Dieta anti-acnee (alimente benefice și de evitat)

Autor:

Acneea este una dintre cele mai frecvente afecțiuni dermatologice, care afectează milioane de persoane din întreaga lume. Excesul de sebum, hormonii, bacteriile și hiperproliferarea celulelor foliculare sunt considerate ca fiind principalii factori etiologici.

În timp ce în prezent nu există niciun remediu pentru acnee, gama de tratamente include medicamente pe bază de prescripție medicală și produse de îngrijire precum geluri de curățare și creme împotriva acneei. Modificările stilului de viață poate contribui, de asemenea, la reducerea simptomelor și prevenirea erupțiilor.

Pe de o parte, Academia Americană de Dermatologie a publicat, în anul 2007, mai multe recomandări în care se sugera ideea că restricția calorică nu are niciun beneficiu în tratamentul acneei și că nu există dovezi suficiente pentru a lega consumul anumitor „dușmani alimentari” de acnee. Pe de altă parte, studii recente au sugerat o relație destul de strânsă între dietă și acnee. (1)

Rezultatele unui studiu realizat în anul 2016, cercetătorii au demonstrat că 71% dintre participanți erau de părere că alimentele prăjite sau grase provoacă acnee, în timp ce alții au crezut că băuturile acidulate sau cele care conțin lapte sau ciocolată erau responsabile. (2)

Dacă este să luăm în considerare noile tendințe în ceea ce privește cercetările din ultimii ani care au analizat modul în care pot fi relaționate dieta unei persoane și apariția acneei, vom examina efectele dietei asupra pielii și vom explora ce tipuri de alimente sunt respomsabile de producerea sau diminuarea acneei.

Acneea și coșurile sunt un semn evident că organismul nu este în echilibru și elimină toxinele și excesul de ulei, produs de glandele sebacee. Atunci când organismul produce o doză prea mare de ulei pe suprafața pielii, celulele moarte se aglomorează și cauzează apariția coșurilor și a acneei.

Pe perioada pubertății, organismul produce într-o cantitate mai mare un hormon, respectiv factorul de creștere insulinic 1 (IGF-1), care are roluri multiple în diverse aspecte ale creșterii și diferențierii normale și patologice.
Unele studii sugerează că IGF-1 poate crește producția de sebum și agrava simptomele acneei.

Anumite alimente pot ridica, de asemenea, nivelurile IGF-1.

Alimente care trebuie evitate

Conform rezultatelor unui studiu din 2016, următoarele alimente sunt cel mai probabil să crească nivelurile de IGF-1 ale unei persoane:

  • alimentele pe bază de lactate
  • alimentele cu un indice glicemic ridicat (GI) și o încărcătură glicemică ridicată (GL).


Dacă măsurarea consumului de GI are un rol important în a determina măsura în care anumite alimente pot infuența creșterea nivelului de zahăr din sânge, GL, pe de altă parte, permite unei persoane să compare alimentele cu diferite GI-uri și cu diverse diverse porții de mâncare.

Potrivit American Diabetes Association, următoarele sunt exemple de alimente cu GI (indice glicemic) mare:

  • pâinea, în special pâine albă și covrigii
  • cerealele pentru micul dejun, cum ar fi cele cu fulgii de porumb, orez umflat și fulgii de tărâțe
  • cerealele instant, precum fulgii de ovăz și de grâu
  • anumite fructe și legume, inclusiv pepenele galben, ananasul, dovleceii și cartofii
  • pastele îmbogățite, așa cum este cazul pastelor pe bază de orez
  • orezul alb
  • snack-urile, cum ar fi covrigeii, prăjiturile de orez și popcornul.


Alimente care ar putea ajuta la îmbunătățirea acneei

În timp ce alimentele discutate mai sus pot contribui la dezvoltarea acneei, există alte alimente și substanțe nutritive care vă pot ajuta să vă păstrați pielea curată. Acestea includ:

  • acizi grași Omega-3: Omega-3 sunt anti-inflamatorii, iar consumul regulat a fost asociat cu un risc redus de dezvoltare a acneei.
  • Probioticele: Probioticele ajută la păstrarea unui intestin sănătos și a unui microbiom echilibrat, lucru care este asociat cu inflamația redusă și cu un risc mai scăzut de dezvoltare a acneei
  • Ceaiul verde: Ceaiul verde conține polifenoli care sunt asociați cu o inflamație redusă și o producție de sebum redusă. Specialiștii au descoperit faptul că extractele de ceai verde reduc severitatea acneei atunci când sunt aplicate pe piele
  • Turmeric, cunoscut și sub denumirea de curcumă: Efectul antiinflamator al curcuminului în organismul uman poate ajuta la reglarea glicemiei, la îmbunătățirea sensibilității la insulină și stopează creșterea bacteriilor care cauzează acneea
  • Vitaminele A, D, E și zincul: Aceste substanțe nutritive joacă un rol esențial în sănătatea pielii și a sistemului imunitar și pot ajuta la prevenirea acneei
  • Dieta Paleo: Este bogată în carne slabă, fructe, legume și fructe cu coajă lemnoasă și are un conținut scăzut de cereale, lapte și leguminoase. Aceasta a fost asociată cu valori scăzute ale glicemiei și ale insulinei
  • Dieta Mediteraneană: Este bogată în fructe, legume, cereale integrale, leguminoase, pește și ulei de măsline și scăzută în lapte și grăsimi saturate. Aceasta a fost, de asemenea, legată de reducerea severității acneei. (3)


A urma o dietă care promite să reducă efectele acneei în condițiile în care în studiile de specialitate persistă incertitudinea în ceea ce privește efectele dietei asupra acestei afecțiuni a pielii, poate îngreuna lucrurile și devine dificil de stabilit ce alimente ar trebui consumate și, respectiv ce alimente ar trebui evitate. De asemenea, anumite strategii pot funcționa pentru unii oameni, dar nu și pentru alții.

Dat fiind acest fapt, specialiștii recomandă păstrarea unui jurnal în care să fie notate mesele zilnice. Acest lucru poate ajuta o persoană să identifice alimentele care declanșează sau agravează apariția acneei. Perioada în care o persoană ar trebui să noteze alimentele pe care le consumă este de câteva săptămâni sau mai mult, iar consemnările din jurnal trebuie prezentate unui medic sau dermatolog.

Potrivit American Academy of Dermatology, poate dura până la 12 săptămâni pentru ca o schimbare dietetică să aibă un efect vizibil asupra pielii.

Unele studii sugerează că anumite alimente pot ajuta la diminuarea efectelor acneei și la îmbunătățirea sănătății pielii, dar nu există un remediu general valabil referitor la alimentele care pot ajuta în lupta împotriva acneii. Înainte de a modifica dieta, este important să discutați cu medicul dumneavoastră pentru a vă asigura că modificările pe care le faceți nu vă vor afecta sănătatea. Cele mai bune sfaturi privind dieta în tratarea acneei par a fi o dietă sănătoasă, echilibrată, bogată în fructe și legume proaspete, surse sănătoase de proteine și acizi grași Omega-3.


Data actualizare: 08-08-2018 | creare: 08-08-2018 | Vizite: 178
Bibliografie
1. The relationship of diet and acne. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2836431/
2. Can dietary changes help acne?. Url: https://lp.medicalnewstoday.com/articles/322639.php
3. Top 7 Foods That Can Cause Acne. Url: https://www.healthline.com/nutrition/foods-that-cause-acne

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Influenta alimentatiei asupra dezvoltarii acneei
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.