Alimente interzise în timpul sarcinii

Dacă alimentația pe care o adoptăm are un rol cheie în starea noastră de sănătate, cu atât mai mult, în timpul sarcinii, femeile trebuie să fie mai atente decât de obicei la ceea ce aleg să pună în farfurie. Alimentele consumate de viitoarea mamă trebuie să-i furnizeze fătului nutrienții necesari pentru o bună dezvoltare intrauterină.

De asemenea, trebuie avut în vedere faptul ca în timpul sarcinii, sistemul imunitar este pus la încercare, astfel că incidența contactării de bacterii, virusuri și paraziți este mai mare, atât pentru mamă, cât și pentru copil.

E bine ca fiecare gravidă să cunoască ce anume trebuie să evite în alimentația sa și cum trebuie să-și prepare hrana, pentru a preveni problemele legate de sarcină.

De exclus din alimentație:

1. Brânzeturile moi

Sortimente precum Brie, Feta, Camembert, Roquefort, Queso blanco sau Queso fresco, Panela sunt de cele mai multe ori pregătite cu lapte nepasteurizat, care poate conține Listeria, o bacterie periculoasă, care amenință atât sănătatea mamei, dar și a fătului. Înlocuiți aceste feluri de brânză cu cele tari, precum brânza cheddar sau parmezanul.
Este indicat să verificați înainte etichetele produselor, ca să vă asigurați că laptele folosit pentru preparare a fost pasteurizat.

2. Aluatul crud pentru prăjituri

Tentația de a gusta aluatul dulce pentru prăjituri, preparat din albușuri și gălbenușuri crude bătute, trebuie depășită! Puteți savura cu încredere dulciurile abia după ce au fost coapte, pentru că ouăle crude pot conține Salmonella. Iar pericolul este unul real: Centrul American de Prevenție și Control al Bolilor (CDC) avertizează că un ou din 20.000 este infestat cu Salmonella.

3. Peștele bogat în mercur

Rechinul, peștele-spadă sau macroul conțin un nivel ridicat de mercur, fapt pentru care trebuie evitați. E bine în schimb să consumați până la 300 de grame de pește pe săptămână, alegând sortimente sărace în mercur, precum somonul, creveții și somnul. Dacă preferați tonul, aveți grijă să nu depășiți limita de 150 de grame pe săptămână!

4. Peștele slab gătit și sushi

Orice sortiment de pește dintre cele permise ați alege, aveți grijă să-l gătiți la peste 60 de grade Celsius! Peștele gătit necorespunzător, dar și preparatul sushi pot conține paraziți și bacterii ce se instalează pe tractul gastrointestinal, atenționează Food And Drug Administration (FDA).

5. Crustaceele crude

Scoicile și stridiile negătite corespunzător pot furniza bacteria Vibrio, astfel că, la fel ca și în cazul peștelui, trebuie preparate la o temperatură de peste 60 de grade Celsius, până învelișul acestora se desface.

6. Orice fel de băuturi nepasteurizate

Fie că e vorba despre lapte, fie că discutăm despre cidru sau sucuri naturale proaspăt stoarse în casă, niciunul nu e inofensiv. Este obligatoriu ca acestea să fie pasteurizate înainte, pentru că pot fi surse de bacterii precum E. coli, Listeria, Salmonella sau Campylobacter.

7. Carnea crudă sau insuficient pregătită

Carnea consumată de gravide trebuie gătită la temperaturi de peste 70 de grade Celsius, de preferat a fi coaptă, friptă, prăjită sau fiartă, pentru a exclude riscul infectării cu Listeria sau Toxoplasma. În această categorie se înscriu și mezelurile, hotdog-ul, cârnații afumați și alte feluri de mâncare pe bază de carne prelucrată prin afumare sau uscare, dar și pateurile din carne, realizate acasă.

De evitat:

1. Ouăle crude și preparatele pe bazate pe acestea

Ouăle crude ascund pericolul bacteriei Salmonella, de aceea, trebuie să ne asigurăm că fierbem bine ouăle (albușul și gălbenușul să fie tari). E bine să evităm și lichiorul de ouă, înghețata făcută în casă, dressingurile pentru salată pe bază de ouă (Caesar, Béarnaise), maioneza sau cremele care necesită în prepararea lor ouă crude (de pildă, crema de Tiramisu).

2. Carnea roșie

Carnea de vită, vițel, miel sau porc necesită o atenție sporită la preparare, pentru a nu rămâne porțiuni crude, existând riscul infectării cu E. coli. Temperatura optimă de preparare este de aproximativ 60 de grade Celsius.

3. Ficat

Cantitatea mare de vitamina A conținută de ficat predispune fătul la malformații, de aceea consumul trebuie redus la cantități foarte mici, având, desigur, grijă sa fie foarte bine gătit.

4. Fructele și legumele nespălate

Foarte săntoase, fructele și legumele nu trebuie să lipsească din meniul unei viitoare mame, însă mare atenție ca acestea să fie bine spălate, pentru a îndepărta riscul expunerii la bacterii precum Toxoplasma sau Listeria. O atenție deosebită o necesită pepenele sau ananasul, care la taiere, pot „plimba” bacteria de la coajă, la pulpa fructului, prin intermediul cuțitului.

5. Alimentele preparate și servite în aer liber

Oricât de plăcute ar fi petrecerile câmpenești, picnic-urile, degustările sau expozițiile gastronomice, mâncarea ținută la temperatura aerului e periculoasă. Femeile însărcinate ar trebui să se ferească să consume alimente ce au stat la temperaturi de 30 de grade Celsius mai mult de o oră.

6. Băuturile și alimentele pe bază de cafeină

E bine ca pe durata sarcinii, să fie limitat consumul de cafeină la 200 de miligrame. Ca idee, această cantitate se găsește în aproximat 350 de mililitri de cafea. Cafeina este prezentă însă și în ceaiuri, ciocolată, energizante dar și în unele băuturi carbogazoase, de aceea, trebuie citite etichetele cu atenție.

Pentru împătimitele de cafea sau ceai cu conținut ridicat de cofeină, o alternativă la îndemână este cafeaua decofeinizată, care se găsește atât în supermarketuri, cât și în mai toate localurile.

Pe lângă acestea, este contraindicat consumul de alcool și trebuie avut rezerve în consumul de alimente comercializate stradal sau în luarea de la restaurant a porțiilor pentru acasă sau a resturilor care au rămas în farfurie (așa-zisele „doggy bags”).

Așadar, cheia unei alimentații corecte în timpul sarcinii o reprezintă o bună igienă a alimentelor, prepararea termică corespunzătoare, dozajul echilibrat și păstrarea mâncărurilor la temperaturi scăzute, toate acestea pentru a preveni infestarea cu bacterii ce pot afecta viața viitorului nou-născut, dar și a gravidei.

Data actualizare: 12-06-2014 | creare: 02-10-2013 | Vizite: 4355
Bibliografie
1 - Checklist of Foods to Avoid During Pregnancy, link: http://www.foodsafety.gov/poisoning/risk/pregnant/chklist_pregnancy.html
2 - 6 Must-Eat Foods for Pregnancy, link: http://www.webmd.com/baby/features/must-eat-foods-pregnancy
3 - Slideshow: What Not to Eat When Pregnant, link: http://www.webmd.com/baby/ss/slideshow-what-not-to-eat-when-pregnant
4 - Foods to Avoid in Pregnancy, link: http://pregnancy.about.com/od/nutritioninpregn/a/Foods-To-Avoid-In-Pregnancy.htm
5 - Foods to avoid or limit during pregnancy, link: http://www.marchofdimes.com/pregnancy/foods-to-avoid-or-limit-during-pregnancy.aspx

Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK