Sucuri naturale și eficiente preparate acasă

©

Autor:

Sucuri naturale și eficiente preparate acasă
Sucurile naturale pot fi preparate cu ușurință în confortul casei noastre. Trebuie să luăm în considerare doar cîteva măsuri de precauție pentru a ne bucura zi de zi de beneficiile acestor băuturi dulci.

Varietatea combinațiilor de fructe și legume este aproape nelimitată și astfel, propriile sucuri preparate acasă ne vor ajuta să controlăm aportul de zahăr, să fim energici și să obținem beneficii nutriționale de vitamine și minerale.În plus, în prezent, există o gamă destul de amplă de produse electrocasnice care au rolul de a ne scuti de eforturi suplimentare și care ne ajută să păstrăm aproape în totalitate, toate vitaminele și mineralele din fructele și legumele proaspete.

Diferența dintre sucurile naturale pregătite în casă și cele din comerț

Chiar și atunci când pregătim sucuri în casă, trebuie să ținem cont de câteva aspecte care se dovedesc a fi deosebit de importante. Însă, spre deosebire de sucurile din comerț, acasă putem fi foarte atenți când le preparăm și întotdeauna vom obține sucuri proaspete și neîndulcite cu zahăr sau alți înlocuitori. În plus, pentru pregătirea sucurilor în casă, putem opta pentru produsele organice, crescute fără pesticide, cu îngrășământ care are la bază ingrediente sintetice sau nămol de epurare. [1]

Atunci când fructele și legumele sunt decojite, tăiate sau proaspăt stoarse, bacterii nocive care pot fi la exterior pătrund în interiorul produsului. De aceea, pentru a preveni apariția unor boli, este indicat să consumați doar sucuri din comerț care au fost pasteurizate sau tratate prin procese care distrug bacteriile dăunătoare. [2]
  • Sucurile pasteurizate din comerț pot fi considerate o alternativă destul de sănătoasă a sucurilor pregătite în casă. Acestea pot fi găsite în supermarket, la raft, depozitate în recipiente tratate precum cutii sau sticle. Fiecare recipient cu suc pasteurizat trebuie să fie însoțit de o etichetă pe care sunt meționate atât data la care a fost preparat sucul, cât și data de expirare. De obicei, producătorii folosesc expresia de ”best if used by” sau ”before”. [1] [2]
  • Sucurile nepasteurizate ori netratate se găsesc de obicei în frigiderele magazinelor și trebuie să fie însoțite de o etichetă pe care se menționează că acel produs nu a fost pasteurizat și poate conține bacterii dăunătoare care pot provoca boli grave în rândul copiilor, persoanelor în vârstă și persoanelor cu sistem imunitar slăbit. [2]
  • De asemenea, sucurile vândute la pahar în cadrul supermarketurilor sau în cafenele/restaurante/baruri nu pot fi pasteurizate sau tratate prin alt procedeu pentru eliminarea bacteriilor nocive. În plus, nu sunt necesare etichete cu privire la aceste produse. Femeile însărcinate și copiii mici trebuie să evite aceste tipuri de sucuri. Nu consumați astfel de produse dacă nu vă puteți da seama dacă au fost pasteurizate sau nu. [2]

Aspecte de luat în considerare atunci când preparați sucuri acasă

Condițiile în care cresc legumele și pomii joacă un rol important întrucât solul și apa atacă fructele și legumele și le pot contamina. De asemenea, produsele proaspete pot fi contaminate imediat după recoltare, atunci când sunt preparate ori depozitate. Consumul de produse contaminate duce la apariția bolilor și la ceea ce, în mod generalist, se numește ”otrăvire alimentară”. [1]

Pentru a ne bucura de sucuri naturale proaspete și eficiente, trebuie să respectăm câteva condiții de siguranță:
  • Faceți cumpărături înțelepte. Alegeți doar legume și fructe sănătoase, care nu sunt zdrobite, crăpate sau pătate. În plus, atunci când doriți să cumpărați produse pre-tăiate precum legume ambalate în pungi sau o jumătate de pepene, alegeți doar produsele refrigerate sau înconjurate de gheață. Când împachetați cumpărăturile, separați legumele și fructele de carne, detergenți și de alte produse. [1]
  • Depozitați corect. Depozitarea fructelor și legumelor poate afecta atât calitatea cât și siguranța. Depozitați fructele proaspete perisabile și legumele în frigiderul curat, la o temperatură de 40°F. Toate produsele cumpărate deja curățate sau tăiate trebuie depozitate în cel mai scurt timp în frigider. [1]
  • Evitați contaminarea încrucișată. Fructele și legumele care vor fi consumate crude (inclusiv cele utilizate pentru prepararea sucurilor) trebuie separate într-un mod cât mai strict de restul alimentelor (carne, pește), dar trebuie ținute la distanță și de ustensilele folosite pentru pregătirea acestor produse precum cuțite ori tocător. Spălați cu apă și detergent tocătoarele, ustensilele, blatul și vasele după ce ați preparat carne crudă. [1]
  • Faceți sucuri într-o manieră curată. Cu cel puțin 20 de secunde înainte de a prepara sucuri, dar și după preparare, spălați-vă mâinile cu apă caldă și săpun. Tăiați orice parte pătată, zdrobită, stricată din fructe și legume. Produsele cu un aspect putred trebuie aruncate în mod obligatoriu. Spălați foarte bine toate fructele și legumele sub un jet puternic de apă, chiar dacă sunt produse din propria grădină ori cumpărate de la un magazin bio. Nu folosiți detergent la spălare. Chiar dacă veți curăța de coajă fructele și legumele înainte de prepararea sucului, tot trebuie să le spălați bine înainte pentru a nu transfera murdăria și bacteriile pe cuțit sau pe blat. Inclusiv pepenele trebuie spălat înainte de a fi tăiat și consumat. Pentru a reduce și mai mult bacteriile, uscați fructele și legumele cu un prosop curat din hârtie sau bumbac. [1] [2]
  • Atenție la toxoplasmă! Toxoplasma, un parazit care poate fi găsit pe fructele și legumele nespălate, poate fi deosebit de dăunătoare pentru femeile însărcinate și pentru făt. [2]
  • Gazul de etilenă joacă un rol important în calitatea produselor. Unele fructe și legume, de exemplu bananele, produc în mod natural gaz de etilenă în timpul coacerii. Deseori, astfel de legume și fructe sunt recoltate în stare necoaptă pentru fermitate și pentru prelungirea termenului de valabilitate, iar ulterior sunt expuse gazului de etilenă pentru inducerea maturității. [1]
  • Ceara naturală menține calitatea produselor. În mod natural, legumele și fructele produc straturi de ceară, iar după recoltare, în momentul spălării, odată cu murdăria se elimină și straturile de ceară naturală. Din acest motiv, producătorii aplică fructelor și legumelor înlocuitori de ceară naturală pentru a le menține fermitatea și calitatea. De asemenea, ceara reține umezeala, inhibă dezvoltarea mucegaiului, protejează împotriva deteriorării, zdrobirii și sporește aspecul sănătos al fructelor și legumelor. [1]
  • Anumite fructe nu pot fi utilizate în prepararea sucurilor. Fructe precum bananele și avocado nu conțin suficientă apă pentru a putea fi transformate în suc și, de aceea, este bine să le consumați întregi sau să le asociați unui pahar de suc pentru un gust mai plăcut și mai dulce. Banana poate fi pasată și adaugată în suc pentru o consistență mai cremoasă. De asemenea, nu preparați suc din citrice, folosind și coaja acestora întrucât cojile de citrice conțin uleiuri nedigerabile. Pentru a minimiza riscul interferării uleiurilor cu funcțiile organismului, nu preparați suc cu mai mult de o jumătate de lămâie în coajă. [3]

Metode rapide de preparare a sucurilor în casă

Folosirea unor aparate electrocasnice facilitează prepararea sucului, și în același timp, ne ajută să păstrăm aproximativ toate vitaminele și mineralele din fructele și legumele proaspete. Cele mai utilizate, și în același timp, recomandate aparate de preparat sucurile în casă sunt storcătoarele și blenderele. Metoda prin care un storcător sau un blender prepară sucurile contribuie la importanța multor factori, printre care oxidarea sau durata prospețimii sucului. [4]

Storcătorul de fructe și legume este unul dintre cele mai utilizate electrocasnice atît în locuințe cât și în restaurante/baruri/cafenele. Este capabil să prepare suc dintr-o gamă variată de legume și fructe, chiar și de mari dimensiuni și permite prepararea sucului din fructe și legume în coajă, de exemplu mere, kiwi, morcovi. Un astfel de storcător este ușor de montat/demontat și ușor de spălat. În schimb, storcătoarele de fructe și legume folosesc forța centrifugă, iar prin căldura și frecarea impuse, pot oxida sucul proaspăt și pot compromite calitatea nutrienților. Totuși, storcătoarele prepară sucuri în cel mai rapid mod, iar consumate pe loc, sucurile oferă un raport consistent de vitamine și minerale. [4]

Blenderul este un aparat mai lent în prepararea sucului, și de obicei, este necesar să curățați de coajă și să tăiați legumele și fructele în bucăți mici. Spre deosebire de storcător, blenderul pasează legumele și fructele și astfel nu se ridică întrebări în privința pierderii nutrienților sau a oxidării. Totodată, un blender de bună calitate poate prepara suc și din fructe congelate. Dat fiind că blenderul pasează sau zdrobește fructele și legumele, veți obține o băutură deosebit de nutritivă, însă cu o consistență foarte cremoasă și este recomandat să o amestecați cu apă. [4]

Pe lângă aspectele deja menționate, mai există o importantă diferență între storcătorul de fructe și blender, și anume prezența sau absența fibrelor din suc. În timp ce storcătorul elimină complet fibrele din legume și fructe și astfel nu supune organismul procesului de digestie, blenderul păstrează toate fibrele. Un pahar de suc preparat cu ajutorul unui bleder poate înlocui cu succes una dintre mese. [5]

Tipuri de sucuri naturale care pot fi preparate acasă

Sucurile de fructe pot fi foarte variate datorită multitudinii de fructe care se găsesc în piețele locale și în marile magazine. Fructele se pot combina cu usurință pentru a-i mulțumi și pe cei mici. În plus, este mult mai la îndemână să îndeplinim necesarul zilnic de vitamine și minerale servind un pahar de suc pe zi spre deosebire de consumarea unor fructe întregi. Însă, pe lângă aportul consistent de nutrienți pe care îl obținem, sucurile de fructe ne oferă și o cantitate serioasă de zahăr, de aceea, dacă sunteți la dietă nu consumați (cel puțin în mod regulat) sucuri preparate doar din fructe. În acest caz, puteți totuși să beți un pahar de suc dimineața, pe stomacul gol. [6]
  • Sucurile de legume sunt cu mult mai sănătoase spre deosebire de sucurile preparate doar din fructe. Legumele ne oferă o importantă cantitate de fibre, minerale și vitamine și nu prezintă pericolul zahărului. Pentru un gust mai bun și mai dulce, puteți adăuga un singur fruct la o cantitate însemnată de legume. [6]
  • Sucurile de plante încep să își facă loc și pe piața din România și un astfel de exemplu este dat de sucul de Aloe Vera. Gelul de Aloe Vera provine din interiorul acestei plante și oferă beneficii sănătății noastre. Chiar și medicina modernă folosește Aloe Vera pentru prepararea medicamentelor. Sucul de Aloe Vera din comerț conține însă numeroase chimicale care sporesc durata valabilității. Pentru a se bucura în totalitate de proprietățile vindecătoare ale acestei plante, tot mai mulți oameni cresc în propria casă Aloe Vera. Sucul poate fi preparat cu mare ușurință și doar cîteva picături de gel amestecate cu apă sunt suficiente. Totodată, gelul de Aloe Vera poate fi adăugat în sucurile de fructe și/sau de legume. [7]
  • Sucurile verzi sunt din ce în ce mai apreciate și recomandate pentru că oferă sănătății noastre mari beficii. În primul rând, sucurile verzi organice conțin clorofilă, iar clorofila este un detoxifiant natural și un puternic antioxidant, curăță organismul de toxinele stocate, repară ADN-ul, crește numărul hemoglobinelor și îmbunătățește circulația sângelui. În al doilea rând, sucurile verzi sunt alcalinizante. Bacteriile rele, virușii, paraziții și bolile degenerative sunt mult mai răspândite într-un sistem acid. Totodată, acidul îngreunează lupta organismului împotriva bolilor, ceea ce duce la o serie de probleme de sănătate precum alergii, dureri articulare, probleme digestive. Sucurile verzi sunt foarte alcaline și echilibrează condiția acidului din organismul nostru. [8]

Beneficiile sucurilor naturale

  • Ajută la consumul fructelor, legumelor și verdețurilor pe care, în mod normal, le includem rar în regimul alimentar zilnic
  • Ne scapă de pofte alimentare deoarece un pahar de suc împlinește nevoile nutritive ale organismului și oferă senzația de sațietate
  • Oferă hidratare pentru că legumele, fructele și verdeața conțin foarte multă apă care ajunge direct în celulele organismului
  • Furnizează substanțe nutritive vitale, nu încetinesc digestia și astfel, oferă un impuls de energie
  • Sucurile de legume și cele verzi ajută în lupta împotriva kilogramelor în plus pentru că nu conțin prea multe calorii sau zahăr
  • Substanțele nutritive din sucuri ajung imediat în sânge (10-15 minute)  
  • Conținutul de fibre permit o eliberare lentă a zahărului și, de asemenea, fibrele oferă senzația de sațietate
  • Sucurile pot fi îmbogățile cu suplimente precum polen sau spirulină
  • Previn semnele îmbătrânirii, ameliorează acneea
  • Întăresc sistemul imunitar [6] [8]

Dacă nu ați mai consumat în trecut sucuri naturale și ați decis să le preparați în casă, este indicat să începeți cu legume și fructe mai puțin acide. Un pahar de suc de portocale servit dimineața vă poate crea probleme stomacale. Începeți cu cantități mai mici, iar în timp, organismul se va obișnui. Ca o regulă, este bine să consumați suc proaspăt dimineața, pe stomacul gol, iar apoi nu mâncați alimente solide cel puțin o jumătate de oră. [9]

Data actualizare: 28-09-2022 | creare: 11-07-2014 | Vizite: 12187
Bibliografie
(1)Raw Produce: Selecting and Serving it Safely, link: http://www.fda.gov/food/resourcesforyou/consumers/ucm114299
(2)Food Safety for Moms-to-Be: Safe Eats - Fruits, Veggies & Juices, link: http://www.fda.gov/food/resourcesforyou/healtheducators/ucm082417.htm
(3) The Un-juiceables: A-to-Z List of Fruits and Vegetables That Just Won’t Juice, link:http://justjuice.org/2012/the-un-juiceables-a-to-z-list-of-fruits-and-vegetables-that-just-wont-juice/
(4) Juicers 101: Different Types of Juicers and How They Measure Up, link: http://justjuice.org/2012/juicers-101-different-types-of-juicers-and-how-they-measure-up/
(5) Juicing vs Blending: What’s the Difference?, link: http://justjuice.org/2012/juicing-vs-blending-whats-the-difference/
(6) Juicing 101: Juicing Tips for Beginners, link: http://justjuice.org/juicing-tips/
(7) Know How To Prepare Aloe Vera Juice, link: http://web-health.org/Know-How-To-Prepare-Aloe-Vera-Juice.html
(8) Green is the New Black: Why Green Juices are Awesome, link: http://justjuice.org/2012/green-is-the-new-black-why-vegetable-juices-are-awesome/
(9) Back to Basics: The Best Time to Drink Fresh Juice, link: http://justjuice.org/2013/back-to-basics-the-best-time-to-drink-fresh-juice/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.