăze negre
5.5
Kiwi 5.7
Rodie 5.7
Mere verzi
5.8
Struguri albi
6
Banane coapte
6.4
Mere roșii
6.4
Pere 7
Suc de struguri
7.2
Suc de mere
7.4
Suc de pere
7.4
Curmale 7.8
Struguri rose
9.2
Struguri negri
9.5
Prune uscate
11.9
Caise uscate
12.5
Stafide 32.2
Mere uscate
39.6

Surse: Food standards Australia New Zeeland, United States Department of Agriculture (4), (5)

Vegetale și leguminoase

Legume care pot fi ușor tolerate
Legume al căror consum trebuie limitat
Legume care trebuie evitate
Mazăre*
Țelină
Porumb
Ghimbir
Legume frunzoase (spanac, ierburi aromate proaspete)
Ciuperci*
Pătrunjel
Ridiche
Ceapă verde
Dovlecie, zucchini
Napi
Cartofi albi și dulci




Sparanghel*
Varză*
Morcov
Conopidă*
Castravete*
Vinete
Salată verde
Ardei gras*
Dovleac
Roșii
Ceapă
Sfeclă
Broccoli*
Varză de Bruxelles*

*consumul lor este asociat frecvent cu producția în exces de gaze
Varză roșie crudă
Fenicul
Usturoi
Rucolla
Fenicul
Leguminoase* (fasole uscată, năut, linte)











Sursa: Hamilton Health Sciences (3)

Porțiile de legume se vor limita la echivalentul a 1/2 cană (125 ml/g) la majoritatea vegetalelor și o cană (250 ml/g) pentru frunzoasele verzi, circa 3 porții într-o zi. Legumele tratate termic pot fi mai bine tolerate comparativ cu cele proaspete.

Cantitatatea de fructoză din legume

Aliment 100 grame Fructoză (grame)
Fasole roșie
0.1
Soia, mazăre, năut
0.1
Cartofi albi
0.1
Andive 0.2
Salată Iceberg
0.2
Spanac 0.2
Linte 0.3
Ciuperci 0.5
Castraveți murați
0.5
Țelină 0.5
Morcov 0.5
Usturoi 0.6
Dovlecel 0.6
Ridiche roșie
0.8
Varză de Bruxelles
0.8
Zucchini 0.8
Broccoli 0.8
Păstârnac 0.8
Sparanghel 0.9
Conopidă 0.9
Ghimbir 0.9
Salată verde
1
Vânătă 1.1
Ardei gras verde 1.1
Cartofi dulci 1.2
Nap 1.3
Roșii cherry 1.3
Ridiche albă 1.3
Fenicul 1.4
Ceapă albă 1.4
Varză roșie 1.5
Varză albă 1.5
Dovleac 1.8
Porumb dulce 1.9
Sfeclă 2.1
Ceapă verde 2.3
Ardei gras roșu 2.3
Pastă de tomate 5.4
Roșii uscate la soare 20.2

Surse: Food standards Australia New Zeeland, United States Department of Agriculture (4), (5)

Produse din comerț concentrate în fructoză

Aliment 100 grame Fructoză (grame)
Biscuiți cu fructe confiate 2.2
Plăcintă cu mere 2.3
Biscuiți simpli de tip cracker 2.3
Croissant simplu 2.6
Conservele/ compoturile de fructe >3
Dressinguri salate >3
Biscuiți cu gem 5.1
Maioneză 5.7
Pâine cu fructe uscate 6.8
Pâine prăjită cu fructe uscate 7.6
Tartă cu gem de fructe 8.3
Musli cu de fructe uscate și nuci 8.3
Cereale fortificate cu fructe uscate 11.9
Gemuri >15
Topping cu aromă de ciocolată 15.1
Prăjituri ~16
Topping cu aromă de fructe 21.2

Sursa: Food standards Australia New Zeeland (4)

Produsele care se găsesc în comerț reprezintă surse concentrate în fructoză, prin urmare acestea trebuie consumate cu precauție sau evitate total, în funcție de toleranța individuală.

Îndulcitorii responsabili de cele mai multe ori de apariția efectelor adverse afiliate malabsorbției fructozei sunt:
  • siropul de porumb bogat în fructoză (High Fructose Corn Syrup, HFCS)
  • siropul de glucoză-fructoză
  • siropul auriu din zahăr invertit
  • siropul de agave
  • melasa
  • mierea
  • poliolii: sorbitol, eritriol, isomalt, lactitol, maltitol, manitol, xilitol.(3)

  • Se recomandă consultarea declarației nutriționale, astfel nu sunt indicate alimentele care conțin printre ingrediente îndulcitorii amintiți anterior.

Dintre îndulcitori, ar putea fi bine tolerați următorii:
  • gemul, jeleul sau marmeladele fără adaos de zahăr din fructele care pot fi bine tolerate, în cantități mici
  • untul de arahide fără adaos de zahăr
  • siropul de arțar, maxim 1 lingură
  • sucroza sau zahărul de masă, în cantități MODERATE! 
  • îndulcitori noncalorici precum: sucraloza*, aspartamul*, ștevia, acesulfamul K, ciclamatul. (3)
*unii îndulcitori artificiali cum sunt sucraloza și aspartamul ar putea induce apariția simptomelor la unele persoane

Atenție la alimentele etichetate drept „dietetice”, „fără zahăr”, implicit la cele adresate persoanelor cu diabet zaharat, care conțin de regulă alcooli ai zaharurilor (sorbitol, manitol sau xilitol) ce pot produce efecte adverse. De asemenea, gumele și dropsurile fără zahăr pot fi îndulcite cu acești polioli.

Informații suplimentare despre dietoterapia în intoleranța la fructoză puteți găsi aici.

Unele persoane ar putea prezenta sensibilitate la fructani, polimeri ai fructozei, prin urmare aceștia ar trebui să fie evitați. Fructanii se găsesc de regulă în produsele din grâu integrale și sunt frecvent utilizați în alimente pentru a îmbogăți compoziția acestora în fibre, având rol de prebiotic, de substrat pentru metabolismul bacterian normal. În cazul în care sunt semnalate efecte secundare, alimentele etichetate conținând „fructo-oligo-zaharide” sau „inulină” ar trebui limitate, iar produsele din grâu integral ar trebui înlocuite cu varietăți din orz, ovăz etc. (1), (6)

În cazul în care restricțiile dietetice sunt foarte extinse,unele persoane și în special copiii, ar putea necesita suplimentarea dietei cu multivitamine. Astfel este indicată consultarea prospectului și a listei de ingrediente înainte de achiziționare, pentru a nu conține fructoză sau sorbitol. (6)

Data actualizare: 10-10-2016 | creare: 10-10-2016 | Vizite: 920

Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
 
intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK