ROmedic Black Friday:  reduceri la serviciile de promovare a cabinetelor, clinicilor și firmelor medicale

Cele mai sănătoase specii de pește

©

Autor:

Cele mai sănătoase specii de pește

Peștele și fructele de mare trebuie să fie incluse în regimul nostru alimentar pentru a ne bucura de o bună stare de sănătate. Două porții de pește pe săptămână ne furnizează elemente nutritive esențiale și acizi grași omega 3. În general, peștii sunt bogați în proteine și au o cantitate redusă de grăsimi saturate nesănătoase.

Specii de pește

Există o varietate de specii de pește și fructe de mare care oferă diferite substanțe nutritive.

  • Peștele gras conține o cantitate ridicată de acizi grași omega -3 care ajută la prevenirea bolilor de inimă și furnizează vitamina D. De asemenea, peștele gras conține oase care se pot mânca și reprezintă o bună sursă de calciu și fosfor care mențin oasele puternice. În general, peștele gras ale cărui oase se pot mânca este conservat precum sardinele, sardelele și somonul conservat. Somonul, macroul, crapul de peste 3 kg, păstrăvul și heringul sunt exemple de pește gras. [2] [3]
  • Peștele cu carnea albă are un conținut scăzut de grăsimi și reprezintă o bună alternativă la carnea roșie sau carnea prelucrată care conține mai multe grăsimi, în special grăsimi saturate nesănătoase. Exemple de pește alb includ codul, șalăul, cambula, eglefin, chefal roșu, rândunică de mare și tilapia. [2] [3]
  • Fructele de mare sunt sărace în grăsimi și constituie o bună sursă de zinc, iod, cupru și seleniu. Unele tipuri de fructe de mare cum ar fi midiile, stridiile, calamarul și crabul sunt bogate în acizi grași omega -3, dar nu conțin la fel de mult precum peștele gras. Alte fructe de mare pe care ar trebui să le includem în regimul nostru alimentar, pe lângă cele deja menționate, sunt creveții și langustinele. [3]


O dietă sănătoasă ar trebui să includă două porții de pește pe săptămână, dintre care una de pește gras. Există însă și anumite recomandări referitoare la cantitatea de pește maximă pe care o putem consuma, în funcție de tipul de pește și de grupele de vârstă.

  • Putem consuma de la o porție de pește gras pe săptămână – aproximativ 140 de grame până la patru porții. Peștele gras conține o cantitate scăzută de poluanți care se acumulează în organism. Femeile care doresc să rămână însărcinate în viitorul apropiat, cele care sunt deja gravide sau se află în perioada alăptării, nu trebuie sub nicio formă să consume mai mult de două porții de pește gras pe săptămână. Cantitatea de poluanți care se găsește în peștele gras, deși mai scăzută în comparație cu alte specii de pește, poate afecta dezvoltarea fătului în uter. În schimb, femeile care nu sunt însărcinate și nici nu planifică sarcina în viitorul apropiat, dar și bărbații, pot consuma până la patru porții de pește gras pe săptămână. [1] [2] [3]
  • Peștele alb se poate consuma în cantități nelimitate, cu excepția a câtorva specii de pește care conțin cantități ridicate de poluanți și anume – dorada, bibanul de mare, calcanul, halibut și somon de stâncă cunoscut și sub denumirea de câine de mare. Deși rechinul și marlinii cunoscuți sub denumirea de pește cu cioc fac parte tot din categoria peștilor cu carne albă, există anumite recomandări în privința consumului lor. Astfel, copiii, femeile însărcinate sau cele care doresc să rămână însărcinate nu trebuie sa consume carne de rechin sau de marlin deoarece conține o cantitate însemnată de mercur. În general, adulții nu trebuie să consume mai mult de o porție de rechin sau marlin pe săptămână. [1] [2] [3]
  • În privința consumului de fructe de mare, nu există restricții cu excepția crabului cu carne maro care conține o cantitate mare de poluanți. [2] [3]


Programari cabinete medicale, clinici Alege-ți medicul și fă o programare!
Peste 13000 de cabinete medicale își prezintă serviciile pe ROmedic.

Pericolul mercurului din carnea de pește

Mercurul este un element natural care se găsește în aer, apă și alimente. Majoritatea persoanelor este expusă la mercur prin alimente. Peștele este contaminat cu mercur în cursurile de apă și oceanele în care trăiește și se hrănește. Acest mercur formează cea mai toxică forma și anume, metilmercur și afectează proteinele tisulare ale organismului uman, precum mușchii. Peștii răpitori au cea mai mare cantitate de mercur dintre toate speciile de pește. [4]

Printre speciile de pește și fructe de mare cu o cantitate redusă de mercur se numără: anșoa, escolar, merluciu, crab, languste, hering, macrou, cambula, șalău, somon (proaspătsau conservat), sardine, scoici, creveți, calamar, tilapia, homari, stridii. [4] [5]

  • Speciile de pește cu un conținut moderat de mercur și care ar trebui consumate de maxim șase ori pe lună includ: crap, cod, halibut, ton, biban, cobe de Atlantic. [4] [5]
  • Speciile de pește cu un conținut ridicat de mercur și care ar trebui consumate de maxim trei ori pe lună, ocazional sau deloc includ: rechin, marlin, ton roșu, peștele spadă. [4] [5]


Tehnicile de pregătire și preparare a peștelui nu reduc semnificativ cantitatea de mercur. Copiii nenăscuți sunt cei mai predispuși la efectele negative ale mercurului deoarece substanța se transmite fătului prin placentă. În a treia și a patra lună, fătul este cel mai sensibil la mercur, însă efectele sunt evidente abia în etapele de dezvoltare – mersul și vorbirea pot fi întârziate, iar memoria, comunicarea și atenția pot fi afectate. [4]

Indicații în privința consumului de pește

  • Metilmercurul din pește consumat de femei în perioada sarcinii reprezintă o amenințare pentru sănătatea copilului doar în perioada când fătul este în uter. Nivelul de mercur din laptele matern nu este suficient de mare pentru a afecta sănătatea copilului. [3] [4]
  • Mercurul care se găsește în carnea de rechin, de marlin și în peștele spadă poate afecta sistemul nervos al copiilor cu vârsta sub 16 ani. [6]
  • De-a lungul timpului, organismul are capacitatea de a elimina mercurul. Așadar, limitele sigure de consum sunt depășite doar dacă mâncăm porții foarte mari de pește bogat în mercur pe o perioadă lungă de timp. [3] [4]
  • Oamenii care manifestă alergie la pește pot fi alergici doar la unele tipuri de pește sau la fructe de mare. Cele mai multe reacții la pește au loc atunci când o persoană consumă sau atinge peștele ori respiră vaporii formați în timpul preparării peștelui. În cazul în care alergologul a diagnosticat copilul cu alergie la pește, este recomandat să aveți la îndemâna adrenalină injectabilă. [7]


Peștele poate fi un aliment nesănătos atât datorită mercurului, substanțelor toxice și pesticidelor pe care le conține, dar și datorită felului în care este gătit. Prepararea peștelui la cuptor sau gătirea lui pe o tigaie grill din material antiaderent de calitate reprezintă opțiuni mai sănătoase în comparație cu prăjirea în baie de ulei. [8]


Data actualizare: 13-10-2021 | creare: 02-09-2014 | Vizite: 110166
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Consumul de pește pentru prevenția bolii Parkinson
  • Asociația Americană a Inimii recomandă 2 porții de pește pe săptămână pentru sănătatea cardiovasculară
  • De ce este important sa mananci pește
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.