Peştele în alimentaţia gravidei

Autor:

Peştele în alimentaţia gravidei
Peştele este o componentă importantă a unei alimentaţii sănătoase, fiind o sursă de proteine, vitamine, minerale şi acizi graşi Omega-3.

Consumul de peşte este important şi în cazul femeilor însărcinate, nutrienţii din peşte contribuind la creşterea şi dezvoltarea copilului, însă din cauza conţinutului de mercur, care în cantităţi mari poate avea implicaţii negative asupra dezvoltării creierului copilului şi a sistemului său nervos, trebuie acordată o atenţie specială tipurilor de peşte consumate în sarcină.

În general, pentru un adult mercurul din peştele consumat nu constituie o problemă, însă în cazul femeilor însărcinate se recomandă evitarea speciilor de peşte care conţin cantităţi mari de mercur (de obicei peştii mari, răpitori, precum rechinul, peştele-spadă, macroul regal) şi alegerea celor cu conţinutul de mercur cel mai scăzut. (1), (2)

Mercurul se acumulează în lacuri, oceane şi ape curgătoare, transformându-se în metil-mercur, o neurotoxină care, în cantităţi ridicate, poate fi periculoasă pentru sistemul nervos. Unii peşti acumulează în organism mai mult metil-mercur decât alţii, în funcţie de mediul unde cresc, dimenisuni, alimentaţie şi durata de viaţă. (2), (3)

Şi femeilor care intentionează să rămână însărcinate li se recomandă să fie precaute în consumul de peşte, pentru că dacă în mod regulat consumă peşte bogat în mercur, acesta se poate acumula la nivelul sistemului lor circulator, afectând ulterior viitorul copil.

Care sunt aşadar tipurile de peşte care pot fi consumate înainte şi în timpul sarcinii şi care ar trebui evitate ori consumaţi cu moderaţie? Conform recomandărilor FDA (U.S. Foos and Drug Administration):  

Cele mai bune opţiuni (2-3 porţii pe săptămână) sunt:
  • anşoa, cod, sardine, somon, hering, plătică, macrou de Atlantic sau Pacific, eglefin, merluciu, păstrăv din ape proaspete

Opţiuni bune (o porţie pe săptămână):
  • crap, biban, lufăr, halibut, cod negru, ton

De evitat (au conţinutul cel mai mare de mercur):
  • macroul regal, rechinul, peştele-spadă, marlinul,
Sursa: FDA (4)

Nu consumaţi peşte sau fructe de mare insuficient sau deloc preparate termic, pentru a evita contactarea unor bacterii sau virusuri periculoase!

Data actualizare: 20-07-2017 | creare: 20-07-2017 | Vizite: 6014

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Alimentația dezechilibrată în sarcină și riscul de ADHD la copil
  • Alimentația mamei în sarcină, posibile efecte pe termen lung pentru copil
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK