Beneficiile principalelor condimente

©

Autor:

Beneficiile principalelor condimente
Condimentele și ierburile au fost folosite de-a lungul istoriei atât în scopuri culinare, cât și medicinale. Condimentele nu numai că îmbunătățesc aroma și aspectul preparatelor sau băuturilor, dar pot și să ofere protecție împotriva anumitor afecțiuni. La momentul actual există numeroase cercetări care confirmă proprietățile benefice ale condimentelor asupra sănătății fizice și psihice. Multe dintre condimentele cunoscute și utilizate cu regularitate în bucătărie sunt surse excelente de antioxidanți, polifenoli și vitamine, iar consumul lor frecvent poate reduce riscul de a dezvolta cancer, boli pulmonare sau alte afecțiuni grave. (1, 2)

Sarea

Esențială pentru funcția nervoasă și musculară, sarea joacă un rol crucial în menținerea sănătății umane, fiind principala sursă de sodiu și clor din dietă. Organismul uman folosește sodiul pentru a echilibra nivelul fluidelor din organism și pentru a menține în parametrii oprimi tensiunea arterială. Consumată în cantităţi moderate, sarea nerafinată ajută la funcționarea corectă a tiroidei, menține corpul hidratat, previne hipotensiunea și păstrează echilibrul electrolitic, necesar pentru o funcționare corectă a organelor. (3, 4)

Piperul negru

Împreună cu sarea, piperul reprezintă unul dintre cele mai utilizate condimente la nivel mondial. Considerat „regele condimentelor” și folosit în medicina antică ayurvedică datorită concentrației sale mari de compuși benefici pentru sănătate, piperul negru reduce daunele excesive ale radicalilor liberi, care pot determina afecțiuni cardiovasculare sau chiar unele tipuri de cancere. (5, 6)

Studiile au descoperit că piperul are proprietăți antioxidante și antiinflamatoare puternice. În plus, cercetări preliminare arată că piperul poate promova sănătatea intestinului, poate oferi ameliorarea durerii și poate reduce apetitul. Cu toate acestea, majoritatea beneficiilor piperului au fost confirmate în studii efectuate pe animale, la momentul actual nefiind clare efectele consumului de piper asupra sănătății omului. (5, 6)

Usturoiul granulat

Folosit încă din antichitate pentru proprietățile sale medicinale, usturoiul poate îmbunătății sănătatea generală a organismului, fiind recomandat în diferite afecțiuni cu evoluție ușoară. Majoritatea efectelor benefice se datorează compușilor organosulfurici din usturoi, precum alicina sau disulfura de dialil. (2, 7, 8)

Studiile efectuate pe oameni au constatat că suplimentarea dietei cu usturoi determină reducerea tensiunii arteriale la persoanele cu hipertensiune arterială. Cercetătorii au asociat consumul de usturoi cu un risc mai mic de ateroscleroză, în special la femei. În plus, studiile sugerează că prin consumul de usturoi, inclusiv sub formă granulată, poate fi redus colesterolul. (2, 7, 8, 16)

Ceapa granulată

În forma sa uscată, ceapa conține numeroase vitamine, minerale și compuși despre care s-a demonstrat că promovează sănătatea organismului uman. Ceapa granulată conține vitamina C, un antioxidant esențial care poate proteja celulele împotriva daunelor cauzate de radicali liberi și poate combate inflamația. Ceapa granulată este, de asemenea, bogată în vitamine B, fosfor, calciu și potasiu. Proprietățile antiinflamatorii puternice ale componentelor regăsite în ceapă pot ajuta la reducerea hipertensiunii arteriale și la protejarea împotriva cheagurilor de sânge, importanți factori de risc pentru bolile cardiovasculare. (9, 17)

Un studiu efectuat de cercetătorii germani arată că persoanele supraponderale cu hipertensiune arterială își pot reduce tensiunea arterială sistolica cu 3-6 mmHg prin consumul zilnic al unei doze de 162 mg de extract de ceapă. Dimensiunea redusă a grupurilor de subiecți reprezintă însă o importantă limitare a studiului. (9, 10)

Scorțișoara

Condiment popular la nivel global datorită utilizării sale în produsele de patiserie, scorțișoara conține un compus (cinnamaldehidă) cu numeroase proprietăți medicale. Scorțișoara este un antioxidant puternic și poate ajuta în reducerea sau combaterea inflamației. De asemenea, scorțișoara poate reduce nivelul colesterolului și al trigliceridelor din sânge. În același timp, poate reduce nivelul zahărului din sânge, efectul său fiind unul puternic anti-diabetic. Studiile au arătat că scorțișoara poate scădea glicemia cu până la 29% la pacienții cu diabet zaharat. Doza recomandată de scorțișoară pentru consumul zilnic este de 1-6 grame, echivalentul a 0, 5-2 lingurițe. (2, 7, 11)

Turmericul

Condiment sub formă de pudră de culoare galben-aurie, utilizat preponderent în bucătăria indiană, în special pentru prepararea orezului, care posedă numeroase proprietăți medicinale curative. Turmericul este recunoscut în mod special pentru capacitatea sa de a reduce durerea și umflăturile determinate de artrită. În plus, studii de dimensiuni mici au arătat că substanța activă din turmeric, curcumina, poate reduce neuroinflamațiile asociate cu depresia și demența. (2, 7, 12, 13)

Oregano

Folosit în numeroase diete care își propun să prevină cele mai comune condiții de sănătate cunoscute, oregano poate fi găsit sub diferite forme: proaspăt, uscat sau sub formă de ulei. O singură linguriță de oregano uscat poate asigura aproximativ 8% din necesarul zilnic de vitamina K. Datorită conținutului crescut de vitamina K, vitamina considerată elixirul tinereții, oregano poate fi folosit pentru îmbunătățirea circulației sanguine și a sănătății cognitive. (14, 15)

În plus, unele studii efectuate în laborator arată că oregano poate combate infecțiile bacteriene, reduce inflamațiile și durerile musculare, reduce simptomele afecțiunilor gastrointestinale acute și stimulează sănătatea generală. Cercetările actuale se limitează însă la studii efectuate pe eprubetă cu cantități concentrate de oregano. Prin urmare, sunt necesare cercetări suplimentare pentru a determina modul în care rezultatele observate în cercetările de laborator s-ar putea aplica și la oameni. (14, 15)

Data actualizare: 20-07-2022 | creare: 01-01-2022 | Vizite: 385
Bibliografie
(1) Health Benefits of Culinary Herbs and Spices, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30651162
(2) 10 Delicious Herbs and Spices With Powerful Health Benefits, https://www.healthline.com/nutrition/10-healthy-herbs-and-spices
(3) Salt 101: Why You Need It, How Much Is Too Much, and How to Cut Back, https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/salt-health-benefits-risks-types-how-cut-back-more
(4) Is salt really bad for you? 6 myths and facts about salt, https://www.health.qld.gov.au/news-events/news/6-things-about-salt-that-arent-true
(5) What Are the Health Benefits of Black Pepper? https://health.clevelandclinic.org/benefits-of-black-pepper/amp
(6) 11 Science-Backed Health Benefits of Black Pepper, https://www.healthline.com/nutrition/black-pepper-benefits
(7) 5 Spices with Healthy Benefits, https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/5-spices-with-healthy-benefits
(8) 11 Proven Health Benefits of Garlic, https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-health-benefits-of-garlic
(9) 9 Impressive Health Benefits of Onions, https://www.healthline.com/nutrition/onion-benefits
(10) Effects of a quercetin-rich onion skin extract on 24 h ambulatory blood pressure and endothelial function in overweight-to-obese patients with (pre-)hypertension: a randomised double-blinded placebo-controlled cross-over trial, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26328470
(11) 10 Evidence-Based Health Benefits of Cinnamon, https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-cinnamon
(12) 10 Proven Health Benefits of Turmeric and Curcumin, https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-turmeric
(13) Curcumin for arthritis: Does it really work? https://www.health.harvard.edu/blog/curcumin-for-arthritis-does-it-really-work-2019111218290
(14) What are the health benefits of oregano? https://www.medicalnewstoday.com/articles/266259
(15) 6 Science-Based Health Benefits of Oregano, https://www.healthline.com/nutrition/6-oregano-benefits
(16) Lipid-lowering effects of time-released garlic powder tablets in double-blinded placebo-controlled randomized study, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19060427
(17) Onion powder: 7 Spectacular Health Benefits Of This Nutritious Vegetable, https://netmeds.com/health-library/post/onion-powder-7-spectacular-health-benefits-of-this-nutritious-vegetable
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.