Regim hipercolesteromie si ateroscleroza

Autor: ROmedic

Regim hipercolesteromie si ateroscleroza

Starea de sanatate a populatiei ar putea fi ameliorata prin schimbarea stilului de viata, in special a comportamentului alimentar.

In mod ideal, mai putin de 10% din totalul de calorii ar trebui sa provina din acizii grasi saturati, iar aportul de colesterol alimentar ar trebui sa fie sub 300 mg/ zi. Grasimile saturate trebuie limitate la 10% din  aportul energetic total.


Nivelul de trigliceride din sange poate fi micsorat prin anumite masuri:

  • activitate fizica practicata in mod regulat
  • renuntarea sau diminuarea consumului de alcool
  • reducerea greutatii, atunci cand exista un exces ponderal

 


De asemenea, acizii grasi Omega-3 reduc nivelul de trigliceride si riscul de formare a placilor de aterom. Se pare ca un nivel ridicat de trigliceride creste mai mult riscul unui infarct miocardic la femei decat la barbati.

Tratamentul hipercolesteromiei
cuprinde doua faze, din care prima corespunde regimului preventiv indicat populatiei,in general, pentru a reduce riscurile de boli cardiovasculare.

 

 

Principii nutritive Recomandari
  Etapa I Etapa II
Total lipide 30% din aportul total de calorii
Grasimi saturate  8 - 10% Sub 7%
Grasimi polinesaturate Sub 10% din aportul total de calorii
Grasimi mononesaturate Sub 15% din aportul total de calorii
Glucide Peste 55% din aportul total de calorii
Proteine Cca 15% din aportul caloric total
Colesterol Sub 300 mg/zi sub 200 mg/zi
Aportul energetic total Adecvat pentru atingerea si mentinerea unei greutati asociate unei stari bune de sanatate

 

Este important de retinut ca regimul alimentar este intotdeauna un element esential al tratamentului, chiar si atunci cand sunt utilizate medicamente.

De fapt, administrarea medicamentelor se face doar atunci cand in urma modificarilor din regimul alimentar, nu se observa niciun rezultat pozitiv in profilul lipidic al pacientului dupa 6 luni. In schimb, tratamentul medicamentos incepe mai devreme la pacientii cu un nivel foarte ridicat de colesterol LDL (peste  5,7 mmol/L), fara a inlocui regimul dietetic.

Principii de baza ale regimului in hipercolesterolemie

Persoanele cu colesterol marit trebuie sa respecte urmatoarele reguli alimentare:

  • alegerea produselor lactate fara grasimi (deoarece contin putin colesterol) si sortimentelor de carne slaba
  • prepararea alimentelor fara materii grase
  • evitarea alimentelor care contin grasimi si uleiuri partial hidrogenate
  • inlocuirea grasimilor saturate cu cele polinesaturate sau mononesaturate, utilizand uleiuri vegetale (de masline, rapita) cu moderatie
  • inlocuirea produselor animale cu produse vegetale - fructe, legume, cereale, nuci si seminte, care  nu contin colesterol
  • mentinerea unei greutati sanatoase
  • consumarea de alimente bogate in glucide complexe sau in fibre alimentare, in special fibre solubile

Limitarea aporturilor de grasimi la 30% din totalul caloriilor si a acizilor grasi la 10% din energia totala inseamna:

  • prepararea alimentelor prin fierbere sau coacere si nu prin prajire
  • evitarea sortimentelor de carne grasa si a mezelurilor
  • evitarea produselor din comert care sunt preparate cu grasimi hidrogenate

De asemenea, nu uitati ca activitatea fizica de intensitate medie, practicata cu regularitate, scade nivelul de LDL (colesterol „rau”) si creste nivelul de HDL (colesterol „bun”).

Exercitiile fizice recomandate cuprin: mersul rapid, jogging, natatie, ciclism si tenis.

Atentie! Persoanele sedentare nu ar trebui sa efectueze exercitii intense fara sa consulte in prealabil un medic pentru a-si evalua conditia fizica. Medicul va fi in masura sa le recomande o activitate adaptata starii de sanatate.

Alimente recomandate in hipercolesterolemie

Alimente recomandate in hipercolesterolemie Daca suferiti de hipercolesterolemie (nivel crescut al colesterolului), e indicat sa aveti in vedere urmatoarele tipuri de alimente:

Alimentele bogate in fibre

Taratele de ovaz si leguminoasele, care furnizeaza 12 – 30 g fibre/zi au capacitatea de a diminua nivelul de colesterol din sange.

Alimentele bogate in vitamina E si betacaroten

Vitamina E si betacarotenul au proprietati antioxidante, protejeaza inima, maresc nivelul de HDL (colesterol „bun”).

  • Legumele bogate in betacaroten sunt: varza verde creata, sfecla, ardei rosu, brocoli, spanac, patate, porumb, conopida, vanata, morcovi, varza, dovlecei, telina, castraveti.
  • Fructele care contin betacaroten: zmeura, prune, portocale, piersici, nectarine, pere, pepene galben.

Oleaginoasele

Nucile, migdalele si semintele contribuie la scaderea nivelului de colesterol.

Suplimente de vitamina B6, B12 si acid folic

Pe langa efectul de scadere a colesterolului, reduc si riscurile de boli cardiace. Acestea se gasesc in stare naturala in fructe si legume.

Sursele de magneziu

Magneziul se gaseste din belsug in cereale integrale, legume verzi, banane, lapte, nuci si fructe de mare.

Sursele de seleniu

Seleniul poate fi procurat prin consumul de carne, fructe de mare, germeni de grau, galbenus de ou si lapte.

Sursele de vitamina C

Vitamina C este implicata in sinteza bilei din colesterol, in distrugerea trigliceridelor si in diminuarea agregarii plachetare, ducand astfel la regresul procesului aterosclerotic.

Daca va confruntati cu un nivel mare al colesterolului, evitati galbenusul de ou! Desi sunt foarte bogate in vitamine, sunt indicate cel mult 4-6 galbenusuri de ou sunt permise pe saptamana. Atunci cand nivelul de colesterol este ridicat, consumul acestora poate fi interzis cu desavarsire.

De evitat

Tabagismul

Fumatul determina o modificare nefavorabila a bilantului lipidic – crestere a colesterolului total, a LDL-colesterolului si a trigliceridelor, o diminuare a HDL-colesterolului, avand si multiple efecte negative asupra sistemului cardiovascular.

Excesul ponderal

Obezitatea are drept rezultat cresterea nivelului de trigliceride si scaderea nivelului de HDL (colesterol „bun”). Masurarea circumferintei taliei este cel mai bun indiciu al obezitatii abdominale ( prezinta risc o cirfcumferinta >90, la barbati si >80, la femei).

Data actualizare: 21-01-2014 | creare: 29-12-2011 | Vizite: 10550

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • O nouă tehnică pentru depistarea timpurie a aterosclerozei
  • Colesterolul alimentar nu influențează riscul de infarct miocardic
  • Privarea de somn ar putea duce la scăderea colesterolului bun
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK