Regim in boala celiaca

Autor: ROmedic

Regim in boala celiaca

Regimul in boala celiaca are drept scop asigurarea unei alimentatii complete, in conditiile eliminarii alimentelor care contin gliadina - un compus solubil in alcool al glutenului, proteina care se gaseste in grau, orz, ovaz, secara si derivatele din grau.

Dieta fara gluten este indicata, pe langa persoanelor care sufera de boala celiaca (numita si celiachie, sindrom celiac, enteropatie glutenica, sprue nontropical sau sprue celiac), si celor care sufera de dermatita herpetiforma Duhring.
Acest regim presupune o alegere atenta a alimentelor, atat preparate acasa cat si cumparate din comert. Produsele fara gluten nu contin conservanti si trebuie tinute in frigider sau congelator.

Urmand aceasta dieta toata viata, pacientii vor preveni aparitia complicatiilor specifice: crampe abdominale, balonare, diaree, obosala, gaze intestinale si pierderea in greutate.

Informatiile nutritive ale produselor

Chiar daca trebuie sa eviti glutenul, poti consuma o varietate de alimente, furnizand organismului toti nutrientii de care are nevoie. Dar, pentru aceasta, trebuie sa citesti cu atentie informatiile nutritionale afisate pe produsele alimentare.

Evita produsele care contin:

  • grau
  • orz
  • ovaz
  • secara
  • derivate din grau
  • stabilizatori de gluten
  • proteine vegetale hidrolizate (HVP)
    proteine vegetale texturizate (TVP)

Atentie!
Ingredientii marcati drept aditivi, colorantii, emulsificatorii, excipienti, aromatizantii, proteinele hidrolizate din plante (HPP), maltul, conservantii, amidonul (inclusiv amidon modificat) pot fi derivati din cereale ce contin gluten.

Daca pe ambalajul produsului nu este afisata lista ingredientilor, contacteaza producatorul pentru informatii detaliate (numele si adresa producatorului trebuie sa apara pe ambalaj). Daca nu esti sigur(a) in provinta continutului unui produs din comert, este mai bine sa nu-l cumperi, pana cand obtii lista ingredientelor de la producator.

Alimente nepermise in boala celiaca - contin gluten

Paine si cereale

  • paine sau produse de brutarie care contin: faina de grau, secara, orz, ovaz; faina alba sau neagra; proteine hidrolizate
  • paine integrala sau graham
  • cuscus
  • bulgur
  • produse care contin malt
  • amidon de grau
  • majoritatea tipurilor de biscuiti, napolitane, briose, clatite, paste fainoase, macaroane, taitei, spagheti - din faina de grau
  • faina de cartofi

Fructe

  • fructe conservate in sirop
  • unele arome de fructe din comert

Legume

  • majoritatea legumelor preparate din comert

Lactate

  • lapte instant
  • lactatele cu aditivi din cereale
  • unele tipuri de branza (care contin stabilizatori de gluten)
  • unele tipuri de inghetata

Carne si alte surse de proteine

  • orice tip de carne preparata cu grau, orz, ovaz, secara sau cu stabilizatori de gluten
  • conserve de carne sau de legume
  • alimente congelate

Supe

  • supele care contin grau, orz, ovaz, secara in orice forma (taitei, paste, etc.)
  • supele instant care contin gluten

Lipide

  • majoritatea sosurilor pentru salate din comert
  • uleiurile vegetale a caror lista completa de ingrediente nu este afisata

Deserturi

  • orice tip de deserturi care contin faina de grau: prajituri, tort, gogosi, placinte, clatite, etc.
  • budinca din comert
  • ciocolata, inghetata sau serbet cu stabilizatori de gluten
  • cornetul de la inghetata

Bauturi

  • cafea sau ceai care contin aditivi de gluten
  • ciocolata calda din comert
  • bauturi alcoolice: bere, gin, vodka (din grau),  whiskey (facut din amestec de cereale)

Condimente

  • piper alb
  • condimente macinate
  • otet din cereale (otetul alb)
  • praf de mustar
  • sosuri ingrosate cu faina
  • maioneza (care contine stabilizatori de gluten sau faina de grau)

Alimentele permise in boala celiaca

Paine si cereale – 6-11 portii zilnic

  • Paine preparata cu faina de: amarant, fasole, hrisca, roscov, naut, porumb, in, mei, mazare, cartofi, quinoa, orez, sorg, soia, castane, ignam, teff.
    Nota: Painea care nu contine gluten este mai gustoasa incalzita putin sau prajita.
  • Paste preparate din faina de: porumb, cartofi, orez, soia
  • Chipsuri din gris de porumb si tortilla
  • Mamaliga
  • Popcorn
  • Biscuiti din soia

Fructe – 2- 4 portii zilnic

  • toate fructele (proaspete, uscate)

Legume – 3-5 portii zilnic

  • legume proaspete (inclusiv muraturi)
  • legumele la conserva fara ingrediente cu gluten (majoritatea legumelor preparate din comert contin gluten)

Lapte si produse lactate – 2-3 portii zilnic

  • toate tipurile de lapte
  • branzeturile care nu contin conservanti
    iaurt fara cereale

Surse de proteine – 2-3 portii zilnic

  • peste, fructe de mare, carne
  • produse din carne (carnati, mezeluri etc.)
  • oua
  • tofu
  • fasole (boabe sau pastai), soia, mazare, linte
  • migdale, castane, alune, nuci
  • arahide (unt de arahide)
  • seminte de susan, floarea-soarelui, mac

Supe

  • Supe facute in casa (fara grau, orz, ovaz, secara)

Lipide

  • Unt, untura, margarina, sosuri pentru salate fara emulsificatori, stabilizatori de gluten sau proteine vegetale hidrolizate (HVP)
  • Nota: unele tipuri de margarina contin faina drept aditiv
  • Uleiuri de gatit de floarea soarelui, masline, nuca, porumb

Deserturi si gustari

  • Deserturi (fara grau, orz, ovaz, secara): inghetata de fructe, serbet, budinca (fara stabilizatori cu gluten sau faina de grau), ciocolata, lapte cu cacao, bomboane, miere, jeleu, dulceata, bezele
  • guma de mestecat (unele tipuri)

Bauturi

  • Ceai, ciocolata calda, cafea (instant, decafeinizata)
  • Bauturi carbogazoase
  • Sucuri de fructe naturale (inclusiv cidru)
  • Bauturi alcoolice: coniac, sampanie, brandy, ouzo (bautura greceasca), vodka, rom, sake (bautura japoneza din orez), tequila (fara coloranti sau aditivi), vin alb sau rosu
    Nota: cititi intotdeauna informatiile nutritive de pe eticheta produselor; producatorii pot schimba unele ingredientele

Condimente

  • sare, piper negru
  • verdeturi
  • condimente naturale
  • otet balsamic
  • praf de copt (fara faina de grau)
  • bicarbonat de sodiu
  • amidon de porumb
  • sirop de porumb
  • sosuri fara faina cu gluten
  • unele tipuri de ketchup si mustar
  • maioneza
  • sosurile de soia fara grau sau orz

Data actualizare: 23-01-2014 | creare: 31-08-2011 | Vizite: 28580

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Sezonul și regiunea în care se naște copilul influențează riscul pentru boala celiacă
  • Infecția cu reovirus ar putea fi implicată în apariția bolii celiace
  • Femeile cu boală celiacă sunt de două ori mai predispuse la anorexie
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK