Flavonoide

©

Autor:

Flavonoide

Flavonoidele sunt un grup divers de fitonutrienți - substanțe chimice vegetale - găsite în aproape toate fructele și legumele. Alături de carotenoide, acestea sunt responsabile pentru culorile vii din fructe și legume. Flavonoidele sunt cel mai mare grup de fitonutrienți, cu peste 6.000 de tipuri. Unele dintre cele mai cunoscute flavonoide sunt quercetina și kaempferolul.

Surse de flavonoide

Aproape toate fructele și legumele conțin o anumită cantitate de flavonoide. De asemenea, pot fi găsite în cereale, vin roșu și ceaiul verde sau negru.

Familia flavonoidelor

Există mai multe grupuri semnificative de flavonoide, inclusiv antocianidine, flavanoli, flavone, flavonoli, flavonone și izoflavone.

Flavone

Acestea includ luteolina și apigenina. Surse bune de flavone sunt țelina, pătrunjelul, diverse ierburi și ardeiul iute.

Antocianidine

Acestea includ malvidina, pelargondina, peoidina și cianidina. Surse bune de antocianidine sunt reprezentate de fructele roșii, violete și albastre, precum rodii, prune, vin roșu și struguri roșii și negri. Antocianidinele sunt asociate cu sănătatea inimii, efectele antioxidante și ajută la obezitate și la prevenirea diabetului.

Flavonone

Acestea includ hesperetina, eriodictyol și naringenin. Flavononele se găsesc din abundență în citrice. Ele sunt asociate cu sănătatea cardiovasculară, relaxarea și activitatea antioxidantă și antiinflamatoare.

Izoflavone

Acest subgrup include genisteină, gliciteină și daidzein. Izoflavonele sunt concentrate în soia și în produsele din soia, precum și în leguminoase. Sunt fitoestrogeni, ceea ce înseamnă că sunt substanțe chimice care acționează ca hormonii estrogeni.

În diferite studii, izoflavonele au acționat, fie ca antioxidanți, fie ca oxidanți, astfel încât efectul lor asupra cancerului nu este clar. Ele sunt, de asemenea, studiate ca o modalitate de a trata simptomele menopauzei.

Flavonoli

Acest subgrup de flavonoizi include quercetina și kaempferolul. Se găsesc în ceapă, praz, varză de Bruxelles, kale, broccoli, ceai, fructe de pădure, fasole și mere.

Flavanoli

Există trei tipuri primare de flavanoli: monomeri, dimeri și polimeri. Flavanolii se găsesc în ceai, cacao, struguri, mere, fructe de pădure și vin roșu.

Catechinele se găsesc în ceaiul verde și alb, în timp ce dimerii, care sunt asociați cu scăderea colesterolului, se găsesc în ceaiul negru. Oamenii de știință cred că catechinele ar putea fi utile în tratarea simptomelor sindromului de oboseală cronică. Catechinele sunt, de asemenea, asociate cu sănătatea cardiovasculară și neurologică.

Beneficiile flavonoidelor

Boala vasculară

Flavonoidele, în special flavonolii quercetină și kaempferolul, ajută la prevenirea bolilor de inimă. Un nou studiu australian la care au participat femei peste 75 de ani, publicat în British Journal of Nutrition, a constatat că, atât aportul de flavonol, cât și de flavan-3-ol pot fi asociate cu o scădere semnificativă a riscului de boală vasculară aterosclerotică. (1)

După o perioadă de urmărire de cinci ani, studiul a descoperit că femeile cu cel mai mare aport de flavonoide și-au micșorat riscul de boală coronariană cu 73%.

Prevenirea cancerului

Cercetările care investighează potențialul flavonoidelor pentru prevenirea cancerului - sau cel puțin reducerea riscului de a-l dezvolta - sunt încă în desfășurare, dar cele mai recente dovezi științifice publicate în Journal of Nutrition in Gerontology and Geriatrics sugerează că aportul de flavonoide poate fi legat de prevenirea cancerului. (2)

De asemenea, un studiu amplu publicat în 2003 în British Journal of Cancer (3) a constatat că femeile cu un nivel mai mare de aport de flavone aveau un risc mai mic de a dezvolta cancer de sân, în timp ce un studiu apărut în Cancer Causes & Control (4) a găsit o corelație între aporturile de kaempferol și riscul redus de cancer gastric. Pe de altă parte, un alt studiu, publicat în aceeași revistă, nu a asociat riscul de cancer gastric cu kaempferolul, ci și cu flavononele.

diabet

Un studiu publicat în 2013 în revista Diabetic Medicine a descoperit că, în rândul bărbaților cu diabet zaharat de tip 2, adăugarea unui amestec de condimente bogat în flavonoide a îmbunătățit semnificativ funcția vasculară. (5) Amestecul de condimente a inclus rozmarin, usturoi, ghimbir, piper negru și oregano - toate condimentele care conțin flavonoide.

Prevenirea bolilor neurodegenerative

Efectele antiinflamatorii și antioxidante ale flavonoizilor pot ajuta la protejarea împotriva bolilor neurodegenerative precum Alzheimer și Parkinson. De exemplu, un studiu publicat în 2000 în European Journal of Epidemiology (6) a descoperit că, în rândul bărbaților și femeilor în vârstă, cei cu cel mai ridicat nivel de flavonoizi aveau un risc cu 50% mai mic de a dezvolta demență în următorii cinci ani decât cei cu nivelurile cele mai scăzute de aport de flavonoide.

Interacţiuni

Anumite medicamente interacționează cu flavonoidele. Studiile au arătat că enzima citocrom P450, care este implicată în metabolismul medicamentelor, este inhibată de flavonoide. Un transportor de eflux numit P-glicoproteină, care scade absorbția anumitor medicamente, este de asemenea afectat.

Flavonoidele interacționează, de asemenea, cu anumiți nutrienți. Acestea se pot lega de fier, scăzând astfel absorbția acestuia în intestin. Unii flavonoizi inhibă, de asemenea, absorbția celulară a vitaminei C.


Data actualizare: 29-10-2019 | creare: 29-10-2019 | Vizite: 106
Bibliografie
1. Flavonoid Intake in European Adults (18 to 64 Years). Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4444122/
2. Flavonoids and Cancer Prevention: A Review of the Evidence. Url: https://www.researchgate.net/publication/230664492_Flavonoids_and_Cancer_Prevention_A_Review_of_the_Evidence
3. Flavonoid intake and breast cancer risk: a case--control study in Greece. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14520456
4. Intake of specific carotenoids and flavonoids and the risk of gastric cancer in Spain. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10334645
5. Decrease of postprandial endothelial dysfunction by spice mix added to high-fat hamburger meat in men with Type 2 diabetes mellitus. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23320544
6. Intake of flavonoids and risk of dementia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10959944Url:
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Ciocolata neagră ar putea îmbunătăți vederea
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.