Dieta pentru a preveni recurența litiazei renale

Dieta pentru a preveni recurența litiazei renale
Alimentația joacă un rol esențial atât în apariția și în special, în prevenția formării calculilor renali. Printre alți factori care influențează recurența litiazei renale se numără ereditatea, factorii ambientali, supraponderea sau obezitatea și aportul de lichide.

În cazul persoanelor cu predispoziție, prevenirea prin mijloace dietetice și optimizarea stilului de viață reprezintă o prioritate.

Hidratarea

Hidratarea reprezintă un factor cheie pentru a reduce riscul de recurență a litiazei renale.

Aportul de lichide trebuie să fie corespunzător unei diureze zilnice de minimum 2 litri. Printre recomandările specialiștilor se numără și consumul a 8 – 12 pahare de fluide (2 – 3 litri) în fiecare zi pentru a preveni formarea calculilor renali.

Este indicat consumul apelor oligominerale cu un conținut redus de sodiu.

Nu sunt recomandate băuturile alcoolice, carbogazoase sau  necarbogazoase. Consumul de sucuri îndulcite din comerț a fost asociat cu o creștere de 23% a riscului de formare a calculilor renali, respectiv majorarea incidenței litiazei renale. În cadrul unei analize care a inclus 194,095 participanți, monitorizați circa 8 ani, consumul de ceai, bere și vin a fost asociat cu reducerea riscului de litiază renală cu 11%, 41%, 32%, respectiv 12%. Cu toate acestea, consumul de băuturi alcoolice în scop profilactic nu constituie o recomandare, acestea antrenând afecțiuni serioase la nivelul organismului care depășesc beneficiile. (1)

Este indicat consumul de limonadă și suc de portocale datorită conținutului bogat de acid citric, fără valoare nutritivă în organism, însă cu un rol precis în prevenirea litiazei renale, cel de alcalinizare a urinei. Acest lucru constituie o alternativă sănătoasă în cazul persoanelor care nu tolerează farmaco-terapia cu citrat (de exemplu,citrat de potasiu).

100 ml zeamă de lâmăie asigură un aport de acid citric similar preparatelor farmacologice. (2)

Există păreri care încurajează aportul limitat de băuturi cafeinizate. De exemplu, într-un studiu multicentric observațional, care a inclus 217,883 participanți s-a remarcat o asociere semnificativă între consumul de cafea cofeinizată și reducerea riscului de recurență a calculilor renali cu 28.6% (26%), respectiv 16% în cazul celei decofeinizate. De asemenea, în cazul a 6,033 participanți, aportul de cafea  a fost asociat cu o creștere a volumului urinar de calciu și potasiu, diminuarea concentrației urinare de oxalați, respectiv oxalați de calciu și acid uric. (1), (3)
 

Recomandări nutriționale pentru prevenția litiazei renale

Obiectivele dietetice pentru prevenirea formării calculilor renali constau în :
  • limitarea aportului de proteine animale, în special cele din carne;
  • limitarea aportului de sodiu dietetic;
  • asigurarea unui aport corespunzător de calciu prin dietă;
  • reducerea consumului de alimente bogate în oxalați (spanac, rubarbă, oleaginoase, cereale și derivate integrale, ciocolată etc.);
  • menținerea unei greutăți corporale sănătoase prin educație, alegeri alimentare echilibrate și activitate fizică regulată. (4), (5)

Cereale, pâine, orez și paste

6-11 porții/ zi
1 porție = 1 felie pâine, 1/2 cană (100 g) cereale, orez, paste gătite
* limitați la 2 porții săptămânale consumul de pâine și cereale integrale, grâu germinat, orz și ozăv

Fructe

2-4 porții/ zi
1 porție = 1 fruct proaspăt, întreg, de dimensiune medie
* limitați consumul de avocado, fiind bogat în grăsimi

Lapte și produsele lactate

2 porții/ zi
1 porție = 1 pahar de lapte, 150 g iaurt
* alegeți variantele degresate sau semi-degresate
** citiți cu atenție eticheta și evitați produsele care conțin zaharuri adăugate sau concentrate de fructoză

Legume și vegetale

Minimum 3 porții/ zi
1 porție = 200 g legume și vegetale crude, 100 g legume și vegetale gătite
* limitați la 2 porții săptămânale consumul de ciuperci, spanac, asparagus, conopidă
** alegeți un mod de preparare dietetic și limitați utilizarea cantităților mari de grăsimi în timpul procesului de gătire, inclusiv gratinarea, prăjirea sau asezonarea cu sosuri grase

Carne, pește, leguminoase, ouă și brânză

Un aport total de 150 g (5 porții a câte 30 g)
1 porție = 60 – 90 g carne ( în ordine crescătoare, porc, vită, organe, carne de pasăre, pește),  1 ou de dimensiune medie, 100 g leguminoase uscate fierte (boabe sau păstăi), 2 linguri unt de arahide nesărat, cu un conținut redus de zahăr, 30 g brânză slabă, 30 g fructe și semințe oleaginoase (alune, nuci, fistic, migdale, nuci pecan, caju, semințe de in, de dovleac etc.)
* limitați consumul de leguminoase boabe (mazăre, linte, fasole uscate, năut, soia etc.) și păstăioase
** limitați sursele animale de proteine, cu precădere carnea procesată, carnea grasă, organele, scoicile, sardinele, heringul, macroul
*** limitați consumul de supe în care s-a fiert carnea, de bulion de carne, de consomme (supă obținută prin fierberea îndelungată a cărnii de vită)
**** alegeți peștele, oul, oleaginoasele și brânzeturile degresate drept surse principale de proteine din dietă

Grăsimi și condimente

Se recomandă limitarea consumului de grăsimi la 3 linguri/ zi: unt, uleiuri vegetale de calitate (de măsline, de rapiță/ canola, de floarea soarelui).

Limitarea consumului de sare de masă, respectiv evitarea alimentelor semi-preparate și a celor foarte procesate (bogate în grăsimi, sare și zaharuri) reprezintă o recomandare generală pentru o alimentație sănătoasă, dar mai ales pentru prevenirea calculilor din oxid de calciu și fosfat de calciu. În acest scop este indicată utilizarea ierburilor aromate, a condimentelor naturale (curry, piper, boia), a oțetului balsamic, a sucului natural din lămâie pentru a crește savoarea alimentelor.

Dulciuri

Este recomandată limitarea consumului de dulciuri concentrate din comerț: napolitane, biscuiți, înghețate, ciocolate, prăjituri, plăcinte, gogoși și alte produse de patiserie.

Se recomandă evitarea produselor care conțin adaos de zaharuri, în special cele concentrate în fructoză și derivați (sirop de porumb bogat în fructoză, sirop de glucoză-fructoză). Aportul dietetic de fructoză a fost asociat cu un risc pâna la 38% mai mare de litiază renală, fiind asociată cu o creștere a excreției calciului urinar. Fructoza reprezintă singurul carbohidrat incriminat de creșterea nivelului urinar de acid uric. (6)

Aflați mai multe informații despre zahărul adăugat în alimente din articol.

De asemenea, variantele preparate în casă nu reprezintă în mod obligatoriu o alternativă sănătoasă. Siropurile naturale de arțar, agave, mierea, deși par a fi alegerea ideală, acestea conțin de asemenea cantități crescute de fructoză.

Restricția nu reprezintă o soluție, ci consumul ocazional, în cantități moderate.

Mai multe informații despre regimul recomandat în litiaza renală găsiți aici.

Managementul ponderal

Echilibrarea ponderală constituie o traiectorie vitală în procesul de prevenție al litiazei renale.

Un studiu realizat pe 2132 pacienți a concluzionat că, persoanele care suferă de suprapondere sau obezitate prezintă riscuri suplimentare de apariție și recurență a litiazei renale urice și/ sau oxalică, comparativ cu indivizii normoponderali. (7)

Aceste concluzii atrag atenția asupra nevoii de a menține curba ponderală în limitele sănătoase, prin alimentație echilibrată și stil de viață activ.

Aflați din articolele noastre care sunt principiile care trebuie urmate pentru a ajunge la greutatea ideală într-un mod sănătos.

Optimizarea stilului de viață

Adoptarea unui stil de viață echilibrat reprezintă soluția ideală pentru prevenția recurenței litiazei renale, însă prezintă multiple beneficii pentru menținerea stării de sănătate și reducerea riscului de a dezvolta ulterior afecțiunile vieții moderne: obezitatea, hipertensiunea arterială, diabetul zaharat tip 2, dislipidemia, cancerul și/ sau insuficiența renală cronică. În cazul în care aceste afecțiuni s-au instalat, optimizarea stilului de viață reprezntă un prim pas către succesul terapeutic al patologiei în cauză. (8)

  • Asigurați-vă că valorile tensiunii arteriale nu depășesc 140/ 90 mm Hg. De asemenea, reduceți aportul de sodiu la maximum 2,300 mg în fiecare zi.

Pentru a aprecia cu precizie consumul zilnic de sare și identificarea corectă a surselor de sodiu consultați articolul.

  • În cazul persoanelor cu diabet zaharat, un bun control glicemic contribuie la prevenția sau limitarea progresiei complicațiilor specifice, implicit afecțiunile renale.
  • Renunțarea la fumat constituie o etapă importantă a procesului de optimizare a stării de sănătate. Rinichii și structurile anexe se numără printre organele afectate de efectele nocive ale fumatului.

Puteți consulta articolele noastre care vin în sprijinul dvs. în procesul de renunțare la fumat. Citiți aici care sunt primele etape care survin acestei decizii.

  • Creșteți progresiv durata și intensitatea activității fizice și încercați să o includeți în rutina zilnică!
  • Un bun management ponderal ar putea proteja impotriva recurenței litiazei renale. Prin urmare, în cazul în care prezentați suprapondere sau obezitate, este recomandat să vă reduceți greutatea. Aveți în vedere faptul că dietele rapide de slăbire nu constituie o soluție; o pierdere bruscă în greutate ar putea conduce la creșterea concentrației de acid uric în urină. Modificarea obiceiurilor alimentare trebuie realizată treptat, dar sigur, pentru a vă asigura o nutriție corespunzătoare întreaga viață.

Data actualizare: 17-08-2016 | creare: 17-08-2016 | Vizite: 2603
Bibliografie
(1) Soda and Other Beverages and the Risk of Kidney Stones, link: http://cjasn.asnjournals.org/content/early/2013/05/14/CJN.11661112
(2) Citric Acid and Kidney Stone, link: https://www.uwhealth.org/files/uwhealth/docs/pdf/kidney_citric_acid.pdf
(3) Caffeine intake and the risk of kidney stones, link: http://ajcn.nutrition.org/content/100/6/1596.abstract
(4) Diet for kidney stone prevention, link: https://www.uaf.edu/chc/community-resources/educational-resources/NKUDIC_KidneyStoneDiet_FS.pdf
(5) Low-Purine Diet, link: http://www.upmc.com/patients-visitors/education/nutrition/Pages/low-purine-diet.aspx
(6) Treatment and Prevention of Kidney Stones: An Update, link: http://www.aafp.org/afp/2011/1201/p1234.html
(7) Effect of being overweight on urinary metabolic risk factors for kidney stone formation, link: http://ndt.oxfordjournals.org/content/30/4/607.abstract
(8) Living with Kidney Disease: Diet and Lifestyle Changes, link: https://www.niddk.nih.gov/health-information/health-communication-programs/nkdep/learn/living/diet-lifestyle-changes/Pages/diet-lifestyle-changes.aspx

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • De ce apar pietrele la rinichi?
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK